جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

می خواهم لاغر شوم


می خواهم لاغر شوم
من یك رژیم موثر می خواهم. این تقاضای یك بیمار از میان خیل بیماران سردرگم در رژیمهای مختلف و رنگارنگ است و البته بسیاری از آنها پس از مدتی ناامید می شوند و به این نتیجه می رسند كه این گونه رژیمهای غذایی اصولا اثر دراز مدت ندارند. یك اصل مهم را هیچ گاه فراموش نكنید: تنها راه صحیح و پایدار برای كاهش وزن و نگهداشتن وزن جدید این است كه چاقها بدانند روش تغذیه گذشته آنها اشتباه بوده است و تنها آن برنامه غذایی مناسب خواهد بود كه در وهله اول پرخوری های آنها را كاهش دهد یا حذف كند و برای رسیدن به این هدف راههای مختلفی وجود دارد.
رژیم كم كربوهیدرات
اگر چه بانیان این نوع رژیم توضیحات بیولوژیكی پیچیده ای در دفاع از آن عنوان می كنند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد رژیمهای كم كربوهیدرات ، بیشتر اثر كاهش وزن خود را در ۶ماه اول نشان می دهند ولی پس از گذشت یك سال نتیجه آنها چندان مثبت ارزیابی نمی شود.به علاوه حتی در ۶ماه اول هم استفاده از آن برای بسیاری از كاربران بی نتیجه بوده است ؛ اما آنچه مسلما باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه افرادی كه از این نوع رژیم پیروی می كنند باید رفتار تغذیه ای خود را كاملا تغییر دهند و درواقع عامل اصلی نتیجه گرفتن خود آنها هستند.در این رژیم غذایی ، میزان و حجم غذایی هیچ تغییری نمی كند بلكه مصرف یك سری مواد مصنوعی مثل ماكارونی ، سیب زمینی ، شیرینی ، نوشابه ، آبمیوه ، شكلات و... قطع می شود.
این افراد به علت آن كه حجم كافی غذا دریافت می كنند احساس گرسنگی ندارند، اما باید این موضوع مهم را در نظر گرفت كه آنها نمی توانند برای مدت طولانی از خوردن این گونه مواد خودداری كنند و در نتیجه نه تنها پس از مدتی به آنها روی می آورند بلكه بررسی های بسیاری حاكی از مصرف بیش از حد این مواد هیدراتی به تلافی گذشته ها! از سوی این گروه است. به هر حال طرفداران این رژیم باید حتما تنوع غذایی را رعایت كنند و در ضمن این پرهیز غذایی را بتدریج در برنامه خود قرار دهند.
رژیمهای كم چربی
برخلاف رژیم كم كربوهیدرات ، این نوع رژیمها اثر بلند مدت بسیار خوبی دارند. در واقع با حذف چربیها به عنوان مهمترین گروه غذایی كالری زا و با انتخاب گوشت ، میان وعده ها و لبنیات كم چرب وزن مشخص به طور چشمگیری كاهش خواهد یافت.آنچه طرفداران این نوع برنامه غذایی باید توجه داشته باشند این است كه علت اصلی كاهش وزن آنها كم شدن میزان كالری مصرفی است.پس اگر آنها هنگام اجرای این رژیم ، شكلات های بدون چربی یا محصولات نشاسته ای را به مقدار زیاد استفاده كنند نه تنها لاغر نخواهند شد بلكه به دلیل نرسیدن یك گروه غذایی یعنی چربی ها سلامت خود را هم به خطر انداخته اند.
در رژیمهای كم چرب باید سعی شود كه از میوه ها و سبزیهای پر حجم و پر فیبر استفاده شود؛ هر چند این مواد باعث پر شدن معده می شوند، اما از آنجا كه در چاشنی روغن به كار نرفته بعد از گذشتن زمان كوتاهی احساس گرسنگی دوباره به فرد روی خواهد آورد.
افرادی كه از این نوع رژیم استفاده می كنند باید در مصرف وعده و میان وعده های غذایی ، تعامل را رعایت كنند و با اراده قوی منتظر اثر آن در دراز مدت باشند.
نوشابه های رژیمی
رژیمهایی كه تمام یا بخشی از وعده ها و میان وعده های غذایی را با یكسری نوشیدنی ها جایگزین می كنند بتازگی طرفداران زیادی پیدا كرده اند. تحقیقات حاكی از اثر كوتاه مدت این رژیمها بر تناسب اندام است.نوشابه های رژیمی حدود ۲۰۰ -۲۵۰ كالری دارند و وقتی كه جایگزین وعده های غذایی می شوند كالری بسیار كمی را به بدن وارد می كنند. بیشتر این نوع نوشیدنی ها برای افرادی كه فرصت غذا خوردن را در طول روز ندارند یا از میوه ها و سبزیها به اندازه كافی استفاده نمی كنند جذابیت بیشتری دارند؛ اما این افراد به دلیل تغذیه سبك در طول روز، دست به پرخوری های شبانه می زنند.
نكته آخر
همیشه باید در نظر داشته باشید در صورتی كه هدف اصلی ممانعت از پرخوری باشد هر رژیمی می تواند برای كوتاه مدت موثر باشد، اما اگر هدف شما رسیدن به اندامی مناسب و بدنی سالم است تنها با ادامه رعایت برنامه غذایی می توانید به هدف خود امیدوار باشید.
در ضمن فراموش نكنید كه هیچكدام از این رژیمها برای افرادی كه به دنبال واكنش های عصبی احساسی پرخوری می كنند موثر نخواهند بود و برای كمك به آنها باید شیوه های زندگی شان را از نزدیك بررسی كرد.
منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران


همچنین مشاهده کنید