شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

وزوز گوش ((TINNITUS))


وزوز گوش ((TINNITUS))
علائم وزو ز گوش :
وزوز گوش به صورت صدائی با تون بالا است که بصورت سوت کشیدن یا همهمه ،زنگ یا هیس شنیده میشود . گاهی به صورت یک صوت پیچیده مانندصدای امواج اقیانوس است .عامل وزوز هرچه باشد با استرس بدتر میشود . این استرس میتواند فیزیکی ، هیجانی یا روحی باشد . صدا میتواند در یک یا هردو گوش یا هر نقطه از سر حس شود . مرد وزن هردو به یک اندازه به این درد مبتلا میشوند و میتواند با هراختلالی در گوش همراه باشد .
علل و فاکتورهای ایجادکننده وزوز گوش:
علل عمده این علامت اختلال در سیستم حسی عصبی گوش میباشد که سیگنالهای صوتی را از گوش داخلی به مغز انتقال میدهد ، وزوز اغلب همراه با افت شنوائی است ، به همین دلیل وزوز در افراد مسن که دچار پیرگوشی میباشند شایعتر است .
افرادی که در معرض سروصدای زیاد میباشند در خطر ابتلاء به وزوز گوش هستند ، مثل کارگران کارخانه های پرسروصدا ،کارگرانی که با مته های با هوای فشرده کار میکنند و موسیقی دانها تیز در معرض خطرند.و سایرعلل ممکن وزوز گوش به قرار زیر است.
بیماری منیر((MENIERE)) که در اثر بالارفتن فشار گوش داخلی رخ داده و سبب سرگیجه و افت شنوائی میشود .
اتواسکلروز که در آن یک استخوان کوچک گوش میانی تحرک خودرا از دست میدهد .

عفونت و التهابات گوش
جرم گوش
التهاب گوش میانی با ترشح که در کودکان GLUE EAR (گوش چسبناک ) نامیده میشود .
نورومای آکوستیک : که یک تومور خوش خیم عصب شنوائی است .
مصرف مقادیر زیادی از داروها نظیر اسپیرین ، کنین ، و بعضی از آنتی بیوتیکها مثل جنتامایسین .
کم خونی
ضربه به سر
کم کاری تیروئید
اختلالات قلبی عروقی خصوصاً در سر
بالابودن فشار خون
بیماریهای خود ایمنی نظیر لوپوس
اختلالات مفصل فکی گیجگاهی که همراه با درد در سر و صورت میباشد .
اختلال در شیپور استاش
تشخیص:
نوع صدائی که در گوش شنیده میشود نشاندهنده عامل آن نیست . شما باید به دقت توسط یک متخصص گوش وحلق و بینی مورد معاینه قرار بگیرید . پزشک با توجه به علائمی که همراه با وزوز گوش میباشد تعدادی از ازمایشات نظیر تستهای شنوائی ، تستهای تعادلی و آزمایشات خون را درخواست خواهد کرد . در صورت صلاحدید پزشک از شما MRI مغز به عمل خواهد آمد
درمان:
اگر وزوز گوش علت زمینه ای نظیر (MENIERE) ، تومور آکوستیک نوروما ، عفونت گوش داشته باشد آن علت هرچه سریع باید در مان شود .برخی از بیماران وزوز مزمن دارند ، در حالیکه عامل قابل درمان برای آن یافت نمیشود . این بیماران باید سعی کنند که به وزوز گوش خود توجهی نکنند . اگر شنوائی مختل شده است یک سمعک بوسیله سیگنالهای خارجی که ایجاد میکند سبب پوشاندن صدای مزاحم وزوز گوش میشود. اضظراب یا افسردگی سبب تشدید وزوز گوش مسشوند ، پس کنترل این اختلالات روحی به بهبود وزوز گوش کمک میکند . اقدامات دیگر نظیربرخی رژیمهای غذائی ، تحریکات الکترو مگنتیک و داروهائی نظیر ضد صرع ها بکار برده میشود که هنوز تاثیر آنها اثبات نشده است . کارهائی که سبب آرامش و ریلکس شدن بیمار شود نظیر یوگا ، هیپنوتیزم ، MEDITATION و طب سوزنی .

ترجمه : دکتر ناهید اسکوئی متخصص گوش و حلق و بینی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید