پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

جوانهٔ گندم و خواص آن


جوانهٔ گندم و خواص آن
احتمالاً علت عدم استفادهٔ مردم از جوانهٔ گندم، ناآگاهی آنان از فواید این مادهٔ غذائی پرارزش است. جوانه‌ها به‌ویژه جوانهٔ گندم به سبب برخورداری از مقادیر زیاد مواد معدنی و ویتامین، خاصه ویتامین‌های C و E، برای حفظ شادابی پوست بسیار موثر هستند و از همین رو، در تهیهٔ انواع کرم‌ها و لوسیون‌های تقریتی از عصارهٔ آنها سود می‌جویند. با قرار دادن جوانهٔ گندم در سبد غذائی روزانه، می‌توان از صرف هزینه‌های کلان برای خرید اقسام کرم‌های ضدچروک و لک، که از مادهٔ طبیعی مزبور فراهم می‌شوند، خودداری کرد.
جوانهٔ گندم به‌علت داشتن ویتامین‌های E و C، یک ضدلک قوی است و مصرف آن به‌صورت خوراکی یا ماسک، از ایجاد لکه‌های ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند. در ضمن جوانهٔ گندم، خاصیت نرم و مرطوب‌کنندگی داشته و برای پوست‌های خشک مفید است. از بروز چین و چروک‌های ریز ناشی از خشکی پوست ممانعت می‌کند و به واقع یک ضدچروک قوی نیز شمرده می‌شود. وانگهی، ویتامین‌های گروه B به ویژه B۵، بیوتین و اسیدفولیک توأم با روی و آهن در جوانهٔ گندم، برای تقویت موها، رفع خشکی، ریزش موها و جلوگیری از سفیدی زودرس آنها اثر دارد. شما می‌توانید از فواید مادهٔ غذائی یاد شده به شکل خوراکی یا با تهیهٔ ماسک‌های تقویتی سود بجوئید. به هنگام خرید جوانهٔ گندم، توجه کنید که جوانه، ترد باشد و بوی تازگی از آن متصاعد شود. ضمناً از خرید جوانه‌های لزج و مرطوب بپرهیزید. توجه داشته باشید آرد جوانهٔ گندم که در اکثر فروشگاه‌های مواد غذائی یافت می‌شود، به سبب فرآیندهای گرمائی شدید که برای تهیهٔ آن صورت می‌گیرد، نظیر جوانهٔ گندم دارای ارزش غذائی نیست و نباید جایگزین مصرف جوانهٔ گندم خام شود.
جوانهٔ گندم یکی از مواد غذائی لازم و ضروری است. زمانی که جوانه می‌زند، تغییر شکل داده و آمیزه‌ای بس ارزشمند به‌دست می‌آید. صد گرم جوانهٔ گندم ۷۱ میلی‌گرم کلسیم، ۱۰۵۰ میلی‌گرم فسفر و ۳۴۲ میلی‌گرم منیزیم دارد. برای تهیهٔ جوانهٔ گندم لازم است گندمی سالمی که خرد و شکسته نباشد تهیه کرده، آن را کاملاً شسته و در ظرفی محتوی آب نیم گرم بریزید و بگذارید تا ۲۴ ساعت خیس بماند. سپس آن را در ظرفی که زیاد گود نباشد، ریخته و مرطوب نگاه دارید و هر روز آن را مرطوب کنید. گندم بعد از سه تا چهار روز (در تابستان زودتر) جوانه می‌زند. پس از آنکه جوانه‌های سفید رنگ بیرون آمد، می‌توان بلافاصله آن را مصرف کرد. دقت کنید هر روز این کار را برای مصرف روزهای بعد انجام دهید. بهترین طرز مصرف آن است که روزی سه الی چهار قاشق غذاخوری از جوانه را با سالاد مخلوط کرده و میل کنید.
جوانهٔ گندم را به مقدار زیاد مصرف نکنید زیرا این مادهٔ غذائی بسیار مقوی و مغذی است. کسانی که مبتلا به فشارخون بالا بوده و یا مستعد این عارضه هستند باید در مصرف این مادهٔ غذائی، جانب احتیاط را رعایت کنند.
در صورتی که بخواهیم عناصر تشکیل شده در گندم را یک به یک شرح داده و خواص هر کدام را توصیف کنیم، باید بگوئیم:
آلبومینی که به نقطهٔ گندم چسبیده حاوی مواد اصلی مغذی و املاح معدنی است که در بین آنها می‌توان از آهک (برای استحکام استخوان‌ها)، پتاسیم (کمک‌کنندهٔ جذب چربی و دفع فضولات)، روی (لازم برای نمود بافت‌ها)، ارسنیک (برای گلبول‌های سفید و قرمز خون) و روغن (به‌عنوان ملین)، غلات و مخمرها که اکسیژن هوا را تثبیت می‌کنند، نام برد. به‌ویژه در سبوس گندم، مخمرهائی وجود دارد که گذشته از طعم و مزهٔ خوشایندی که به نان می‌دهد، آن را به رنگ زرد طلائی زیبائی درمی‌آورد.
گفتنی است که ویتامین B۱ مخصوصاً در جواهٔ گندم یافت می‌شود. این ویتامین برای تعادل عصبی ضرورت دارد. همچنین ویتامین A که برای رفع نازائی، جلوگیری از تنگی‌نفس، مرض‌قند، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان مفید است و همین‌ طور ویتامین B۱۲ که کمبود آن موجب التهاب اعصاب، فلج و اختلالات قلبی می‌شود، در جوانهٔ گندم وجود دارد. در ضمن ویتامین pp که بر قسمتی از مراحل تغذیه دخالت و تأثیر دارد نیز از عناصر دیگری است که در گندم وجود دارد.
محققان در خصوص سرطان چنین دریافته‌اند که یاخته‌های سرطانی با کمبود منیزیم و سیلیس مواجه هستند، در حالی که این عنصر در دانه‌های گندم کامل به فراوانی یافت می‌شود. بنابراین مصرف گندم کامل در نان اگر معالج این بیماری نباشد، جلوگیری کننده و محافظ بسیار باارزشی شمرده می‌شود.
قبل از معرفی یک ماسک کاربردی ضدچروک به‌ویژه برای پوست‌های خشک، به شما توصیه می‌کنیم که روزانه چهار تا پنج قاشق غذاخوری جوانهٔ گندم خام را همراه با غذای اصلی خود مصرف کنید.
مواد لازم برای تهیهٔ ماسک جوانهٔ گندم
جوانهٔ گندم: پنج قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ: یک عدد
شیر: نصف استکان
لیموترش: یک عدد
انبه: یک دوم
شما باید تمام مواد را در مخلوط‌کن ریخته و با هم بیامیزید. ماسک به‌دست آمده را روی صورت خود مالیده و بعد از ۲۰ دقیقه آن را با آب ولرم از روی صورت بشوئید. یک تا دوبار استفاده از این ماسک در هفته، پوست شما را شاداب می‌کند خاصه اگر پوست صورت شما دارای چروک‌های ریز سطحی باشد.
منابع:
۱. دکستره، ریموند (بی‌تا)، میوه و گیاه درمانی: درمان به‌وسیلهٔ گیاهان و میوه‌ها، (ترجمه سیاوش آگاه، ۱۳۷۵) تهران: مؤسسهٔ انتشارات سمن
۲. یادداشت‌های پراکندهٔ شخصی

الف. امیر دیوانی
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید