جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کاربرد عامل های متحرک در تجارت الکترونیک


کاربرد عامل های متحرک در تجارت الکترونیک
در برنامه ریزی از راه دور (RP) بجای صدا زدن یك تابع با ارسال پارامترها و انتظار برای دریافت پاسخ ، متن برنامه یا پروسیجر اجرایی به همراه كلیه داده های مورد نظر به ماشین مقصد ارسال میگردد. این كد پس از اجرا در ماشین مقصد نتیجه حاصل شده را بازمیگرداند. ایده عامل های متحرك برپایه برنامه ریزی از راه دور بنا گردیده است.تجارت الكترونیكی از موضوعاتی است كه در سال‌های اخیر مورد استقبال فوق‌العاده‌ای قرار گرفته است و این امر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای یافتن راهكارهای جدید در این زمینه را نشان میدهد. در این مقاله ما پس از شناخت دقیق مدل ها و معماری های معرفی شده برای عامل های متحرك ، به معرفی طرح بازار الكترونیكی خواهیم پرداخت.
در این طرح بجای روش فعلی كه در آن خریدار با جستجوی سایت های متعدد و مشاهده شرایط فروشندگان مختلف– از جمله قیمت ، زمان ارسال و غیره– برای یافتن فروشگاه مطلوب خود زمان زیادی را صرف مینماید ، عامل متحرك خود را برای منظور و سركشی به سایت‌های فروشندگان بالقوه گسیل می‌نماید و در نهایت با بازگشت عامل متحرك به نزد وی ، از نام فروشگاه های الكترونیكی كه كالای مورد نظر را با بهترین شرایط عرضه مینمایند آگاه میشود.
كلیدواژه ها: عامل متحرك ، حركت ، ملاقات ، عامل ثابت ، بازار الكترونیك ، فروشنده ، خریدار
Keywords: Mobile Agent, Travel, Meeting, Stationary Agent, E-Bazar, Supplier, Buye
مقدمه
دو رسته از دكانهای بسیار در برابر یكدیگر كه غالبا سقفی آنها را بهم پیوند میدهد, میدان داد و ستد, كلمه ای فرانسوی كه از پرتقالی گرفته شده و پرتقالیان نیز از ایرانیان گرفته اند.(شرح كلمه بازار , دهخدا)
كسانی كه امروزه در كسوت خریدار به بازار میروند سه گروه اند. اول كسانی كه میدانند چه میخواهند و میدانند كه باید آنرا از كجا بخرند. این گروه پس از ورود به بازار مستقیما به فروشگاه مورد نظرشان مراجعه مینمایند. دوم كسانی كه نمیدانند چه میخواهند آنها بدون اینكه كالای خاصی مد نظرشان باشد در فروشگاه های مختلف به جستجو میپردازند و اگر چیزی نظرشان را جلب نمود خرید میكنند. و گروه سوم كسانی هستند كه میدانند چه میخواهند ولی نمیدانند آنرا از كجا بخرند. این افراد در میان فروشگاه های مختلف به دنبال فروشگاهی میگردند كه بهترین شرایط را (از لحاظ داشتن جنس , مناسب بودن قیمت , كیفیت وغیره ) داشته باشد. شاید زمانی كه در بازار لوازم‌یدكی اتومبیل به‌دنبال قطعه‌ای كمیاب هستید و یا در شب‌تعطیلی با تلفن‌های مكرر به‌دنبال رستورانی بگردید كه حاضر شود برای شما پیتزا بفرستد نیاز های این گروه را بهتر درك كنید.
تجارت الكترونیك فرآیندی است كه تمام مراحل خرید از نمایش و معرفی كالا تا دریافت و چانه زنی بر سر قیمت و پرداخت وجه را پوشش میدهد.
تجارت الكترونیك برای خریداران گروه اول تسهیلات فراوانی را پدید می آورد. شخص به وب سایت فروشنده مراجعه كرده و مراحل خرید كالا و پرداخت وجه را طی میكند. در مورد گروه دوم خرید الكترونیكی انتخاب چندان مناسبی نیست. گر چه به نظر میرسد كه با گشت و گذار در میان وب سایت ها میتوان چیزهایی برای خرید یافت , جستجو در میان بازار های سنتی دارای كیفیت دیگری است و به همین دلیل هم پیش بینی میشود كه بازار الكترونیك هرگز بطور كامل جایگزین بازار های سنتی نخواهد شد.اما تمركز ما در اینجا بر گروه سوم است. كسانی كه بدنبال جنس خاصی در بازار الكترونیك هستند. در حال حاضر چنین خریدارانی به روشهای مختلفی اقدام میكنند. در صورتی كه میتوان با رجوع به حافظه وب سایتهای فروشنده ، فروشنده احتمالی را حدس زد و یا با سرزدن به وب سایت رسمی تولید كنندگان , فروشندگان را پیدا كرد. همچنین موتور های جستجو میتوانند در این مورد به خریداران كمك كنند. اما در مورد اجناسی كه توسط فروشندگان متعددی ارائه میشوند نمیتوان به یافتن بهترین فروشنده امیدوار بود و با صرف وقت زیاد و بازدید از چندین وب سایت بایستی یكی از آنها را انتخاب نموده و از بقیه صرفنظر كرد..
استفاده از عامل های متحرك در تجارت الكترونیك باعث میشوند بجای اینكه مشتری جهت یافتن فروشنده ای كه كالای مورد نظرش را با بهترین شرایط عرضه می‌نماید در بین فروشگاه ها سرگردان شود، عامل متحرك خود را برای این امر به فروشگاه‌های متعدد اینترنتی گسیل میدارد.ما در اینجا مجموعه ای از فروشگاه های متنوع الكترونیكی -كه علاوه بر روش معمول خود- قادر به سرویس دهی عامل های متحرك هستند را بازار الكترونیك مینامیم.
عامل های متحرك
رویكرد جاری
امروزه مهمترین اصل در سازماندهی شبكه های كامپیوتری اجرای روال ها از راه دور است ( (Remote Procedure Calling) (RPC
در‌دهه هفتاد اجرای روال‌ها از راه دور مطرح شد ، بدین صورت كه در ارتباط بین كامپیوتر ها , یك كامپیوتر بتواند روالی را در كامپیوتر دیگر به اجرا در آورد. هر آنچه در شبكه منتقل میشود یا درخواست اجراست و یا پاسخ درخواست اجرا. هر درخواست محتوی اطلاعاتی جهت پارامتر های اجرای برنامه و هر پاسخ محتوی اطلاعات نتیجه میباشد. این روال برای كامپیوتری كه درخواست اجرای آنرا دارد داخلی محسوب میشود.دو كامپیوتری كه از الگوی اجرای روال ها از راه دور پیروی میكنند‌در‌مورد روال های قابل اجرا و نوع پارامتر ها و نتایج قبلا هماهنگ شده اند. موافقتامه آنها جهت این هماهنگی پروتكل نامیده میشود.
هر كامپیوتر استفاده كننده نیازش را با اجرای متوالی تعدادی روال از راه دور در كامپیوتر سرور برآورده میكند. هر تماس شامل درخواست استفاده كننده و پاسخ سرور است. مثلا برای درخواست حذف تمام فایل های موجود در فایل سرور كه دو ماه از تاریخ ثبت شان میگذرد ممكن است كامپیوتر استفاده كننده در یك تماس لیست تمام فایلها را تقاضا نماید و در تماس هایی دیگر اسامی فایلهای حذفی را اعلام نماید. در این حالت كامپیوتر استفاده كننده خود در مورد عمر فایلها تصمیم میگیرد و برای حذف n فایل به تبادل ۲(n+۱) پیام نیاز است.
مشخصه برجسته روش اجرای روال ها از راه دور این است كه هر تراكنش بین استفاده كننده و سرور دارای دو بخش است : درخواست اجرای روال از سرور و پاسخی كه سرور تولید كرده است. بنابراین یك تراكنش فعال نیاز به یك ارتباط شبكه ای فعال دارد.
رویكرد جدید
برنامه ریزی از راه دور (RP) (Remote Programming) بعنوان یك جایگزین برای روش اجرای روال از راه دور مطرح گردید. این مدل نه تنها بایستی امكان اجرای روالها از راه دور را فراهم كند بلكه باید امكان ایجاد روال ها را هم بوجود آورد. هر پیام كه بوسیله شبكه منتقل میشود شامل روالی است كه كامپیوتر مقصد باید به اجرا در آورد و اطلاعاتی كه آرگومان های روال محسوب میشوند ، میباشد.دو كامپیوتری كه در ارتباط شان از الگوی اجرای روال ها از راه دور پیروی میكنند در مورد دستورات مجاز در روال ها و همینطور انواع مختلف داده به توافق رسیده اند. به این توافقنامه زبان میگویند. زبان مجموعه دستورالعمل هایی است كه روال را قادر به تصمیم‌گیری، محاسبه و تغییر حالت و فراخوانی سایر روالهای آماده میسازند. این روال ها برای اجرا كننده محلی محسوب میشوند. روال و حالت آن ، عامل متحرك نامیده میشوند تا نشان داده شود كه آنها در كامپپوتر فرستنده شناخته شده اند حتی وقتی كه در كامپیوتر گیرنده قرار دارند.در ابتدا كامپیوتر كاربر جهت انجام كاری روی سرور ، روالی برای آن ارسال میكند كه در آن آنچه بایستی به انجام برسد آمده است (مثلا حذف) مبنی بر حالتی كه وجود دارد (مثلا عمر بیش از دو ماه). حذف فایل های قدیمی –صرف نظر از اینكه چند تا هستند- فقط نیاز به انتقال یك پیغام بین كامپیوتر ها دارد. عامل - نه كامپیوتر- كاربر موظف به پیدا كردن فایلهایی است كه باید حذف شوند.نكته برجسته در برنامه ریزی از راه دو این است كه كامپیوتر كاربر و سرور میتوانند بعد از انتقال عامل بدون استفاده از شبكه در حال تراكنش باشند. به زبان دیگر یك تراكنش فعال نیازی به یك ارتباط شبكه ای فعال ندارد. نتایج حاصل از این واقعیت بسیار گسترده است.
مكانها
هر یك از بخش هایی كه روال در آن به اجرا در می‌آید یك مكان نامیده میشود. مكان ها ممكن است از نظر فیزیكی در كامپیوتر های مجزا و یا بر روی یك كامپیوتر وجود داشته باشند. برای مثال در بازار الكترونیك هر یك از فروشگاه ها یك مكان محسوب میشوند.
عامل ها
برنامه ها بصورت مجموعه ای از عامل ها مدل میشوند. عامل ها در هر لحظه مكان های خاصی را اشغال میكنند ولی میتوانند از مكانی به مكانی دیگر منقل شوند. عامل‌ها مستقل از روال‌هایی هستند كه توسط آنها به اجرا در میآیند.
حركت
عامل ها میتوانند از مكانی به مكان دیگر –هر قدر دور- حركت كنند. حركت علامت مشخصه برنامه‌ریزی از راه دور است.حركت به عامل اجازه میدهد كه سرویسی كه از راه دور درخواست شده را اجرا نماید و بعد به جای اولش برگردد.یك برنامه معمولی كه مثلا به زبان C نوشته شده باشد قابل انتقال نیست چرا كه تمام روال ها و حالت آن غیر قابل حمل اند. اما یك عامل میتواند از جایی به جای دیگر منتقل و اجرا شود چرا كه زبان و ساختاری كه عامل با آن طراحی شده است اجازه این انتقال را میدهند و حالت و اطلاعات عامل هم همراه آن انتقال میابند
ملاقات ها
عامل ها قادر اند كه در یك مكان با هم ملاقات كنند. ملاقات بدین معنی است كه عامل هایی كه در یك كامپیوتر هستند بتوانند روال های یكدیگر را فراخوانی كنند.
هدف نهایی عامل ها از حركت انجام ملاقات است. یك عامل ممكن است به مكانی در سرور حركت كند تا آنجا با عامل ثابتی كه نیازهایش را بر می آورد ملاقات نماید. [۸]
معماری های متداول عامل های متحرك
ما برای این بحث چهار معماری و پیاده سازی متداول عامل متحرك را برگزیده ایم. لازم به ذكر است تمامی این سیستم ها با جاوا پیاده سازی گردیده اند و از میان آنها تنها اسمارت كد برنامه خود را در اختیار عموم قرار داده است. [۷]
اسمارت(SMART)
ونگ [۹] در سال ۲۰۰۱ سیستم‌عامل‌های‌متحرك مطیع را منتشر كرد كه عامل های متحرك گسترش پذیر با تكنولوژی مطمئن (Scalable Mobile And Reliable Technology)" اسمارت" نام گرفت. این معماری شامل چهار لایه است كه در ماشین مجازی جاوا ساخته شده اند. شكل a۴ نمای ساده ای از این معماری را نشان میدهد.
پایین ترین لایه شامل ناحیه ناحیه مدیریت و سیاستهای امنیتی میگردد. ناحیه مدیریت از مدول جستجوگر برای نامیدن سرویس ها در ناحیه مدیریتی و لایه های بالاتر بكار میروند.لایه بالاتر لایه عامل ها است. عامل های متحرك میتوانند در این لایه ایجاد شوند ، مهاجرت كنند و یا خود را نابود نمایند.سومین لایه از پایین محیط اجرا است كه شامل یك یا چند مكان میشود كه هر مكان میتواند شامل چند وظیفه باشند.بالاترین لایه میانجی عامل هاست كه رابط اجرائی عامل های نوشته شده با اسمارت را فراهم میكند.
دی ایجنتس(D&#۰۳۹;Agents)
گری [۳] سیستم عامل های متحرك دی‌ایجنتس (كه قبلا Tcl خوانده شده بود) را به منظور پشتیبانی از پایگاه های داده توزیع شده و نمایش كارائی عامل های متحرك منتشر كرد.این معماری دارای پنج لایه است. پایین ترین لایه TCP/IP است كه برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها بكار میرود. لایه بعد كه لایه سرور نامیده میشود بر روی تمام سرور هایی كه عامل های متحرك را میپذیرند قرار میگیرد. این بخش با روش چند نخ (Multi thread) عامل های متحرك متعدد را بر روی یك برنامه واحد میپذیرد در حالی كه هر عامل مشغول انجام برنامه خود میباشد. لایه سوم كتابخانه ++C را در خود دارد باعث كاركردن عامل میشود. چهارمین لایه محیطی برای اجرا با پشتیبانی سه زبان پدید می‌آورد (Java,Tcl,Scheme). هر محیط اجرا دارای یك مترجم/ماشین مجازی برای این زبان هاست ، ریشه مسیر قادر به اجرای توابع كتابخانه ای++ C ‏، ضبط كننده مسیر برای ایجاد انتقال پذیری و مدلی امنیتی برای محدود كردن دسترسی به منابع میباشد. خود عامل ها در بالاترین لایه تعریف میشوند. شكل b۴ این معماری را نشان میدهد.
گراس هوپر(Grasshopper)
گراس هوپر یك معماری پیاده شده بر اساس استاندارد مسیف(MASIF) است كه از تولید و اجرای عامل های متحرك پشتیبانی میكند. معماری گراس هوپر [۶] با دو لایه متمایز میگردد. محیط اقامت عامل های توزیع شده در بالا است.در شرایطی كه كه لایه پایین شامل محیط پردازش توزیع شده میباشد. یك میزبان معمولا در محیط عامل های توزیع شده شامل آژانسی است كه به خدمات پایه دسترسی دارد. خدمات پایه شامل جستجوگر و سیستم عامل های متحرك آن و هم تراز شماری از سرویس های هسته سیستم میباشند. سرویس های هسته شامل اجرا ، انتقال ، مدیریت ، ارتباطات ، امنیت و نامگذاری ماشین ها است. خدمات توسعه یافته شامل رابط ها با وسایل جانبی ، توابع كنترل برنامه و رابط گرافیكی كاربر است. شكل c۴ نمای ساده ای از گراس هوپر را نشان میدهد.اجلتس(Aglets )
ابتكار اجلتس [۴] احتمالا یكی از بهترین پروژه ها در ارتباط با عامل های متحرك است. این معماری دارای دو لایه و دو رابط برنامه سازی است كه برای دسترسی به توابع هر لایه طراحی شده اند. لایه اجرایی (بالایی) شامل یك هسته و بدنه ای است كه مكانیزم‌های بنیادی زیر را برای اجرای اجلت ها فراهم میكند: سریال سازی و خارج كردن از سریال سازی ؛ باركردن كلاس و انتقال؛ مدیریت رفرنس ها و دورانداختن رفرنس های بلااستفاده؛ مدیریت ثبات سیستم؛ محاظت كد ها و نگهداری میزبان ها و عامل ها (اجلت ها) از اعمال مغرضانه. این سرویس ها از طریق رابط برنامه سازی در این لایه تعریف میشوند.لایه ارتباطات (پایینی) از یك رابط برنامه سازی ارتباطی كه دارای متدهایی برای تولید و ارسال عامل ها، پیگیری عامل ها، و مدیریت عامل ها در یك نظام مستقل از پروتكل است میباشد. چرخه زندگی اجلت ها چنین است: در ابتدا یك اجلت جدید باید مدل سازی شود. این كار میتواند با ساخت یك الگوی جدید و یا كپی برداری از یك اجلت موجود انجام پذیرد. در حین ساخت عامل میتواند از سرور محلی ارسال گردد و یا در یك دستگاه ذخیره سازی جانبی برای فعال سازی در آینده ، ذخیره شود. عامل میتواند خود را به سروری منتقل كند كه سبب معلق شدن اجرا ، سریال كردن موقعیت داخلی و سپس انتقال به مقصد گردد. در گیرنده ، عامل با توجه به اطلاعاتی كه دریافت میكند نوسازی میشود و نخ (Thread) جدیدی برای اجرا به آن نسبت داده میشود. در شكل d۴ میتوان نمای ساده ای از این مدل را مشاهده كرد.معرفی بازار الكترونیك
بازار الكترونیك از چهار عامل تشكیل میشود
۱-سایت سرویس‌دهنده به مشتریان ۲- عامل های متحرك ۳- فروشگاه های عضو بازار ۴- سایت مركزی
سایت سرویس دهنده به مشتریان
این سایت با دریافت مشخصات كالای مورد نظر خریدار وظیفه پیدا كردن و معرفی فروشنده را بر عهده دارد. خریدار میتواند پس از اعلام درخواست ، ارتباط خود را با شبكه قطع نماید و اطلاعات فروشندگان در ارتباط بعدی وی با سایت مشتریان در اختیارش قرار خواهد گرفت.
در این سایت هر خریدار بالقوه دارای یك شناسه و كلمه عبور میباشد. همچنین بانك اطلاعاتی موجود در سایت شامل لیست تمام اجناس ممكن برای خرید و فروشندگان احتمالی این اجناس است. هر كالا دارای یك كد ده رقمی واحد است. فرضا كد ۱۳۲-۱-۱۱۴-۱۳-۲ نمایانگر پرینتر لیزری HP۱۲۰۰ ساخت فرانسه است. كه عدد ۱۳۲ نمایانگر دسته كلی جنس (پرینتر لیزری) , ۰ نمایانگر زیر مجموعه(۱= پرینتر ساده , ۲ =پرینتر اسكنر دار و غیره) , ۱۱۴ كارخانه سازنده (HP) , ۱۳ مدل آن (۱۲۰۰) و رقم ۲ زیر مجموعه آن مدل (ساخت فرانسه) میباشد. البته خریدار مجبور به تكمیل تمامی این اطلاعات نیست و اگر از قسمت لوازم كامپیوتری پرینتر لیزری و سپس نوع ساده آنرا انتخاب و بعد كارخانه HP را انتخاب نماید، عامل متحرك با ارسال كد ۱۳۲-۰-۱۱۴ تمام پرینتر های لیزری ساده HP را جستجو خواهد كرد. خریدار بجز كد كالا پارامترهای دیگری را نیز مشخص میكنند این پارامتر ها عبارتند از تعداد مورد نیاز ، قیمت حداكثر ، پارامتر مكان خریدار و حداكثر زمان ارسال. بغیر از كد كالا و پارامترها ، لیست فروشندگان بالقوه كالا (مثلا فروشگاه هایی كه پرینتر میفروشند) همراه عامل شده به اولین فروشنده احتمالی ارسال میگردد.
عامل های متحرك
عامل متحرك با پارامتر هایی كه ذكر گردید سفر خود را آغاز مینماید. در طی این سفر عامل از سایتی به سایت دیگر مراجعه كرده و پارامتر هایش را عرضه مینماید. در صورتی كه سایت فروشنده حداقل انتظارات خریدار را بر آورده سازد پیشنهاد فروش شامل قیمت و ترتیب پرداخت و زمان حمل را به عامل متحرك ملحق مینماید. اگر هم فروشنده كالا را نداشته باشد و یا قادر به تامین نظر مشتری نباشد پیامی مبنی بر رد درخواست ضمیمه عامل نموده و آنرا برای فروشنده بعدی ارسال مینماید.
فروشگاه های عضو بازار
هر فروشگاه الكترونیكی برای خود واحدی مستقل است كه ممكن است قبل از پیوستن به بازار هم وجود داشته باشد. هدف ایجاد بازار الكترونیك اینست كه بدون ایجاد هیچ گونه تغییری در ظاهر این سایتها و حداقل تغییر در بانك اطلاعاتی آنها بتوان آنها را وارد بازاری نمود كه مشتری به سادگی بتواند فروشندگان كالای مورد نظرش را بیابد.
نخستین تغییر لازم افزودن كد واحد به بانك اطلاعاتی فروشندگان برای هر یك از كالا‌های موجود است. این فیلد جدید كلید اصلی جدول نیست ولیكن برای تمام كالای مشابه در فروشگاه های مختلف یكسان است.سایت فروشنده بایستی دارای برنامه‌های اضافی جهت دریافت , ارسال و ایجاد ارتباط با عامل های متحرك باشد. این برنامه (عامل ثابت) میتواند به روش های مختلف و یا زبانهای برنامه سازی متفاوت تهیه شود و آنچه مهم است اینست كه برنامه عامل (كه فرمت آن استاندارد است) را دریافت كند و پس از افزودن پاسخ خود ، آنرا به فروشنده بعدی ارسال نماید.بدیهی است این برنامه ها در دسترس كاربر نیستند و فقط عامل‌های متحرك به‌آنها رجوع مینمایند. بنابراین سایت ضمن حفظ ظاهر قبلی و سرویس دهی به سایر مشتریان خود , به بازار الكترونیك هم سرویس میدهد.سایت فروشنده علاوه بر پاسخ دهی به عامل ها میتواند از آنها آمار بگیرد. این آمار خصوصا در مورد حجم تقاضا برای اجناسی كه فروشنده آنها را موجود ندارد و یا قادر به ارضای نیاز های خریداران نیست جهت تصمیمات بعدی (مثلا خریداری جنس جهت عرضه و یا تعدیل قیمت آن) مفید است.
سایت اطلاعات مركزی
گرچه تمام تراكنش ها بین سایت های فروشندگان و خریداران نیازی به واسطه ندارند ولی جهت هماهنگی به یك بانك اطلاعاتی مركزی نیاز است.تخصیص كد واحد به هر كالا توسط سایت مركزی انجام میشود. همچنین فروشندگان بالقوه اطلاعات خود را در سایت مركزی به ثبت میرسانند و سایت های خریدار اطلاعات مربوط به این امر را از سایت مركزی دریافت میكنند. تخصیص امضای الكترونیك به سایت های فروشندگان و مشتریان و انتقال امن كلید اختصاصی و در پخش كلید عمومی وظیفه دیگر سایت اطلاعات مركزی است.هیچیك از سایتها نیازمند به ارتباط دائم با پایگاه مركزی نیستند وكافی است هر از چندی (مثلا روزی یك بار) اطلاعات خود را با پایگاه مركزی همسنگ نمایند.به روز رسانی اطلاعات پایگاه مرکزی توسط فروشندگان و همچنین به روز رسانی پایگاه داده خریداران از روی پایگاه داده مرکزی بدون دخالت عامل های متحرك صورت میپذیرد. برای به روز رسانی پایگاه مرکزی میتوان برای فروشندگان پنلی در نظر گرفت که اطلاعات خود را در آن وارد نمایند . همچنین پایگاه مرکزی میتواند هر از چندی با برقراری ارتباط با سایت فروشندگان اطلاعات خود را به روز نماید.امنیت بازار الكترونیك
در سیستم بازار الكترونیك امنیت به معنای محرمانگی وجود ندارد بدین معنا كه هر فروشنده میتواند از محتوای پیشنهادات فروشندگان متاخر ، مطلع شود.این روش علاوه بر ایجاد امكان رمزگذاری نامتقارن مزیت دیگری نیز دارد. فروشنده میتواند با ارزیابی سایر پیشنهادات ، پیشنهاد خود را درج كند. پیش فرض ما این است كه بازار الكترونیك برای خرید های غیر كلان طراحی گردیده و برای مناقصه ها مناسب نیست.
عامل متحرك بصورت یك قطعه كد و به همراه جداول داده – كه شامل پیشنهادات فروشندگان قبلی است- بین سایت های مختلف فروشنده منتقل میشود. در صورتی كه تدابیر امنیتی لازم اندیشیده نشود ، هر یك از فروشندگان قادر خواهند بود تغییراتی در پیشنهادات فروشندگان قبلی و یا كد دستورات ایجاد نمایند كه این امر برای از میدان به در كردن رقبا كاملا محتمل است.
رمز گذاری نامتقارن
در رمز گذاری معمولی – یا متقارن- یك كلید برای رمزگذاری وجود دارد و از همان كلید هم برای خارج كردن متن از رمز استفاده میشود. اما در رمز گذاری نامتقارن از دو كلید مجزا برای این منظور استفاده میشود.به بیان دیگر در روش رمزگذاری نامتقارن متن رمز شده فقط توسط دارنده كلید اختصاصی قابل ایجاد است اما از رمز در آوردن آن توسط كسانی كه كلید عمومی را در اختیار دارند (همه افراد) ممكن است.
امضای الكترونیك
سایت خریدار پس از تعیین كالای مورد نیاز ، آنرا به كد تولید شده می افزاید و نام فروشندگان احتمالی ، همچنین تاریخ و زمان ساخت عامل و یك عدد تصادفی را در جداول مربوطه درج مینماید.این اطلاعات با كلید اختصاصی خریدار رمز میگردند و حاصل این رمز گذاری نیز در عامل درج میگردد.هر فروشنده نیز كه پیشنهادی برای فروش دارد به همین روش پیشنهاد خود را در عامل درج و سپس امضا مینماید. حتی اگر فروشنده ای پیشنهاد قابل ارائه ای نداشته باشد نیز موظف به امضای عامل متحرك است. این امر جهت جلوگیری از حذف كامل پیشنهاد یك فروشنده بوده ، در هر لحظه میتوان مطمئن شد كه عامل متحرك تا كنون تمامی نقاط مسیر را طی كرده است.
بررسی درستی عامل
سایت گیرنده پس از دریافت كامل عامل و بررسی همه جانبه آن از لحاظ امضا های الكترونیك تمامی فروشگاه هایی كه عامل از آنها گذر نموده است و فرم كلی دستورالعمل ها و امضای مشتری و همچنین وجود اطلاعات مربوط به كلیه فروشگاه هایی كه در لیست مرتب شده در مكان قبل از فروشگاه فعلی قرار دارند ، در صورت صحیح بودن تمامی موارد "تایید" را به سایت فرستنده بر میگرداند و در این هنگام فرستنده كپی عامل را –كه تاكنون نزد خود نگهداری كرده است را - نابود میكند.در صورت عدم تایید درستی عامل "اشكال" به سایت فرستنده بازگردانده خواهد شد. در این حالت سایت فرستنده كه عامل را بطور صحیح دریافت نموده ولی به دلیل تغییرات غیر مجاز در متن عامل ، نتوانسته است آنرا تحویل گیرنده بعدی نماید و یا اساسا عامل را نزد خود نگه داشته و به گیرنده بعدی مسترد ننموده است مقصر شناخته میشودالبته بروز چنین حوادثی همیشه دلیل سو نیت سایت‌های فروشنده نیست بلكه اشكالات فنی ( مانند از كار افتادن سایت زمانی كه عامل در آن در حال اجراست) ممكن است منجر به چنین شرایطی شود. بنابراین وجود یك سیستم كنترل مركزی كه موارد مشكوك را بررسی نموده و با جمع بندی نتایج ثبت شده ، فروشندگانی كه این اشكالات بیش از حد معمول برای سایتشان اتفاق می افتد را شناسایی نماید ، ضروری است.
انتقال اطلاعات
جهت انتقال جداول به همراه عامل آنها را بصورت XML در آورده سپس بصورت متن ساده از سایتی به سایت دیگر منتقل میكنیم. از آنجا كه اطلاعات بصورت متن ساده در آمده و امنیت آنها نیز با روش رمزگذاری نامتقارن تامین گردیده است میتوان از پروتكل httpبرای انتقال آنها استفاده كرد.برای این منظور هر سایت فرستنده (خریدار اولیه و یا فروشنده ای كه كارش با عامل تمام شده) تمامی اطلاعات را با متد POST برای گیرنده بعدی ارسال مینماید.
نتیجه‌گیری
در صورت تحقق طرح ، مجموعه بازار الكترونیك میتواند شامل تعداد زیادی فروشگاه با كالاهای كاملا متفاوت باشد. از سوی دیگر سرویس سایت‌هایی كه به مشتریان سرویس میدهند نیز دارای تنوع است و هر یك میتوانند خدماتی مانند تضمین سلامت كالا یا ایجاد حساب اعتباری برای خرید كاربران را عرضه نمایند. بازار الكترونیك وابستگی همزمان به سایت مركزی آن نداشته و وظیفه سایت مركزی در حد صدور امضای الكترونیك برای سایت های فروشنده و خریدار جدید و معرفی فهرست اجناس موجود هریك از فروشگاه‌ها میباشد. در نتیجه بازار الكترونیك میتواند در صورت بروز اشكال در بخش های مختلف خود به فعالیت ادامه دهد. بدیهی ترین ویژگی اجرای این طرح این است كه خریداران بجای این كه خود در میان سایت های مختلف به جستجوی كالای مورد نظرشان بپردازند عامل متحرك خود را برای این منظور ارسال میدارند كه علاوه بر صرفه جویی در وقت ایشان ، موجب كمتر شدن ترافیك شبكه میگردد.طراحی زیربنای بازار الكترونیكی در اینجا به پایان میرسد ولیكن موضوعات دیگر همانند همراه كردن اطلاعات كارت اعتباری جهت انجام خرید و یا جستجو برای كالاهای وابسته (در صورت یافتن كالای اصلی با شرایط مناسب) ، از جمله امكاناتی هستند كه میتواند در آینده به این مجموعه افزوده شود.

REFERENCES
[۱] Chan, H , Lee, R , Dillon, T , Chang, E. ۲۰۰۱. E-Commerce: Fundamentals and Applications. WILEY
Chapter ۹. ۲۵۱ – ۲۸۹
[۲] Chaudhury, A , Kuilboer, J.P. ۲۰۰۲. e-Business and e-Commerce Infrastructure. McGraw-Hill Chapter ۹ Software Agents for E-Commerce ۳۳۵ – ۳۶۸
[۳] GRAY, R.S., CYBENKO, G., KOTZ, D., PETERSON, R.A. AND RUS, D. ۲۰۰۲. D&#۰۳۹;Agents: Applications and performance of a mobile agent system. Software: Practice and Experience. Vol ۳۵. Number ۶. ۵۴۳ - ۵۷۳.
[۴] LANGE, D.B. ۱۹۹. Java Aglet Application Programming Interface (J-AAPI) White Paper - IBM.
[۵] Milojicic, D., Breugst, M., Busse, I., Campbell, J., Covaci, S., Friedman, B., Kosaka, K., Lange, D., Ono, K., Oshima, M., Tham, C., Virdhagriswaran, S. & White, J. ۱۹۹۸. MASIF: The OMG Mobile Agent System Interoperability Facility. Personal Technologies. Vol ۲, No ۲. ۱۱۷ - ۱۲۸.
[۶] PAVLOU, G. ۲۰۰۰. The Grasshopper Mobile Agent Platform. Appearing in Mobile intelligent agents for managing the information infrastructure.
[۷] SCHOEMAN, M.A , CLOETE, E : Architectural Components for the Efficient Design of Mobile Agent System. Proceedings of SAICSIT ۲۰۰۳, ۴۸ – ۵۸ . , University of South Africa.
[۸] WHITE, J. E. ۱۹۹۴. Telescript Technology: The Foundation for the Electronic Marketplace. White paper. General Magic, Inc., Mountain View, CA,USA.
[۹] WONG, J., HELMER, G., NAGANATHAN, V., POLAVARAPU, S., HONOVAR, V. AND MILLER, L. ۲۰۰۱. SMART mobile agent facility.The Journal of Systems and Software Vol ۵۶. ۹-۲۲
منبع : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران


همچنین مشاهده کنید