پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راه های درمان آکنه (زدودن غرور جوانی)


درمان آكنه با كاستن از میزان ترشح چربی پوست، تسریع فرآیند زندگی و مرگ سلول های پوست و مبارزه با عفونت باكتریال و در واقع با هر سه روش همزمان صورت می گیرد و در بیشتر موارد حداكثر ظرف هشت ماه شاهد نتایج مثبت درمان خواهید بود. یادتان باشد، كه ممكن است پیش از محو شدن كامل علائم به مدت كوتاهی موقتاً شاهد تشدید علائم باشید.
* داروهای خوراكی ضد آكنه را نباید هنگام بارداری - به ویژه در خلال سه ماه نخست آن _ مصرف كرد.پزشك شما ممكن است یك یا چند مورد از موارد زیر را توصیه كند:
۱ - درمان های موضعی:
كرم ها و لوسیون هایی وجود دارند كه می توان به كمك آنها چربی پوست را كم كرد، باكتری ها را از میان برد و سلول های مرده را از روی پوست پاك نمود. داروهایی كه هم اكنون داروخانه ها می توانند بدون نسخه پزشك در اختیار بیمار قراردهند حاوی پراكسید بنزوئیل، گوگرد، رزورسینول (resorcinol)، اسید سالیسیلیك و اسید لاكتیك هستند. این داروها برای آكنه بسیار خفیف سودمندند،
چنانچه بیماری شما به این داروها پاسخ نداد، می توانید از یك متخصص پوست كمك بگیرید. ترتینوئین (tretinoin) و آداپالن (adapalene) از مشتقات ویتامین A و به صورت كرم های موضعی هستند. این داروها زمان پاك سازی سلول های مرده را كوتاه تر كرده، بدین ترتیب مانع تشكیل توده های سلول مرده بر دهانه منافذ خروجی ریشه های موها می شوند.برخی كرم های آنتی بیوتیك دار هم موجودند، كه كار خود را با كشتن باكتری های پوست انجام می دهند. اغلب برای آنكه به نتیجه مطلوب برسیم، لازم است همزمان از همه این فرآورده ها استفاده كنیم.
۲ - آنتی بیوتیك ها:
تجویز آنتی بیوتیك های خوراكی برای كاستن از تعداد باكتری ها و مبارزه با التهاب در موارد متوسط تا شدید بیماری لازم است. گاه لازم است تا ماه ها از این آنتی بیوتیك ها هم زمان با داروهای موضعی استفاده كنیم.
۳ - ایزوترتینوئین. (isotretinoin):
در موارد حضور كیست های عمیق، آنتی بیوتیك به تنهایی كفایت نمی كند. ایزوترتینوئین داروی موثر و با اثری نیرومند است، كه در آكنه های كیست دار كه جا می گذارند و مواردی كه به آنتی بیوتیك پاسخ نمی دهند، می توانند موثر باشند. لیكن دارو را تنها باید در موارد شدید بیماری استفاده كنیم، و لازم است بیمار از نزدیك زیرنظر یك متخصص پوست باشد، چه احتمال بروز عوارض ناگوار و نامطلوب وجود دارد.
۴ - ضدبارداری های خوراكی:
برخی از این داروها برای خانم ها مناسبند. ولی ممكن است عوارض جنبی آنها نیاز به مشورت با پزشك داشته باشند.
۵ - اعمال جراحی زیبایی:
گاه توسل به این گونه اعمال برای كم كردن از اسكارهای ناشی از بیماری آكنه لازم می شود. تكنیك های مختلفی متداول اند، از جمله برداشتن پوست آسیب دیده و استفاده از روش هایی چون منجمدسازی با لیزر. در روش derm abrasion لایه های سطحی پوست برداشته می شوند، كه این كار با برس های سیمی كه به سرعت می چرخند صورت می گیرد.
وارد كردن ضربات كوتاه مدت با استفاده از نور بسیار شدید (لیزر) موجب برداشته شدن لایه های خارجی پوست می شود. در صورتی كه روی پوست شما مستعد باقی ماندن جای جوش باشد، ممكن است این تكنیك وضع آن را بدتر كند.

• مراقبت های شخصی
با استفاده از این روش ها می توانید، در بسیاری از موارد بیماری را كنترل كنید.
۱ - نواحی آسیب دیده را با یك تمیزكننده ملایم بشویید:
روش هایی چون اسكراب های (scrub) صورت یا استفاده از ماسك ها معمولاً توصیه نمی شوند، زیرا ممكن است موجب تحریك پوست و تشدید آكنه شوند. شست وشوی بیش از حد و كیسه كشیدن نیز پوست را تحریك می كنند، شامپو كردن مكرر موهای سر و صورت نیز موثر است.
۲ - از مواد محرك بپرهیزید:
كرم های زیبایی بسیار چرب، كرم های ضدآفتاب، مواد شكل دهنده به موهای سر و سفیدكننده ها اغلب محرك پوست هستند. سعی كنید از فرآورده هایی استفاده كنید كه تحت عنوان «محلول در آب» در بازار موجودند. حفظ پوست تان از نور شدید و مستقیم آفتاب همواره فكر خوبی است. اگر در محیط پر از تنش كار می كنید و روی بیماری تان اثر نامطلوبی دارد. بهتر است محل كار خود را عوض كنید و به محیط آرام تری منتقل نمایید.
۳ - حواس تان باشد پوست صورت تان را با چه چیزی تماس می دهید:
صورت تان را تمیز نگه دارید و موهای زائد را بردارید. دست هایتان یا چیزهایی مثل گوشی تلفن را روی پوست صورت تان نگذارید. كلاه سفت هم مسئله ای است، به ویژه اگر عادت به عرق كردن زیاد دارید. عرق، آلودگی و چربی های گوناگون همگی می توانند به تشكیل آكنه كمك كنند.
۴ - جوش های صورت تان را نكنید یا فشار ندهید:
كندن و فشار دادن جوش های صورت هر دو موجب عفونت و تشكیل اسكار می شوند. بیشتر موارد آكنه تنها بدون دست زدن خود به خود رفع می شوند. اگر هر گونه قصدی برای دستكاری در ضایعات دارید، حتماً با پزشك معالج تان در میان بگذارید.


نویسنده : دكتر فخریاسری
منبع : انجمن درمانگران ایران


همچنین مشاهده کنید