پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بازار اوراق قرضهٔ یوروئی (The Eurobond Market)


بازار اوراق قرضهٔ یوروئی (The Eurobond Market)
بررسی بازارهای اوراق قرضه (Survey of Bond Markets)
از آنجا که تقاضای اخذ منابع از بازارهای سرمایه‌ای فزونی یافته و هیچ‌یک از بازارهای سرمایه‌ٔ داخلی کشورها به جز آمریکا توان پاسخگوئی به حجم فزایندهٔ درخواست‌ها را نداشته‌اند لذا دولت آمریکا به‌منظور بازداشتن وام‌گیرندگان خارجی از انتشار اوراق قرضه در بازار سرمایهٔ آمریکا مقررات ”مالیات برابر بهره“ را از سال ۱۹۶۳ تا سال ۱۹۷۴ اعمال کرد. بازار اوارق قرضهٔ یوروئی به‌صورت بازاری آزاد و قابل دسترس برای وام‌‌گیرندگان بین‌المللی تشکیل و توسعه یافته است. در حال حاضر در بازارهای داخلی اوراق بهادار، ممنوعیت‌های زیادی وجود نداشته و انتشاردهندگان بین‌المللی اوراق قرضهٔ داخلی آمریکا که بازاری عظیم و با قابلیت نقدشوندگی بالا است، دسترسی بهتری دارند. به‌هر حال اوراق قرضهٔ یوروئی به‌واسطهٔ روش‌هائی که به‌وسیلهٔ بازار، تبیین و جایگزین شده، این تغییرات را پشت سر گذاشته است.
امروزه انتشار اوراق قرضهٔ یوروئی اهمیت شایان توجهی در بازارهای بین‌المللی دارد و تسهیلات و امکانات جدیدی را برای متقاضیان فراهم کرده است که اهم آن به‌شرح زیر ذکر می‌شود:
- اوراق قرضهٔ منتشره می‌توانند در بازارهای بین‌المللی سرمایه‌گذاری عرضه شوند و انتشاردهندگان اوراق را قادر سازند که منابع مالی متنابهی را جمع‌آوری کنند.
- امکان انتخاب گزینه‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری متقاضی فراهم کرده است.
- بازار، خدمات مالی خود را گسترش داده و می‌تواند به سرمایه‌گذاران این اطمینان را دهد که از منافع آنها محافظت خواهد شد.
- بازار اوراق قرضهٔ یوروئی در بازارهای محلی و به‌خصوص در بازار لندن اعتبار و حسن شهرت مناسبی برخوردار است.
سررسید و واحد پولی اوراق قرضه
اوراق قرضهٔ یوروئی معمولاً با سررسیدهای پنج تا ده‌ساله منتشر می‌شود. برخی از این اوراق قابل تبدیل بوده و به دارندگان خود این اختیار را می‌دهد که اوراق مزبور را در تاریخ و نرخ مشخصی در آینده به سهام عادی شرکت صادرکنندهٔ آن مبدل کنند.
برخی از اوراق قرضهٔ منتشره در ضمیمهٔ خود، برگ‌های حق تقدم خرید سهام دارند، که این حق تقدم را می‌توان از اوراق قرضه منفک و به‌طور جداگانه‌ای در بازار معامله کرد. برگه‌های حق تقدم مزبور، به دارندهٔ آن، امتیاز خرید تعدادی سهام عادی جدید منتشرکنندهٔ اوراق قرضه را در تاریخ معینی در آینده اعطا می‌کند. اوراق قرضه ممکن است به هر واحد ارزی که به راحتی قابل معامله باشد منتشر شوند. در این ارتباط از اوراق قرضه دلاری به‌عنوان رایج‌ترین اوراق قرضهٔ منتشره یاد می‌شود. اوراق قرضهٔ یوروئی نیز از ژانویهٔ ۱۹۹۹ و با رسمیت یافتن یورو رواج یافته و در بازارهای اوراق قرضه داد و ستد می‌شود. همچنین در برخی از دوره‌های زمانی، بازار تمایل به اوراق قرضه‌ای دارد که به ارزهای دیگری همچون ین ژاپن، لیرهٔ استرلینگ و یا دلار کانادا منتشر شده‌اند.
انتشاردهندگان، اوراق را به واحد ارزی مورد توجه سرمایه‌گذاران و قابل تبدیل به ارز مورد درخواست در زمان پرداخت، صادر می‌کنند. برای مثال، یک شرکت انگلیسی می‌تواند اوراق بهاداری را به دلار منتشر و بازپرداخت‌ اوراق را به پوند استرلینگ تعهد کند.
شرکت‌کنندگان در بازار
بازار اوراق قرضهٔ یوروئی همچون هر بازار سرمایهٔ دیگری متشکل از صادرکنندگان اوراق، واسطه‌ها و سرمایه‌گذاران است. انتشار اوراق اغلب از طرف دولت‌ها، سازمان‌های چندملیتی، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ صورت می‌پذیرد. به‌رغم وجود تعداد قابل ملاحظه‌ای از سرمایه‌گذاران خصوصی منفرد، سرمایه‌گذاران عمدتاً مؤسسات بزرگ سرمایه‌گذاری هستند. اتحادیه‌ٔ بین‌المللی اوراق بهادار (ISMA)، اتحادیه‌ای سازمان‌یافته از اعضاء بازار است که در گذشته اتحادیهٔ بین‌المللی معامله‌گران سهام (AIDB) خوانده می‌شد. انتشار اولیهٔ اوراق دربازار اوراق قرضهٔ یوروئی در چند مرکز بین‌المللی به‌طور هم‌زمان اتفاق می‌افتد. به‌رغم اینکه این بازار نسبتاً به دور از مداخلات دولتی است. در برخی کشورها، کسب مجوز از مقامات ملی پیش از انتشار، ضروری به‌نظر می‌‌رسد. بازار ثانویهٔ معاملات، بازار خارج از بورس است که در آن، سرمایه‌گذاران خرید و فروش را از طریق دلالان بورس انجام می‌دهند.
اتحادیهٔ بین‌المللی بازار اوراق بهادار
ISMA تشکیلاتی مستقل بوده که مرکز آن در شهر زوریخ است. اعضاء آن شامل مؤسساتی از ۴۰ کشور هستند که در معاملات اوراق بهادار بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این سازمان چارچوب مقرراتی بازارهای بین‌المللی را تعیین کرده و روال یکسانی را در تمامی معاملات اوراق قرضهٔ یوروئی بین اعضا به‌وجود آورده است؛ به‌طوری‌که این روش‌ها حتی به معاملات اوراق قرضهٔ محلی نیز تعمیم‌ یافته است.
ISMA همچنین در موارد برشمردهٔ زیر نیز فعالت کرده است
- روش استانداردی را جهت محاسبهٔ بازده برای اوراق قرضهٔ یوروئی معرفی کرده است.
- در جهت یکسان‌سازی روش‌ها برای ساماندهی معاملات بازار و همکاری بین دو سیستم اصلی تسویه‌حساب که مؤسسات Euroclear و Clear stream هستند تمهیداتی را اتخاذ کرده است.
- پیشنهادات و توصیه‌هائی در مورد ساختار اوراق بهادار بین‌امللی و مشخصات اوراق منتشرهٔ جدید برای مؤسسات صادرکننده ارائه کرده است. ISMA همچنین TRAX را که یک سیستم الکترونیکی برای تطبیق و گزارش‌دهی معاملات در بازار ثانویهٔ اوراق قرضه است راهبری می‌کند. واسطه‌های بازارهای بین‌المللی به‌منظور حصول اطمینان از سازگاری روش‌های بازار باید با قوانین ملی با دولت‌ها همکاری کنند. در این خصوص ISMA یک کانال ارتباطی بین بازارهای مربوط به آن و ارگان‌های دولتی مربوط ایجاد می‌کند.
اتحادیهٔ بین‌المللی بازار اولیه
IPMA یک اتحادیهٔ تجاری شامل تعهدکنندگان معتبر خرید در بازارهای اولیهٔ بین‌المللی سرمایه است و همچون ISMA به‌صورت مستقل عمل می‌کند. این اتحادیه طی پیشنهاداتی به‌عنوان توصیه‌های اتحادیه شناخته می‌شود از تمامی اعضا خواست که از رویه‌ها و دستور‌العمل‌های پیشنهادی پیروی کنند. توجه خاص این اتحادیه در انتشار دستورالعمل‌های جدید عمدتاً معطوف به همکاری‌ بین تعهدکنندگان خرید در سندیکا و استاندارد کردن مدارک است. اعضاء این اتحادیه ملزم به عضویت در اتحادیه بوده و رابطهٔ کاری خوبی بین این دو ارگان دیده می‌شود. توصیه‌های اتحادیهٔ مذکور درانتشارات جدید قابل اعمال بوده و در ارتباط با موضوعاتی نظیر موارد زیر کاربری دارند:
اعلام زودهنگام شرایط انتشار
تعهدات خرید
تخصیص اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران
پرداخت کارمزدها
تثبیت قیمت‌
تحویل اوراق قرضه / گواهی‌های سهام
پیشنهادات قیمت ثابت و تمهیدات پیشنهاد قیمت مجدد
بازار ثانویهٔ اوراق قرضهٔ یوروئی
اغلب اوراق قرضهٔ یوروئی قابل معامله بوده و به‌طور معمول با انتقال فیزیکی اوراق، مالکیت آنها نیز انتقال می‌یابد، زیرا اغلب اوراق قرضهٔ یوروئی به‌صورت اوراق قرضه حامل صادر می‌شوند. سرمایه‌گذاران اوراق قرضه را در بازار ثانویه از طریق دلالان و در محل‌هائی که به همین منظور در خارج از بورس ایجاد شده‌اند، خرید و فروش می‌کنند. معمولاً دلالان برای بازارسازی خود وارد بازار نشده و به حساب خود خرید و فروش نمی‌کنند بلکه سعی در ترتیب دادن معاملات از طریق ایجاد هماهنگی بین خریداران و فروشندگان دارند. در حالت عادی همواره قیمت‌های پیشنهادی برای فروش و قیمت‌های پیشنهادی برای خرید مشخص بوده و سرمایه‌گذاران می‌توانند این اوراق قرضه را به راحتی و با قیمت مناسب معامله کنند. هرچند حرکت به سوی سیستم‌های تجارت الکترونیک آغاز شده؛ ولی معاملات از طریق تلفن مطابقت داده می‌شود و بلافاصله پس از انجام معامله، هر یک از طرفین باید با انطباق جزئیات، معامله را تأیید کند. ISMA همچنین TRAX را که یک سیستم الکترونیکی برای تطبیق و گزارش‌دهی معاملات سهام و انواع اوراق بهادار بدهی است راهبری می‌کند. هر یک از طرفین معامله، موظف است جزئیات مربوط به معامله را در سیستم مزبور وارد کند. این سیستم همچنین با مؤسسات Euroclear و Clearstrean مرتبط و جزئیات معامله را به آنها منتقل می‌کند. مؤسسات فوق از اطلاعات دریافتی مزبور به‌عنوان مبنای اعلامیه‌های تسویه‌حساب استفاده می‌کنند. انتقال اطلاعات توسط سیستم به مؤسسات فوق، نیاز به ارائه مجدد اطلاعات توسط طرفین معامله به این مؤسسات را برطرف می‌سازد.
نقدشوندگی
در بازار اوراق قرضهٔ یوروئی، میزان قدرت نقدشوندگی اوراق قرضه در طول زمان و با توجه به موارد زیر از شرایط متفاوتی برخوردار است:
میزان انتشار
توان درخواست سرمایه‌گذار برای اوراق قرضه
تمایل سرمایه‌گذاران موجود به فروش
تعهد دلالان و واسطه‌ها در مورد هر انتشار خاص
بازار برخی از اوراق قرضهٔ یوروئی از نقدشوندگی بالائی برخوردار نیست. به‌طور خاص در اروپا بازار اوراق قرضه‌ای که بازده بالا دارند نقدشوندگی بسیار کمی دارند؛ چرا که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند این اوراق را به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت و به‌منظور کسب منافع حاصل از آن، نزد خود نگهداری کنند.
پذیرش اوراق قرضهٔ یوروئی در بورس
برای پذیرش اوراق قرضهٔ یوروئی در بورس شرایطی وجود ندارد. از آنجا که اغلب اوراق قرضهٔ یوروئی منتشره در بازارهای بورس لندن و لوکزانبورگ مورد پذیرش هستند و معامله می‌شوند، قوانین و مقررات رسمی مربوط به این بازارها را باید رعایت کرده باشند. قیمت‌های اوراق قرضه از طریق سیستم قیمت‌گذاری بورس پیشنهاد می‌شود. اوراق قرضهٔ یوروئی عمدتاً به دلایل فنی در بورس به ثبت می‌رسند. در برخی از مؤسسات سرمایه‌گذاری، مدیران فقط مجازبه سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهاداری هستند که در بورس پذیرفته شده باشند و فرصت پذیرش در بورس به مؤسسات فوق‌الذکر نیز اجازهٔ سرمایه‌گذاری بر روی این اوراق بهادار را می‌دهد. معاملات در بازار ثانویه اوراق قرضه در خارج از بورس و از طریق دلالان و واسطه‌ها و با استفاده از شیوه‌های متداول ISMA انجام می‌شود.
انجام معاملات
معاملهٔ اوراق قرضهٔ یوروئی بین سرمایه‌گذاران یا کارگزاران منتخب و دلالان در خارج از بورس انجام می‌پذیرد. در صورت توافق در انجام معامله با قیمت مشخص، طرفین معامله باید جهت تأیید معامله، جزئیات آن را به یک سازمان مرکزی ارائه دهند. جزئیات گزارش شده از سوی طرفین باید مطابق بوده و لازم است هرگونه مغایرتی به سرعت رفع شود.
تأیید
”عمل تأیید“ فرآیندی است که از طریق آن طرفین معامله، جهت حصول اطمینان از توافق در مورد جزئیات معامله، موارد را به دقت بررسی می‌کنند. زمانی سیستم‌های تأیید به‌صورت کاغذی بود ولی پس از آنکه ISMA نسبت به معروفی TRAX که یک سیستم تأیید در لحظهٔ معامله بوده و امکان گزارش‌دهی قیمت را فراهم می‌کند، اقدام کرد امکان ارائه سیستم گزارش‌دهی قیمت به شرکت‌کنندگان در بازار میسر شده است.
تسویه
دو مؤسسه اصلی نقل و انتقال تهاتری اوراق قرضهٔ یوروئی، مؤسسات Euroclear و Clearstream هستند که تقریباً تمامی معاملات خارج از آمریکا از طریق یکی از این دو سازمان انجام می‌شود. در سیستم‌های Euroclear و Clearstream اوراق قرضه از طریق شبکهٔ بانک‌های امانت‌پذیر اروپا در اختیار سیستم‌های فوق‌الذکر قرار می‌گیرد. در این روش، انتقال فیزیکی اوراق قرضه در زمان تسویه از طریق ثبت کامپیوتری حاصل می‌شود. مشتریان Euroclear و Clearstream می‌بایست مؤسساتی باشند که هر یک در نزد سیستم نقل و انتقال تهاتری دارای حساب باشند. انتقال اوراق بهادار در قبال پرداخت وجه نقد و به‌صورت هم‌زمان با ثبت در دفاتر سیستم صورت می‌گیرد. پل ارتباطی الکترونیکی بین دو سیستم، امکان انتقال اوراق بهادار را از یک سیستم به دیگری ممکن می‌سازد.
اوراق قرضهٔ بین‌المللی و بازارهای اوراق قرضهٔ محلی
به جز برخی موارد استثنائی قابل توجه به‌ویژه در بازارهای آمریکا، بازار اوراق قرضهٔ یوروئی در مقام مقایسه با بازارهای محلی اوراق قرضه، منابع سرمایه‌ای بهتری را در اختیار شرکت‌های بزرگ منتشرکنندهٔ اوراق قرار داده و به همین دلیل اغلب به انتشار اوراق قرضهٔ محلی ترجیح داده می‌شود. از آنجا که بازارهای سرمایهٔ جهانی تر شده‌اند، ارتباطات بین بازارهای محلی و بازارهای بین‌المللی در حال گسترش است. به‌طور مثال مؤسسات Euroclear و Clearstream معاملات پایاپای اوراق قرضهٔ خارجی و محلی را همچون اوراق قرضهٔ یوروئی انجام می‌دهند.
بازارهای اوراق قرضهٔ محلی می‌توانند برای شرکت‌ها به‌عنوان جایگزینی برای بازار اوراق قرضهٔ یوروئی جهت تأمین منابع مالی محسوب شوند.
”اوراق قرضهٔ محلی در بازار اوراق قرضهٔ داخلی محل فعالیت خود.
اوراق قرضهٔ خارجی در بازار اوراق قرضهٔ داخلی کشوری دیگر.تفاوت‌های بین اوراق قرضهٔ یوروئی و اوراق قرضهٔ خارجی عبارتند از:
موضوع اوراق قرضهٔ خارجی
اوراق قرضهٔ یوروئی
صادرکننده: وام‌گیرندهٔ خارجی وام‌گیرندهٔ داخلی یا خارجی
محل انتشار: بازار سرمایهٔ ملی بازار سرمایهٔ بین‌المللی
تضمین: سندیکای بانک‌های داخلی سندیکای بانک‌های بین‌المللی
واحد پولی اوراق: واحد پول رایج کشور واحد ارز معتبر بین‌المللی
مقررات: طبق قوانین کشور خاص براساس قوانین بین‌المللی
روش انتشار اوراق قرضه در بازارهای محلی مشابه روش انتشار اوراق سهام عادی بوده و براساس مقررات بازار سهام تعیین می‌شود. به‌عبارت دیگر، معاملات اوراق قرضهٔ شرکتی در بازار ثانویه، به‌لحاظ قیمت‌گذاری، معامله، تأیید معامله و فرآیند تسویه‌حساب مشابه معاملات سهام، عادی است.
معایب بازارهای اوراق قرضهٔ محلی
استفاده از بازارهای اوراق قرضهٔ محلی به‌منظور انتشار اوراق قرضهٔ شرکتی می‌تواند حاوی معایبی بوده که اهم آن به‌شرح زیر است:
بازارهای اوراق قرضهٔ محلی در چارچوب مقررات یک سیستم ملی اداره می‌شوند و از کشوری به کشور دیگر متفاوت بوده و احتمالاً نسبت به بازار اوراق قرضهٔ یوروئی مشمول مقررات بیشتری هستند.
تأثیر انتشار اوراق قرضهٔ دولتی بر انتشار اوراق قرضهٔ شرکتی
در برخی از کشورها نظیر انگلستان بازار اوراق قرضهٔ محلی تحت تسلط اوراق بهادار دولتی قرار دارد و این امر انتشار اوراق قرضه را برای شرکت‌ها به مراتب دشوارتر می‌کند؛ چرا که اوراق قرضهٔ شرکتی در مقایسه با اوراق بهادار دولتی برای سرمایه‌گذاران دارای ریسک اعتباری و ریسک سرمایه‌گذاری بیشتری هستند.
بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به اوراق قرضهٔ محلی و نقدشوندگی پائین این اوراق در بازار ثانویه
بازارهای اوراق قرضه در آمریکا
بزرگترین بازار اوراق قرضهٔ محلی مربوط به آمریکا بوده که به‌عنوان یک منبع مهم تأمین سرمایه برای وام‌گیرندگان شرکتی محسوب می‌شود. از این‌رو، تعدادی از شرکت‌ها که به‌دنبال جمع‌آوری مقادیر متنابهی سرمایه‌ از طریق انتشار اوراق قرضه هستند، علاوه بر انتشار اوراق قرضهٔ بین‌المللی در حوزه‌های اروپا و خاور دور، نگاه ویژه‌ای به بازارهای اوراق قرضهٔ محلی آمریکا داشته و نسبت به انتشار اوراق در این بازار مبادرت می‌ورزند.
شرکت‌های چندملیتی که دارای شعبات بزرگ آمریکائی هستند می‌توانند از این شعبات خود جهت انتشار اوراق قرضه در یکی از بازارهای سهام آمریکا به‌ویژه بازار بورس نیویورک استفاده کنند. همچنین شرکت‌های بزرگ خارجی می‌توانند در بازار بورس نیویورک، اوراق قرضهٔ دلاری منتشر کرده که از این اوراق با عنوان اوراق قرضهٔ خارجی یاد می‌شود.
مصوبه: ۴۴۱A
پس از سقوط بورس نیویورک در سال ۱۹۲۹، دولت آمریکا مقررات ویژه‌ای را برای حفظ منابع سرمایه‌گذاران وضع کرد که شامل مصوبهٔ اوراق بهادار سال ۱۹۳۳ و مصوبهٔ عملیاتی بانکی سال ۱۹۳۳ معروف به مصوبهٔ - Steagall x Glass بوده است.
براساس مصوبات مزبور، ثبت کلیهٔ اوراقی که به‌صورت عمومی عرضه می‌شوند الزامی بوده و شامل کلیهٔ جزئیات موردنظر است. شرط ثبت اوراق، آماده‌سازی آگهی عرضهٔ عمومی توسط منتشرکننده است که باید به نحو مقتضی در دسترس کلیهٔ سرمایه‌گذاران بالقوه قرار گیرد . آگهی عرضه دربرگیندهٔ اطلاعاتی دربارهٔ ماهیت کسب و کار منتشرکنندهٔ اوراق و دلایل انتشار آن به انضمام اطلاعات مالی مربوط به منتشرکنندهٔ اوراق است. در این ارتباط لازم به ذکر است که تشریفات ثبت اوراق از فرآیند طولانی و هزینه‌بری برخوردار است.
در بخش ۱۴۴ قانون مذکور، اجازهٔ نشر و فروش مجدد اوراق ثبت نشده به خریداران و سرمایه‌گذارن معتبر و دارای منابع مالی صادر شده است.
در سال ۱۹۹۰ این بخش از قانون به‌منظور تسهیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده تغییر کرد که به‌عنوان مصوبهٔ ۴۴۱A شناخته می‌شود. انتشاردهندهٔ اوراق این امکان را دارد که اوراق ثبت، به فروش رساند.
به ضمیمهٔ اوراق منتشره تحت مصوبهٔ ۴۴۱A شروطی قائل که عبارتند از:
اوراق بهادار منتشره نباید به‌لحاظ طبقه‌بندی هم‌سطح اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس آمریکا قرار گیرند. این اوراق قابل معاوضه با اوراق بهادار ثبت شده در آمریکا نیستند ولی می‌توان آنها را در بازار بورس غیرآمریکائی خارجی پذیرفت و مورد معامله قرار داد.
فروشنده باید در خصوص اطلاع خریدار از موضوع ”انتشار اوراق با استفاده از معافیت ثبتی“ و همچنین واجد شرایط بودن او مطمئن شود.
