شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

گوش خفاشی (BAT EARS)


گوش یکی از اولین اعضاء بدن است که زود به حد اکثر اندازه خود میرسد . بنا براین گوش خفاشی بیشتر در کودکان مورد توجه قرار میگیرد . در انگلستان حدود یک تا دو درصدافراد فکر میکنند که دارای گوشهای بیرون زده و برجسته هستند .

درمان :
درمان اصلی عمل جراحی است که پینا پلاستی(PINNAPLASTY) یا اوتو پلاستی نامیده میشود . در این عمل غضروف گوش شکل داده شده و با بخیه های نایلون به عقب فیکس (ثابت) میشود. از نظر پزشکی نیازی به عمل جراحی وجود ندارد و فقط افرادیکه از ظاهر گوش خود ناراضی هستند مورد عمل قرار میگیرند . دربالغین و کودکان تنها راه اصلاح عمل جراحی است ، اما در شیرخوارانی که کمتراز شش ماه دارند با استفاده از وسائل خاص (اسپلینتها)امکان اصلاح وجود دارد . این اسپلینتها به گوش متصل شده و برای چند هفته یا ماه بسته به سن شیرخوار در محل باقی میماند .

عمل جراحی :
تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قابل انجام است . بیهوشی عمومی بیشتر جهت کودکان کاربرد دارد . بیمار از شش ساعت قبل از عمل غذائی نباید بخورد ولی مقادیر کم آب را تا دوساعت قبل از عمل هم میتواند استفاده کند . بیهوشی عمومی با تزریق دارو در رگ پشت دست شروع میشود . پوست اطراف گوش در بیحسی موضعی بیحس میشود که در این حال فرد بیدار است ولی دردی را حس نمیکند. مدت عمل بین یک تا دو ساعت طول میکشد و نیازی به بستری شدن بیمار و شب ماندن در بیمارستان ندارد. برش کوچکی در پشت گوش داده شده و غضروف نمایان میشود سپس به آن فرم مورد نظر داده شده و بوسیله بخیه های نایلونی در وضعیت جدید خود حفظ میشود . سپس پوست بخیه میشود . برخی بخیه ها قابل جذب و برخی نیاز به کشیدن دارد . پس از دوختن پوست یک پانسمان حجیم و محکم دور سر بسته میشد بطوری که هردو گش را بگیرد. پس از عمل بیمار چند ساعت در بخش تحت نظر خواهد بود ، درصورت درد مسکن داده میشود . بیمار چند ساعد پس ازعمل میتواند به منزل برود ، ولی اگر بیهوشی عمومی گرفته است حتماً تا ۲۴ ساعت باید مراقب اوبود .بیهوشی عمومی بطور موقت تاثیراتی را میگذارد ، بنابراین فرد باید حد اقل بیست و چهار ساعت ار رانندگی ، مصرف الکل و یا اخذ تصمیمات مهم پرهیز کند . پرستار قبل از رفتن به منزل توصیه های لازم را میکند ، بانداژ طی یک الی دوهفته برداشته میشود و قرصهای مسکن مثل استامینوفن ، بروفن در منزل تجویز میگردد ، در مدت یک الی دوهفته ای که پانسمان روی گوش را گرفته است شستن موها امکان پذیر نبوده و شنوائی بیمار هم مشکل میشود . گوشها ممکن است زیر پانسمان خارش داشته باشند ، ولی نباید دست زد ، چون سبب عفونت میشود . وقتیکه این پانسمان حجیم برداشته شد از HEAD BAND برای چند هفته استفاد میشود که بسته به نطر پزشک عده ای فقط شبها و عده ای روز و شب باید استفاده کنند . بیمار تا دوهفته نباید شنا کند و تا ۸ هفته از ورزشهائی که امکان صدمه رسیدن به گوش را دارد پرهیز کند . اگر علائمی نظیر درد مداوم و یا تب بروز کند حتماً به پزشک اطلاع داده شود

عوارض جانبی :
بیمار باید قبل از عمل از احتمال بروز عوارض جانبی مطلع باشد .
گوش تا چند هفته در اثر تماس میتواند دردناک باشد
مقداری بی حسی در گوش وجود خواهدداشت که تا چند هفته بهتر خواهد شد .
جای خط عمل برروی پوست پشت گوش که به مرور بهتر میشود.
عوارض مهمتر:
خونریزی در حین یا بعد از عمل که ممکن است عمل مجدد جهت کنترل خونریزی لازم شود .
واکنش غیرعادی به داروهای بی حسی
ایجاد لخته در عروق و وریدهای پا که جهت پیشگیری بهتراست ازجورابهای محافظ پس از عمل استفاده شود .
عوارض خاصی که شایع نمیباشند :
عفونت محل زخم که گوش متورم میشود ، و با انتی بیوتیک و پانسمان درمان میشود ،ولی گاهی جراحی جهت تخلیه چرک نیاز است .
لخته خون (هماتوم) که ممکن است جذب شود ویا با سرنگ تخلیه گردد
از بین رفتن پوست محل عمل که بعداً نیاز به پیوند پوست شود .
ایجادجای زخم قرمز و برجسته (کلوئید ) که عوامل ارثی در ایجاد آن موثر است .
وضعیت هر دوگوش باهم قرینه نباشد که ممکن است نیاز به عمل مجدد داشته باشد
شانس بروز این عوارض به عواملی نظیر روش عمل جراحی و شرائط عمومی سلامت بیمار بستگی دارد که این موارد باید توسط جراح به بیمار توضیح داده شود .

ترجمه : دکتر ناهید اسکوئی متخصص گوش ، حلق ، بینی
منبع : دایرکتوری جامع پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید