پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


خیابان‌ های‌ تهران‌ بزرگترین‌ پارکینگ‌ جهان‌!


خیابان‌ های‌ تهران‌ بزرگترین‌ پارکینگ‌ جهان‌!
آنان‌ استدلال‌ می‌كنند اگر عموم‌ مردم‌ از اتومبیل‌های‌ شخصی‌ استفاده‌ نكنند، از میزان‌ آلودگی‌ تهران‌ كاسته‌ و نیز حجم‌ ترافیك‌ شهری‌ كاهش‌ خواهد یافت‌.
پرده‌ اول‌ روزهای‌ عادی‌
از شنبه‌ تا پنجشنبه‌، برای‌ رفت‌ و آمد با اتوبوس‌های‌ شركت‌ واحد یا مترو باید یك‌ فیلم‌ تكراری‌ را بازبینی‌ كنید! معمولا بسختی‌ سوار اتوبوس‌ می‌شوی‌، جمعیت‌ زیاد و گرمای‌ فراوان‌ آزارت‌ می‌دهد و بالاخره‌ بعد از تحمل‌ مشقت‌های‌ بسیار به‌ مقصد خود می‌رسی‌ و پیاده‌ می‌شوی‌. تقریبا در روزهای‌ غیرتعطیل‌ تمامی‌ شهروندان‌ تهرانی‌، با این‌ معضل‌ كه‌ به‌ صورت‌ عادت‌ در آمده‌، مواجه‌ هستند. تازه‌ حالت‌ بیان‌ شده‌، تا حدی‌ خوشبینانه‌ است‌ چون‌ ممكن‌ است‌ در اؤر شلوغی‌ بیش‌ از حد و اشباع‌ مسافران‌ در اتوبوس‌، راننده‌ در ایستگاهی‌ كه‌ منتظر ایستاده‌یی‌، توقف‌ نكند و به‌ راهش‌ ادامه‌ دهد. آن‌ وقت‌ تو می‌مانی‌ و وقت‌ هدر رفته‌ و صبر برای‌ آمدن‌ یك‌ اتوبوس‌ دیگر!
پرده‌ دوم‌ روزهای‌ تعطیل‌
اگر در یك‌ روز تعطیل‌ به‌ سرت‌ زد و خواستی‌ بدون‌ اتومبیل‌ شخصی‌، با وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ رفت‌ و آمد كنی‌، بهتر است‌ از منزل‌ خود خارج‌ نشوی‌! بطور حتم‌ برای‌ رفتن‌ آنقدر انتظار می‌كشی‌ كه‌ خستگی‌ تمام‌ وجودت‌ را فرا می‌گیرد و از خیرش‌ می‌گذری‌. حال‌ اگر بیرون‌ رفتن‌ به‌ دلیل‌ تفریح‌ باشد زیاد ضرر نمی‌كنی‌، بیچاره‌ آن‌ كسی‌ كه‌ كار ضروری‌ دارد و می‌خواهد سر وقت‌ به‌ مقصد خود برسد آن‌ هم‌ با اتوبوس‌!
جالب‌ اینجا است‌ اگر شانس‌ بیاوری‌ و بتوانی‌ سوار اتوبوس‌ شوی‌ به‌ علت‌ محدودیت‌ وسیله‌ نقلیه‌، اتوبوس‌ مذكور همانند روزهای‌ غیرتعطیل‌ شلوغ‌ و پر است‌. نتیجه‌ اینكه‌ شهروندان‌ تهرانی‌ همواره‌ در هر روز چه‌ تعطیل‌ و چه‌ غیرتعطیل‌ باید به‌ شلوغی‌ و ازدحام‌ جمعیت‌ در اتوبوس‌ عادت‌ كنند.این‌ موضوع‌ اجباری‌ است‌ مانند آش‌ كشك‌ خاله‌!
پرده‌ سوم‌ مسوولانی‌ كه‌ در باغ‌ نیستند
حرف‌های‌ بعضی‌ از مسوولان‌ را كه‌ می‌شنوی‌، می‌گویی‌ آنان‌ اصلا در شهر تهران‌ تردد نمی‌كنند یا اینكه‌ به‌ قول‌ معروف‌ اصلا تو باغ‌ نیستند. آنان‌ به‌ كرات‌ مردم‌ را به‌ استفاده‌ از وسایل‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ تشویق‌ می‌كنند، دریغ‌ از كوچكترین‌ گوشه‌ چشمی‌ به‌ راحتی‌ وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌. یك‌ راننده‌ اتوبوس‌ می‌گوید: اتوبوس‌های‌ شركت‌ واحد در بعضی‌ از ساعات‌ روز جوابگوی‌ مردم‌ تهران‌ نیستند. اوایل‌ صبح‌، در همان‌ ایستگاه‌ اول‌ جای‌ سوزن‌ انداختن‌ نیست‌. شما فرض‌ كنید كسانی‌ كه‌ در ایستگاه‌های‌ بعدی‌ می‌خواهند سوار اتوبوس‌ شوند به‌ هیچ‌ عنوان‌ فرصت‌ این‌ كار را پیدا نمی‌كنند. این‌ افراد به‌ دلیل‌ اینكه‌ از كار و زندگی‌ خود جا مانده‌اند شروع‌ به‌ ناسزاگویی‌ به‌ راننده‌ شركت‌ واحد می‌كنند.
معمولا هر چند وقت‌ یك‌ بار شاهدیم‌ مسوولان‌ شركت‌ واحد از افزایش‌ تعدادی‌ اتوبوس‌ به‌ ناوگان‌ شهری‌ خبر می‌دهند. اما این‌ افزایش‌ دستگاه‌های‌ اتوبوس‌ در تهران‌ هنوز نتوانسته‌ جوابگوی‌ خیل‌ عظیم‌ مسافران‌ درون‌شهری‌ باشد. از سوی‌ دیگر، به‌ گفته‌ سردار طلایی‌ فرمانده‌ انتظامی‌ تهران‌ بزرگ‌، خیابانهای‌ شهر تهران‌ قادر به‌ تحمل‌ این‌ تعداد خودرو نیست‌. در حقیقت‌ خیابانهای‌ تهران‌ جوابگوی‌ تعداد اتومبیل‌ها نیست‌! در نتیجه‌ با اضافه‌ شدن‌ اتوبوس‌های‌ بزرگ‌ كه‌ اغلب‌ در مركز شهر تردد می‌كنند، فقط‌ بر مشكلات‌ ترافیكی‌ تهران‌ افزوده‌ می‌شود. اگر بخواهیم‌ به‌ این‌ موضوع‌ از طرف‌ دیگر بنگریم‌ اضافه‌ كردن‌ تعدادی‌ اتوبوس‌ در شهر تهران‌ شاید بطور مقطعی‌ از میزان‌ ازدحام‌ جمعیت‌ بكاهد، اما عواقبی‌ همچون‌ ترافیك‌های‌ سنگین‌ درون‌شهری‌ نیز در پی‌ خواهد داشت‌.
پرده‌ آخر مترو
چند سالی‌ است‌ به‌ یمن‌ اراده‌ والای‌ مسوولان‌ شهری‌، متروی‌ تهران‌ در چند مسیر محدود و با تعدادی‌ قطار راه‌اندازی‌ شده‌ است‌. در ماه‌های‌ اول‌ راه‌اندازی‌ مترو تهران‌ ما شاهد تردد آسان‌ مسافران‌ بودیم‌ اما با گذشت‌ زمان‌، مترو گوی‌ سبقت‌ را از همتای‌ قدیمی‌اش‌ اتوبوس‌ ربود.
مسوولان‌ متروی‌ تهران‌، برای‌ كاهش‌ حجم‌ مسافران‌ مترو تنها تمهیدی‌ كه‌ اندیشیده‌اند، این‌ بود كه‌ انتظار مسافران‌ برای‌ سوار شدن‌ در مترو را كاهش‌ دهند. زمان‌ انتظار مسافران‌ برای‌ سوار شدن‌ در قطارهای‌ مترو در حال‌ حاضر ۴ دقیقه‌ است‌ كه‌ البته‌ این‌ راهكار نیز نتوانسته‌ مشكل‌ تردد شهروندان‌ تهرانی‌ را برطرف‌ كند. بررسی‌های‌ كارشناسان‌ امور شهری‌ نشان‌ می‌دهد در حال‌ حاضر، آسانترین‌ و كم‌هزینه‌ترین‌ راه‌ برای‌ برطرف‌ كردن‌ مشلك‌ تردد شهروندان‌ تهرانی‌، احداث‌ مسیرهای‌ متعدد مترو در نقاط‌ مختلف‌ تهران‌ است‌. با اضافه‌ كردن‌ مسیرها و قطارهای‌ مترو می‌توان‌ رفت‌ و آمد شهروندان‌ تهرانی‌ را در سطح‌ شهر تسهیل‌ كرد. گرچه‌ پروژه‌ها و راهكارهای‌ دیگری‌ در دست‌ بررسی‌ است‌ اما با توجه‌ به‌ بحرانی‌شدن‌ این‌ معضل‌، احداث‌ هرچه‌ سریعتر مسیرهای‌ متعدد مترو در درون‌ تهران‌ امری‌ ضروری‌ به‌ نظر می‌رسد. از سوی‌ دیگر، راهكار احداث‌ منوریل‌ در تهران‌، فعلا غیرقابل‌ دسترسی‌ و هزینه‌بر تلقی‌ می‌شود. كارشناسان‌ امور شهری‌ معتقدند احداث‌ منوریل‌ در تهران‌ میلیاردها تومان‌ هزینه‌ و سالها زمان‌ خواهد برد. بطور حتم‌ اگر بخواهیم‌ به‌ احداث‌ منوریل‌ و از این‌ قبیل‌ پروژه‌ها كه‌ فقط‌ در حد حرف‌ است‌ متكی‌ باشیم‌ تهران‌ تا آن‌ زمان‌ به‌ پاركینگی‌ از ماشین‌ها تبدیل‌ می‌شود چون‌ از فشار جمعیت‌ و رفت‌ و آمد منفجر خواهد شد.به‌ هرحال‌، هم‌اكنون‌ در اغلب‌ روزهای‌ سال‌، تهرانی‌ها با مشكل‌ رفت‌ و آمد با وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ بویژه‌ اتوبوس‌ و مترو مواجهند. آنان‌ كه‌ دارای‌ اتومبیل‌های‌ شخصی‌ هم‌ هستند، سود چندانی‌ نمی‌برند. چون‌ باید ساعتها در ترافیك‌ تهران‌ كه‌ هم‌اكنون‌ شبیه‌ بزرگترین‌ پاركینگ‌ دنیا شده‌ اتراق‌ كنند و چیزی‌ جز اعصاب‌ خردی‌ نصیبشان‌ نمی‌شود.


وحید شریفی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید