سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

عوارض رژیم غذایی


پی كاهش وزن ناشی از رژیم غذایی ممكن است فرد دچار یبوست ، اختلال قاعدگی ، ریزش مو ، افتادگی شكم و چین و چروك پوست صورت شود كه هر كدام جداگانه توضیح داده خواهد شد.
ریزش مو: معمولاً ریزش مو یك ماه پس از شروع برنامه رژیم لاغری شروع می شود كه علت آن كاهش ویتامین ها در بدن می باشد . ریزش مو موقتی و برگشت پذیر بوده اما برای اینكه فرد كمتر دچار این مشكل شود بهتر است با شروع رژیم غذایی روزانه یك عدد كپسول مولتی ویتامین میزان مصرف كند .
یبوست : یكی از مهم ترین مشكلات كاهش وزن یبوست بوده و ذكر این نكته ضروری است كه یبوست مزمن باعث كند شدن كاهش وزن می شود .
از جمله علل یبوست می توان به موارد زیر اشاره كرد : عدم تحرك كافی ـ كاهش حجم مواد غذایی دریافت شده ـ مصرف كم مواد فیبردار و سبزیجات ـ مصرف كم آب ـ فشارهای عصبی ـ كمبود ویتامین ب و كمبود كلسیم .
برای بر طرف شدن یبوست موارد زیر را رعایت فرمائید :
۱- انجام ورزش های مناسب و داشتن تحرك كافی
۲- مصرف غذاهای فیبر دار و حجیم و كم كالری
۳- داشتن یك برنامه منظم روزانه برای پیاده روی
۴- مصرف میوه های معین مثل : انجیر ـ آلوچه ـ آلوبخارایی ـ زرد آلود
۵- نوشیدن دو لیوان آب صبح ها
۶- پرهیز از هرگونه فشار عصبی
۷- مصرف ویتامین های گروه ب
۸- مصرف روغن زیتون
۹- مصرف پسیلینیوم ( یك قاشق غذا خوری از پودر پسیلینیوم را در یك استكان آب مخلوط كنید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه آن را مصرف كنید و بعد از یك لیوان آب نیز بخورید )
اختلال قاعدگی : پس از چند هفته از شروع رژیم غذایی و به دنبال كمبود ویتامین ها اختلال قاعدگی امری عادی است . لذا خانم ها بهتر است همزمان با شروع رژیم غذایی از مولتی ویتامین میزال و نیز قرص آهن و اسید فولیك و آمپول ب كمپلكس همراه با آمپول ویتامین ب ۱۲ استفاده كنند .
افتادگی شكم : یكی از عوارض كاهش وزن به دنبال كاسته شدن حجم شكم رخ می دهد افتادگی و چین و چروك شدن شكم است . برای رفع آن باید از شروع رژیم غذایی هر روز سه بار در حالت ایستاده یا طی راه رفتن شكم خود را كاملاً منقبض كرده و در حالت تو كشیده به مدت یك دقیقه نگه داشت .
با انقباضات مرتب عضلات شكم پوست شكم از حالت افتادگی خارج می شود . در مواردیكه این وضع به خاطر زیادی دفعات زایمان باشد می توان پوست های اضافه را با انجام عمل برداشت .
چین و چروك پوست صورت : هر نوع كاهش سریع وزن در سن بالای ۳۰ سالگی باعث ایجاد چروك در پوست صورت می شود . اما اگر این كاهش وزن طبق برنامة رژیمی دقیق و همراه با مصرف غذاهای پرچرب و خصوصاً روغن زیتون باشد پوست حالت خود را حفظ می كند . با این حال چروك های ظاهر شده به مرور زمان كاهش می یابند .
به افرادیكه رژیم غذایی برای كاهش وزن می گیرند توصیه می شود كه از خوردن روغن زیتون و ماساژ دادن پوست با آن مانع چروك خوردن پوست خود شوند و نیز می توانند از انواع كرم ها و ژله های موجود كه برای این منظور در بازار است استفاده كرد . در این خصوص از ماسك های طبیعی نیز می توان سود جست . مثل ماسك جوانه گندم با ماست یا ماسك سفیده تخم مرغ یا ماسك هلو یا موز یا گوجه فرهنگی .
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید