پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت از پشت و کمر برای مادران


مراقبت از پشت و کمر برای مادران
شكی نیست كه پشت درد همراه با مادر شدن شروع می شود چون در این موقع كارهای زیادی را انجام می دهید؛ بلندكردن كودك از گهواره اش، هل دادن كالسكه بچه، تمام اینها حركاتی است كه كمر و پشت شما را در معرض آسیب دیدگی قرار می دهد. بعد از دوران حاملگی و زایمان بهترین دستور برای درمان پشت درد و كمردرد، تمرین و ورزش است.عمدتاً، كارهایی كه پزشكان توصیه می كنند نباید انجام دهید عبارتند از:
- بلند كردن از و گذاشتن كودك به زمین.
- برای آموزش راه رفتن، خم شوید و دست هایش را بگیرید.
- دائماً او را دنبال كردن، زمانی كه راه رفتن را خوب یاد گرفته است. فقط در مواقع خطر بپرید و او را بگیرید.
وقتی كودك شما ۲ ساله می شود، شما حدوداً ۱۲ تا ۱۵ كیلو را با خود حمل می كنید و او را بالا و پایین می گذارید. درد پشت كم كم از چنین فشارهایی شروع می شود یا می تواند به طور ناگهانی بروز كند. در اینجا توصیه هایی می شود كه می توانید جلوی درد را گرفته یا در صورت ایجاد آن، كنترلش نمایید.ماهیچه های محكم و قوی و انعطاف پذیر پشت، شكم و لگن كمتر كشیدگی پیدا می كنند، پس ورزش هایی كه باعث كشش این بخش ها می شود و آنها را محكم می كند، مهم هستند. ورزش هایی مثل شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و دو.
بسیاری كارشناسان یوگا را توصیه می كنند، چون باعث تحكیم و انعطاف پذیری عضلات می شود. در یك ردیف قرار گرفتن ستون فقرات، آسودگی از تنش و استرس می تواند به شما كمك كند تا از وضعیت جسمانی تان بیشتر آگاه شوید. وقتی متوجه اولین علائم پشت درد شدید می توانید با اصلاح (تغییر) كارهایی كه انجام می دهید، جلوی آن را بگیرید. بسیاری مادران قبول دارند كه تغییر كارهای روزانه، كلید جلوگیری از این بیماری است.
• وقتی پشت شما دچار آسیب دیدگی می شود
حتی اگر تمام توصیه ها را به كار بگیرید، ممكن است باز هم پشت شما آسیب ببیند، برای بهتر شدن آن می توانید از روش های زیر كمك بگیرید:
گرم كردن و سرد كردن: اگر درد، كم و گاه به گاه باشد می توانید از حمام آب گرم استفاده كنید چون گرما جریان خون را افزایش می دهد. اگر حمام گرفتن برایتان مقدور نبود می توانید از كیسه یخ استفاده كنید. یخ تورم را كاهش داده و باعث تسكین درد می شود. البته بهتر این است كه یكی دو روز اول از یخ و بعد از آب گرم استفاده كنید. یخ زمانی بهترین راه است كه درد شدید باشد و گرما زمانی مفید است كه درد خفیف باشد. اگر آرام نشدید، ۲۰ دقیقه از هر كدام استفاده كنید و طوری تنظیم كنید كه مرحله آخر با یخ همراه باشد.
از داروهای ضددرد استفاده كنید: هم بروفن و هم استامینوفن باعث كاهش درد می شود اما بروفن (همچنین) از تورم هم می كاهد. حتماً قبل از مصرف دارو با پزشك مشورت كنید.
مراقب حركاتتان باشید:در هنگام پشت درد و كمردرد، پزشكان در رختخواب خوابیدن را توصیه نمی كنند. اگر دردتان خفیف است می توانید تمرین و ورزش كنید چون با قوی كردن ماهیچه ها، درد را كاهش می دهد.
خواب كافی داشته باشید: خواب كافی بهبودی را تسریع می كند، برای اینكه خواب راحتی داشته باشید از خوردن كافئین در پایان روز، خودداری كنید (از چای گیاهی می توانید استفاده كنید)، همچنین می توانید از بخور اسطوخودوس استفاده كنید. فعالیت های روزانه هم می تواند به خواب كمك كند. اگر به پشت می خوابید می توانید هنگام خواب از دو بالش كوچك برای زیر زانوهایتان استفاده كنید.اگر بیشتر تمایل دارید به پهلو بخوابید، بین زانوها و مچ هایتان بالشتكی را قرار دهید.تشكی كه برای خوابیدن استفاده می كنید باید به قدر كفایت پهن باشد و همچنین خیلی محكم (سفت) البته بررسی های اخیر نشان می دهد بیشتر افرادی كه از ناراحتی قسمت پایین كمر رنج می برند، روی تشك هایی كه سفتی متوسطی دارند بیشتر احساس راحتی می كنند.
• ناراحتی های پشت و كمر
بیشتر دردهای ناحیه پشت، خودبه خود خوب می شود، اما اگر درد شدیدی دارید كه با دارو هم خوب نمی شود، ضعف، خواب رفتگی (بی حسی)، سوزش در پاها، كشاله ران یا لُمبر، حتماً به پزشك مراجعه كنید.ممكن است پزشك از شما بخواهد كه عكس بگیرید یا ام آر آی انجام دهید یا شما را پیش یك فیزیوتراپ بفرستد؛ جراحی آخرین اقدام است.۹۰ درصد اوقات، كمردرد و پشت درد با یك روش عادی برطرف می شود. درد پشت شاید بهترین انگیزه باشد تا مراقب طرز قرار گرفتن ستون فقرات در تمام مواقع باشیم.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید