جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک آشتی تازه با رستنی های طبیعت


یک آشتی تازه با رستنی های طبیعت
تضمین سلامت
واقعیت این است كه گیاهخواران از افراد دیگری كه گوشت مصرف می كنند سالم تر هستند. تحقیقات علمی نشان می دهد گیاهخواران به مراتب كمتر از افراد دیگر در خطر ابتلا به امراضی چون سرطان، بیماری های قلبی و فشارخون بالا هستند. نتیجه یك تحقیق گسترده كه توسط بریتشن مدیكال جورنال در سال ۱۹۹۴ منتشر شد نشان داد كه از بین ۵ هزار گوشتخوار و ۶ هزار گیاهخوار، گیاهخواران ۴۰ درصد كمتر دچار سرطان می شوند، همچنین آنها ۳۰ درصد كمتر در معرض ابتلا به امراض قلبی و ۲۰ درصد كمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری ها هستند. همچنین نتیجه تحقیقی دیگر كه روی ۵۰ هزار نفر گیاهخوار به انجام رسید نشان داد كه در میان آنها خطر ابتلا به انواع سرطان ها بسیار پایین است. این تحقیق كه در دانشگاه ماساچوست انجام شد همچنین نشان داد افرادی كه رژیم گیاهخواری كم چربی را دنبال می كنند، ۸۰ درصد كمتر از افراد دیگر دچار مسمومیت های غذایی می شوند. تحقیقات دیگری كه هر سال صورت می گیرد مزایای بیشتری از رژیم گیاهخواری را بر ما روشن می سازد.
یك عمل انسانی
میلیون ها حیوان در كشتارگاه های سراسر جهان كشته می شوند. در آمریكا در هر ساعت حدود نیم میلیون ذبح صورت می گیرد و در انگلستان سالانه حدود ۶۰۰ میلیون حیوان برای مصارف انسانی كشته می شوند. در استرالیا نیز نزدیك به همین تعداد حیوان ذبح می شوند و این برای برخی هاچیزی نیست غیر از قتل عام حیوانات در قالب برآورده كردن نیازهای انسانی. حیوانات در این میان زجر بسیار زیادی می بینند. به هنگام انتقال به محل های نگهداری، دام ها برای انتقال به كشتارگاه ها رنج زیادی متحمل می شوند كه این موارد لازم است از میان بروند. بیشتر حیواناتی كه گوشت آنها امروزه در استرالیا مصرف می شود در محل های تاریك و بدون نور خورشید پرورش می یابند و از غذاهایی تغذیه می كنند كه صرفا به منظور پرواربندی به آنها داده می شود و سرشار از انواع هورمون ها و آنتی بیوتیك ها ست. متاسفانه امروزه به این حیوانات تنها به چشم یك ماشین گوشت سازی نگاه می شود نه به عنوان موجودی كه حق زیستن روی كره خاكی دارد، اگر چنین رفتاری با حیوانات خانگی می شد چه عكس العملی در قبال آن داشتیم، پس چرا اجازه می دهیم حیوانات به این شكل ظالمانه در كشتارگاه ها ذبح شوند؟ شاید این مسئله كه شخص دیگری حیوانات را می كشد، مصرف گوشت آنها را برای ما ساده می كند ولی باید بدانیم كه با هر بار خوردن گوشت، حیوان دیگری را كه در صف كشتار ایستاده به مرگ محكوم می كنیم.
روشی مقرون به صرفه
تولید گوشت، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر كشاورزی گران است. همچنین باید بدانیم كه پرورش حیوانات برای استفاده گوشت آنها مستقیما با انسان هایی كه در گرسنگی به سر می برند، ارتباط دارد. برای مثال برای تولید یك كیلو گوشت گاو باید ۱۷ كیلو ذرت و انواع حبوبات به آن داده شود، موادی كه می تواند مستقیما برای مصارف غذایی به انسان های گرسنه داده شود. در عین حال مساحت بسیار زیادی از زمین های كشاورزی برای پرورش انواع غلات، حبوبات و سبزی ها مورد استفاده قرار می گیرد تا غذای حیوانات را تامین كند و ما بتوانیم از گوشت آنها استفاده كنیم.
سالانه ۷۰ درصد از غلاتی كه در آمریكا تولید می شود به حیوانات داده می شود نه به انسان ها و در نتیجه ما در جهان در هر ۲ ثانیه شاهد مرگ یك كودك به علت گرسنگی هستیم. این در حالی است كه با روند رو به رشد افزایش جمعیت، نیاز انسان ها به زمین های كشاورزی و زراعی روز به روز بیشتر می شود.
كمك به محیط زیست
در آمریكای مركزی بخش عظیمی از جنگل ها در حال نابودی است تا بلكه زمین های مناسب برای تغذیه گاوها فراهم شود.
گوشت بسیاری از این گاوها به عنوان همبرگر آنهم با كیفیت نازل در بازار آمریكا عرضه می شود، همچنین این گاوها با وزن بسیار زیاد خودشان خاك را فرسایش می دهند. هر گاو در طول عمر خود حدود ۳۰۰ لیتر گاز متان تولید می كند كه از جمله گازهای مخرب گلخانه ای است. درختانی كه در نتیجه تخریب جنگل ها به زمین می افتند بدون استفاده باقی می مانند و فاسد می شوند. موریانه ها نیز كه از این درختان تغذیه می كنند خود از گاوها بیشتر گاز متان تولید می كنند، جالب است بدانیم كه وزن گاوهای موجود در روی كره زمین از وزن انسان ها بیشتر است. نتیجه یك بررسی نشان می دهد صنعت لبنیات سازی در كالیفرنیا معادل مقدار آب مصرفی ۲۲ میلیون انسان را مصرف می كند. از دیگر مشكلات، می توان به آلوده شدن آب رودخانه های مجاور مزارع و محل های نگهداری حیوانات اشاره كرد، به طور مثال عامل اصلی آلودگی آب های ساحلی سیدنی وجود كشتارگاه های متعدد در مناطق مجاور آن است.
واقعیاتی دیگر در مورد گیاهخواری
افراد زیادی معتقدند رنگ صورت كسانی كه گوشت مصرف نمی كنند سفید و بیرنگ است، ولی باید بدانیم در صورت داشتن یك رژیم غذایی متعادل از گیاهان، پروتئین و دیگر مواد غذایی لازم برای با نشاط بودن به بدن ما می رسد(سازمان مطالعات رژیم غذایی آمریكا).همچنین افراد زیادی كه همواره مشكلاتی مانند یبوست، سوءتغذیه و دیگر مشكلات مربوط به دستگاه گوارش دارند باید بدانند كه دلیل مستقیم تمام این مشكلات كمبود سبزی ها و میوه در رژیم غذایی آنهاست.
آیا عدم مصرف گوشت در ساختار بدن ما خللی ایجاد نمی كند؟
اصلا این طور نیست. بدن انسان لزوما احتیاج به گوشت ندارد. افراد زیادی معتقدند به علت داشتن دندان های تیز باید گوشت مصرف كنند، اما واقعیت این است كه سیستم گوارش انسان شباهت بسیار زیادی به گیاهخواران و میوه خواران دارد. سیستم گوارش انسان دارای روده های بلند است كه غذا در آنها بتدریج هضم می شود.این در حالی است كه روده حیوانات گوشتخوار كوتاه است تا گوشت بتواند به سرعت از آن عبور كند، قبل از آنكه فاسد شده و در بدن تولید سم كند. همچنین سیستم گوارش حیوانات گوشتخوار دارای اسیدی است كه ۱۰ برابر از اسید معده انسان قوی تر است تا بتواند به سرعت و براحتی گوشت را هضم كند. زمانی كه ما گوشت مصرف می كنیم، قبل از خروج كامل از بدن تولید سم كرده و همین عامل باعث می شود كه اگر در دراز مدت به مصرف گوشت ادامه دهیم، امراضی مانند سرطان روده و یبوست گریبانگرمان شود. اگر تمایل دارید تا مقدار كلسترول خون بدن خود را كاهش دهید، بهترین راه ممكن آغاز رژیم متعادل گیاهی است.
پروتئین مورد نیاز بدن از كجا تامین می شود؟
پروتئین به صورت طبیعی در بسیاری از گیاهان و بافت های زنده به مقدار فراوان یافت می شود. اگر از میوه ها و سبزی ها بگذریم، مقدار فراوانی از پروتئین را می توان در ماكارونی، سویا، حبوبات، برنج، نخود، گردو و غلات یافت. مقدار پروتئین مورد نیاز بدن برای افراد با مشخصات فیزیكی مختلف فرق می كند. این مقدار بین ۲۰ تا ۹۰ گرم پروتئین به ازای هر روز است. با مصرف غذاهای گیاهی متنوع، شما می توانید مقدار پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین كنید.
پس این فرضیه قدیمی كه هیچگاه نمی توانید مقدار كافی پروتئین به بدنتان برسانید مردود است.پروتئین اضافی در بدن هضم نمی شود، بلكه دفع شده و عامل بسیاری از بیماری های استخوانی است. همچنین جذب آهن در بدن با وجود ویتامین C تا ۳۰ درصد بالا می رود. این یك باور نادرست است كه بدون مصرف گوشت نمی توانیم آهن مورد نیاز بدن را تامین كنیم. مقدار آهن مورد نیاز بدن را می توانیم براحتی از مصرف صبحانه، سویا و محصولات حاوی غلات تامین كنیم. جدیدترین مطالعاتی كه روی ۶ هزار چینی صورت گرفت، نشان داد آنها اگرچه از گوشت استفاده نمی كردند، اما دو برابر ساكنان آمریكای شمالی جذب آهن داشته اند.
چگونه شروع كنیم؟
بهترین محل برای آغاز، آشپزخانه است. یك كتاب آشپزی بخرید و دست به كار شوید. شما بزودی با انواع غذاها و نحوه پخت آنها آشنا خواهید شد و به مزه آنها نیز عادت خواهید كرد. اگر به دستپخت خود برای تهیه غذاهای گیاهی اطمینان ندارید ،می توانید مدتی به كلاس های آشپزی بروید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید به كتاب هایی كه درباره گیاهخواری نوشته شده اند، مراجعه كنید. حذف گوشت از برنامه غذایی ممكن است در ابتدا غیر عادی به نظر برسد، ولی ترك كردن سیگار هم در ابتدا چندان سهل و ممكن به نظر نمی رسد. اگر احساس می كنید نمی توانید مصرف گوشت را به یكباره كنار بگذارید، سعی كنید آن را بتدریج از برنامه غذایی خود حذف كنید. در انتها لازم است برای آشنایی بیشتر شما با برخی از گیاهخواران مشهور، نام چند نفر از آنها را ذكر كنیم: لئوناردو داوینچی، لئوتولستوی، آلبرت اینشتین و شاید خود شما.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید