پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لوازم آرایشی، مشکل همیشگی انسان هزاره سوم


لوازم آرایشی، مشکل همیشگی انسان هزاره سوم
در حالی که امروزه زیبایی ظاهر و مسائلی از این قبیل بیش از هر زمان ارزش پیدا کرده است، شرکت های بزرگ تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در تلاشند تا با افزایش تنوع و کیفیت در محصولات خود، بر تعداد مشتری هایشان بیافزایند. با اینکه برای ساخت یک وسیله آرایشی آزمایش های زیادی انجام می شود، باز هم دیده می شود که افراد به دنبال استفاده از این وسایل دچار آسیب دیدگی و مشکل می شوند.
بر اساس مطالعات انجام شده، آلمانی ها هر ساله تقریبا ۶ میلیون یورو را به مصرف خرید مواد آرایشی می رسانند. تا کنون برخی از رازهای جلوگیری از مسن تر و پر چروک شدن پوست کشف شده است. مهم ترین روش ها در این جهت از این قرار است که در هر سنی، باید برای حفاظت پوست، از مواد صحیح کمک بگیریم. بهترین راه پیشگیری از پیر شدن سلول های پوستی، حفاظت هر روزه
آن ها از تابش اشعه زیان بخش خورشید است.
موادی که در فروشگاه ها و داروخانه ها به عنوان لوازم آرایشی، برای جوان نگاه داشتن پوست ارائه می شوند، در حال حاضر تعدادشان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است. اما چگونه می توان در انبوه این پمادها و کرم ها، ماده موثر را یافت؟ در درجه اول، نگاهی به بسته بندی این مواد، کمک بزرگیست، زیرا برای افراد متفاوت در سنین مختلف، مواد ویژه ای مورد نیازند.
پوست بدن ما تقریبآ تا سن ۲۵ سالگی مقدار زیادی ماده کولاژن تولید می کند. از ماده پروتئینی کولاژن، رشته های حمایت کننده بافت پیوندی به وجود می آیند. قشر فوقانی پوست در دوره جوانی و تازگی خود بسر می برد و به این ترتیب، با موفقیت تمام در برابر حملات عوامل زیان آور محیط زیست، یا روندهای نابود کننده درون بدن، مقاومت می کند.
در این دوره از زندگی، با خیال راحت می توان از استعمال کرم های آرایشی گران قیمت صرف نظر کرد. زیرا بسیاری از این مواد، همانند دشمنان خارجی، مورد هجوم قرار می گیرند.
به هر حال باید تذکر دهیم که ۸۰ درصد از چین و چروک های پوست، بر اثر کشیدن سیگار و قرار گرفتن بیش از حد پوست، در معرض
اشعه خورشید بوجود می آیند. اشعه ماوراء بنفش، رشته های پروتئینی کولاژن را نابود می سازند. به همین دلیل باید از سن ۱۸ سالگی، یک کرم ویژه استعمال در ساعات روز، با فاکتور حفاظت کننده ۱۵ یا بیشتر، در مقابله با اشعه ماوراء بنفش به کار گرفته شود.
بر اثر واکنش های شیمیایی و متابولیسم درونی بدن، رادیکال های آزاد بوجود می آیند. این مواد
که دارای یک الکترون منفرد هستند، بسیار فعال بوده و برای بدن ما زیان آورند. میزان این رادیکال های آزاد، بر اثر استعمال دخانیات و فشارهای روحی و عصبی افزایش می یابد. با مسنتر شدن سلول های پوست، آن ها به تدریج، قدرت مقابله با رادیکال ها را از دست می دهند.
ویتامین های A، C و E در مقابله با رادیکال های آزاد، به سلول های پوست کمک می کنند. البته برای دست یافتن به تاثیر مفید این ویتامین ها، باید مقدار آن ها، به ویژه در یک فرم شیمیایی با ثبات، در کرم های آرایشی افزایش یابد. بر روی بسته بندی های مربوطه معمولآ این ویتامین ها تحت عناوین ویتامین A، اسید آسکوربیک و Tochopherol ذکر می شوند.
در فیبروبلاست ها یا سلول های پوستی، پس از سن ۳۰ سالگی، مقدار کمتری کولاژن ساخته می شود. اما در این دوره از زندگی، عنصر مس و آنزیم های حاوی کینون یعنی، به سلول های پوست کمک می نمایند. این آنزیم ها، به علاوه پوست را از زیان رادیکال های آزاد حفظ می کنند و در بدست آوردن انرژی، یار توانای این سلول ها می باشند. به این ترتیب، تقسیم سلول های پوستی افزایش یافته و عمل احیای آن ها، سریع تر انجام می گیرد.
پس از فرا رسیدن چهلمین بهار زندگی، پوست ما دائما تشنه است زیرا، با کاهش میزان هورمون استروژن در بدن، قابلیت ذخیره رطوبت در سلول های پوستی کمتر می شود.
با کمک اسید هیالورونیک، پوست، بار دیگر، توانایی ذخیره رطوبت را باز می یابد و همچون یک بافت اسفنجی، مولکول های آبرا در خود جای می دهد. اسید ویتامین A علاوه بر این، بافت کولاژن را فعال می نماید. در پایان، باید از هرمون های گیاهی یا فیتوهورمون ها نام برد که، همانند هورمون استروژن عمل می کنند و با تامین مجدد رطوبت پوست، چروک های آن تقلیل می یابند. باید تذکر دهیم که این کرم ها و پمادها اکسیر جوانی نیستند و اثر آن ها تنها با استعمال مستمر مشاهده می شود.
منبع: هموطن سلام


همچنین مشاهده کنید