جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آینده درمان آسم


آینده درمان آسم
در آینده وضعیت بیماران مبتلا به آسم چگونه خواهد بود؟بدون هیچ شكی این بیماری در جامعه بشری به مدت بسیار طولانی باقی خواهد ماند. این بیماری امروزه بسیار شایع بوده و پیش‌بینی میشود كه در آینده نیز به همین شدت، شایع باقی بماند. هنوز هم مرگ در اثر حملات آسم رخ می‌دهد. همه این مطالب به نظر خیلی بدبینانه می‌آیند اما چند نقطه روشن نیز در تاریكی وجود دارد كه به طور بالقوه باعث ایجاد امیدهایی برای بیماران مبتلا به آسم میشود.
پیشگیری از آسم
احتمالاً در آینده، بهتر بتوانیم میزان مواجه شدن با آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) را كنترل نماییم و این امر بخصوص در پنج سال اول زندگی (كودكان تا ۵ سالگی) بسیار اهمیت دارد، زیرا در این هنگام است كه حساس شدن به مایتهای گردوغبار خانه اتفاق می‌افتد. برای انجام چنین كنترلی، تلاشهای زیادی باید از طرف بیمار و والدینش صورت پذیرد. یكی از اقداماتی كه می‌توان برای كنترل مواجه شدن با مواد حساسیت‌زا انجام داد، عدم سیگار كشیدن در محیط خانه می‌باشد زیرا دود سیگار می‌تواند به میزان زیادی باعث بروز آسم در كودكان شود. همچنین زندگی نكردن در شهرهای آلوده با هوای كثیف نیز یكی از اقداماتی است كه شدیداً توصیه میشود.
درمان آسم در آینده
برای كشف یك داروی جدید، نیاز به مخارج سنگینی است كه این دارو ابتدا باید روی حیوانات و سپس روی انسانهای داوطلب آزمایش شده و بعد از چند سال كه از بررسی روی آن گذشت و نتایج خوبی از آن بسدت آمد می‌توان آن را توسط داروخانه‌ها در اختیار همه قرار داد. امروزه داروهای زیادی برای درمان آسم تحت آزمایش قرار دارد كه بعد از اینكه نتایج مطلوب آن به اثبات رسید و اجازه مصرف آن صادر شد، در دسترس همه قرار خواهد گرفت.
قرصهای جدید برای درمان آسم
جالب است بدانید كه داروهای جدیدی كه برای درمان آسم درست شده‌اند اكثراً بصورت قرص هستند مانند قرصهای بلوكر لوكوترین (Leukotriene Blockers) كه قبلاً در مورد آن توضیح دادیم. از آنجایی كه استفاده از اسپری‌ها برای عده‌ای از بیماران ناراحت كننده بوده و بخوبی نیز نمی‌توانند از آنها استفاده كنند، مصرف قرصها با استقبال بیشتری از طرف بیماران روبرو شده است.
داروهای جدید (چه بصورت قرص و چه بصورت اسپری) در حال حاضر تحت بررسی هستند و هنوز زود است كه مشخص نماییم كه آیا این داروها برای همه افراد مبتلا به آسم مناسب هستند یا فقط برای بعضی از آنها خوب می‌باشند. قطعاً آنها این قدرت را دارند كه آسم را بهتر و راحت‌تر از داروهای قدیمی كنترل نمایند و نیز دارای عوارض جانبی كمتری هم باشند.
واكسن‌های ضد آسم
این فكر كه بتوان بجای اینكه افراد را در مقابل آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) حساسیت‌زدایی نمود، آنها را در مقابل آنتی بادی (پادتن) آلرژی، واكسینه (ایمن سازی) كرد، تحت بررسی و تحقیق میباشد. این موضوع بسیار جالب و قابل توجهی می‌باشد اما آزمایشهای بسیاری باید انجام شود تا معلوم گردد كه آیا چنین درمانی برای افراد مبتلا به آسم، بی‌خطر، عملی و موثر خواهد بود یا خیر.
انجام واكسیناسیون بر علیه ویروسهایی كه بطور شایعی باعث بروز حملات آسم می‌شوند (مخصوصاً ویروسهای سرماخوردگی- رینوویروسها) ‌ممكن است در آینده برای افراد مبتلا به آسم صورت پذیرد. با این حال باز هم باید یادآوری نمایم كه هنوز آزمایشها و تحقیقات زیادی باید انجام شود تا اثربخشی چنین واكسن‌هایی برای كاهش حملات آسم به اثبات برسد.
ژن درمانی
گرچه موفقیتهای بزرگی در روشن شدن مسئله ژنتیك آسم صورت گرفته است (بخصوص در مورد آلرژی) با اینحال هنوز هم برای رسیدن به ژن درمانی در درمان آسم، فاصله زیادی باید پیموده شود.
بطور بالقوه، ژن درمانی می‌تواند تقریباً بزرگترین اثر را بر روی آسم داشته باشد، اما برای رسیدن به آن، موانع بزرگی در سر راه است كه این موانع، هم از نظر اخلاقی هستند و هم از نظر علمی.
نتیجه‌گیری
من در مورد آینده بیماران آسمی خوش‌بین هستم. بوجود آمدن داروهایی با عوارض جانبی كمتر و پیشرفت در روشهای جلوگیری از آسم یا حملات آسم، ‌باعث خواهد شد كه از ناراحتی شما و سایر مبتلایان به آسم كاسته شود.
منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران


همچنین مشاهده کنید