پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مادران در خدمت فرزندان


مادران در خدمت فرزندان
در این بین والدین بویژه مادران بهترین راهنمایان بوده و با اتخاذ تدابیری ساده اما مهم می توانند شادی و نشاط را به فرزندشان هدیه بدهند.آنچه در پی می آید هفت روش كاربردی برای خانواده هابویژه مادران است كه از طریق اجرای آنها بتوانند در خدمت فرزندان خود باشند.
۱- مشخص كردن اهداف: هر چند تابستان فصل استراحت و تفریح و به اصطلاح اوقات فراغت است اما نباید آن را با فصل بطالت اشتباه كرد. از این رو اولین قدم شناسایی توانایی ها و علایق فرزندان است. در قدم بعدی باید با برنامه ریزی صحیح و هدف مند توانایی ها به كار گرفته شود. این فعالیت ها می تواند از علاقه به باغبانی در منزل تا فراگیری ورزش های مختلف یا كلاس های مختلف درسی- آموزشی متغیر باشد. بنابر این با توجه به علایق فرزندتان هدف را مشخص كنید.
۲- تدوین برنامه منظم: برنامه منظمی برای تفریح، استراحت، آموزش و... نه تنها برای فرزندتان كه برای همه اعضای خانواده در نظر بگیرید؛ به طوری كه جایگاه خواب و استراحت، مطالعه، آموزش و حضور در كلاس های مختلف، مسافرت، گردش و تفریح مشخص باشد تا از هر گونه سردرگمی، بطالت و كلافگی جلوگیری شود.
۳- تنوع در برنامه ها: اگرچه توجه به علایق فرزندتان بهترین شیوه انتخاب تفریح مناسب است، اما گنجاندن برنامه های تفریحی- آموزشی چون بازدید از موزه ها، كتابخانه، سینما و تئاتر و... بسیار مفرح و آموزنده است.
۴- انتخاب ورزش یا ورزش های مورد علاقه فرزندتان را به عنوان برنامه تفریحی فراموش نكنید: دوچرخه سواری، اسكیت، بدمینتون و... از بهترین ورزش ها هستند. انجام یكی از این ورزش ها به صورت حرفه ای بسیار عالی است. این ورزش ها می تواند به صورت گروهی نیز انجام شود كه بی شك نشاط بیشتری را نیز به همراه دارد.
۵- مطالعه آزاد: مطالعه آزاد یكی از بهترین تفریحات در اوقات فراغت كودكان است. كودك با مطالعه بر مهارت گفتاری، نوشتاری و كلامی خویش می افزاید. مطالعه آزاد یكی از بهترین شیوه های آموزش غیرمستقیم توانایی خواندن و نوشتن در كودكان است.
۶- معاشرت با دوستان: در برنامه تابستانی فرزندتان فرصتی نیز برای معاشرت با دوستان فرزندتان و خانواده آنها در نظر بگیرید. تفریحاتی چون سینما، تئاتر، موزه، پارك و... می تواند به صورت دسته جمعی برگزار شود چرا كه كودكان با بازی با همسالان خود نشاط بیشتری می یابند.
۷- تحول در برنامه ها: بسیاری از والدین تأكید دارند فرزندشان ساعت مشخصی به رختخواب رفته و یا صبح از خواب برخیزد. این تفكر، تفكری بسیار منطقی است، اما در تعطیلات تابستان اندكی تغییر لازم است. تغییر در زمان خواب و استراحت تا یك ساعت، آزادی تماشای برنامه های تلویزیون، استفاده بیشتری از رایانه و... در فصل تابستان اشكالی ایجاد نمی كند. علاوه بر این كه این تحول خود نوعی نشاط ناشی از آزادی را به همراه خواهد داشت. البته برای ایجاد تحول نیز حساب شده عمل كنید تا لطمه ای به انضباط خانواده وارد نشود.
و این كه؛ فصل تابستان فصل تفریح و شادی است. همواره این نكته را به خاطر داشته باشید كه تابستان نیازمند اندكی تحول در برنامه ها است تا خانواده و در نتیجه كودكان به سوی شادی بیشتر گام بردارند.
سها دادمند
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید