پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

هیدروتراپی چیست؟


هیدروتراپی چیست؟
هیدروتراپی یا آب درمانی، درمان بیماری‌ها با استفاده از آب است. هیدروترمال‌تراپی استفاده از آب با حرارت مانند وان‌های داغ یا چشمه‌های آب گرم است. هدف هیدروتراپی خارج کردن سمومی از بدن است که می‌توانند موجب درد مفاصل و التهاب شوند. همچنین درمان به روش هیدروتراپی در کنترل بیماری‌های مزمن از قبیل رماتسیم مفاصل و رماتیسم استخوان‌ها کارساز است.
درمان به روش هیدروتراپی برای کم‌خوابی: آیا شب‌ها خوب نمی‌خوابید؟ براساس گزارش سازمان‌ خواب کشور بالغ بر ۱۳۲ میلیون نفر در ایالات متحده دچار برخی عوارض اختلالات خوابی هستند. گزارش‌های این تحقیق حاکی از آن است که افرادی که خواب سبکی دارند حمام آب داغ را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین راه‌‌های درمان خود عنوان کردند. هر چیزی کمک کند خون به بخش‌های خارجی و بیرون از مغز بازگردد به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند و خواب را آسان‌تر می‌کند. افت حرارت بدن می‌تواند کمک کند تا بدن به خواب عمیق‌تری فرو رود. حمام آب داغ در هنگام گرفتگی ماهیچه‌ها و هیجان بیش از حد ناشی از فشار مؤثر است. وقتی شخص به زیر آب فرو می‌رود احساس بی‌وزنی می‌کند. در این زمان بدان از کشش همیشگی جاذبه قطع می‌شود. آبی که در حال حرکت است گیرنده‌های حس لامسه روی پوست را تحریک کرده و باعث آزاد کردن ماهیچه‌های منقبض و افزایش جریان خون می‌شود این مالش آب باعث احساسی همچون ماساژ می‌شود.
استفاده از هیدراتراپی در درمان کمردرد: کمردرد بعد از سرماخوردگی و آنفلوآنزا دومین عامل مراجعه آمریکائی‌ها به پزشک هست. میلیون‌ها نفر بی‌دلیل از کمردرد رنج می‌برند. براساس تحقیقی در نشریه انگلیسی مفصل‌شناسی شواهدی وجود داشت دال بر اینکه در سال ۱۹۹۵ درمان با حمام داغ اثرات کوتاه و بلند مدتی روی افرادی که از کمردرد رنج می‌برده‌اند، داشته است. در تحقیقی که روی ۴۰ نفر از افراد در دانشگاه مینسوتا انجام شد، ۸۵% جکوزی را بر آب راکد ترجیح داده‌اند. هر دو آنها در کاهش هیجان مؤثر بوده‌اند؛ اما تنها جکوزی در کاهش استرس افراد مؤثرتر است. در تحقیقاتی در فرانسه؛ بعدها منجر به چاپ تحقیقی در نشریه مفصل‌شناسی شد که مؤید این نتایج بود. آزمایش‌ها بهبود وضع سلامتی گروهی را که آب گرم درمانی کرده بودند نسبت به افرادی که تنها از دارو استفاده کرده بودند، بعد از سه هفته آب گرم درمانی نشان می‌داد. استفاده از داروهای ضدالتهاب و آرام‌بخش نیز در روش گروه آب گرم درمانی کاهش داده شد. اطلاعات مربوط به این تحقیق در بخش آرتروز در، مارچ ـ آوریل ۱۹۹۶ منتشر شد.
استفاده از هیدروتراپی در کمردرد؛ درمان بیماری‌های ششی، تنگی نفس، تصلب بافت‌ها، امراض نخاعی، کمردرد، کمردرد و کمرهای ضعیف و همین طور در رهائی از نور آلرژی عصب سه‌قلو، دندان درد و میگرن و در آرام بخشی به چشمان خسته مؤثر است. درمان گردن برای رفع سرگیجه، آرتروز انگشت و مفاصل دست، صدای زنگ در گوش، افسردگی خفیف، حساسیت بیش از حد به تغییرات آب و هوا، گرفتگی کتف و گردن، سردرد و میگرن‌ها مؤثر است.
این روش درمان نباید برای کسانی که دچار عوارض قلبی عروقی، بزرگی غده تیروئید و فشار خون بالا هستند مورد استفاده قرار گیرد. هیدروتراپی سینه، برای گلودرد، تنگی تنفس و برونشیت مؤثر است. حرارت آب باید متعدل شود اگر احتمال خطر آنژیوسپازم وجود دارد. آب درمانی برای قسمت بالای بدن در بهبود جریان خون به قلب، شش‌ها و شش‌ شامه‌ها مؤثر است. این کار برای تحریک دستگاه تنفسی و قلبی، بالا بردن ضربان، رگ‌های واریسی، قابلیت تحریک دستگاه عصبی، سردردها، بیماری‌های حنجره و تارهای صوتی، تنگی نفس و برونشیت مؤثر است. در صورتی که در دستگاه ریوی گرفتگی خونی وجود دارد نباید از این روش‌ استفاده کرد. استفاده از هیدروتراپی روی بازوها برای دست‌های سرد، زکام بینی و گلو، سردردها، سرگیجه، عوارض قلبی، رماتیسم بازوها، درد اعصاب، بی‌حسی و اختلالات عصبی مؤثر است.
درمان لگن خاصره با استفاده از هیدروتراپی: در درمان بیماری‌های کهنه روی شکم، دستگاه تولیدمثل، التهاب، خون‌لختگی لگن، انقباض ماهیچه‌‌ها، بواسیر، دردهای کلیوی و روده‌ای مؤثر است.
این روش همچنین در بزرگ شدن کیسه زرداب و سنگ‌سازی، بزرگ شدن جگر، متئوریسم و دیابت نیز بی‌تأثیر نیست. این روش نبایست باوجود جاربند، آب دادن تحریک‌پذیر، عفونت‌های ادراری و یا در حین قاعدگی استفاده شود. هیدروتراپی برای ران‌ها می‌تواند به جریان ضعیف و تحریک جریان خون کمک کند.
منبع : مجله دنیای ورزشهای آبی


همچنین مشاهده کنید