خریداران می‌توانند اطلاعات مالی موردنیاز دربارهٔ انتشاردهنده را درخواست کنند، اما حجم و جزئیات این اطلاعات به مراتب کمتر از اطلاعات مندرج در آگهی‌های عرضه مربوط به اوراق ثبت شده، است.
تعدیلات به‌وجود آمده به‌وسیلهٔ مصوبهٔ ۴۴۱A بیانگر این است که خریداران این قبیل اوراق بهادار با محدودیت الزام نگهداری حداقل دوسال اوراق مذکور جهت امکان‌پذیری فروش مجدد آن مواجه نیستند. این تسهیل ایجاد شده با هدف کم به نقدشوندگی بیشتر اوراق بهادار ثبت نشده در بازار ثانویه وضع شده است، با وجود این به‌منظور ایجاد جذابیت بیشتر برای فروش اوراق بهادار، ضرورت دارد از یک طرف به‌لحاظ رتبه‌بندی اعتباری دارای درجهٔ سرمایه‌گذاری بوده و از طرفی دیگر در یک بازار بورس شناخته شدهٔ خارجی غیرآمریکائی، از سوابق معاملاتی چشمگیری برخوردار باشند.
به‌هر صورت، بازار ۴۴۱A به‌عنوان روش کم‌هزینه جذب سرمایه در آمریکا تلقی می‌شود و پیش روی سرمایه‌گذاران و متقاضیان صدور اوراق قرضه در خصوص دستیابی به بازار نقد بالقوه، افق‌های روشنی را قرار داده است.
بازار بورس کامپیوتری MASDAQ بازاری را برای معاملات سهام عادی، اوراق قرضه، اوراق قرضهٔ کوتاه‌مدت، اوراق قرضه قابل تبدیل، منتشره تحت قانون ۴۴۱A و سایر اوراق بهادار منتشره در بازار اولیه و مورد معامله در بازار ثانویه به‌وجود آورده است.
- Steagall x Glass: قانون منع بانک‌های تجاری از انجام عملیات مشابه بانک‌های سرمایه‌گذاری، مالکیت کارخانجات و معاملات اوراق بهادار.
قانون: S پس از تصویب قانون ۴۴۱A در سال ۱۹۹۰، کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا، قانونی را با عنوان قانون S به تصویب رساند. این مصوبه، عرضه و فروش اوراق قرضه در خارج از آمریکا را از تشریفات الزامات ثبت قانون اوراق بهادار سال ۱۹۹۳ معاف می‌دارد.
در حالی که مصوبهٔ ۴۴۱A به سرمایه‌گذاران شرکتی واجد شرایط در بازار آمریکا اجازهٔ فروش مجدد اوراق قرضه ثبت نشده را می‌دهد. قانون S نیز اجازهٔ فروش مجدد آنها را در خارج از آمریکا فراهم کرده است.
بازار اوراق قرضهٔ انگلیس
بازار اوراق قرضهٔ انگلیس تحت تسلط اوراق قرضهٔ دولت انگلیس (gilts) قرار دارد و انتشار اوراق قرضهٔ شرکتی در آن در موارد نادر به‌ وقوع می‌پیوندد. اوراق قرضهٔ محلی انگلیس می‌توانند به روش‌های زیر انتشار یابند:
اوراق قرضه با پشتوانهٔ دارائی‌های مشخص صادرکننده.
اوراق قرضه‌ای که پشتوانهٔ تضمینی آن به‌صورت درصدی از دارائی‌های منتشرکننده است. (بدیهی است قدرت پشتوانهٔ مزبور برحسب افزایش یا کاهش مجموعه دارائی‌های منتشرکننده تغییر می‌یابد.)
سهام قرضه‌ای بدون تضمین
کلیهٔ اوراق قرضهٔ منتشره به‌وسیلهٔ توافقات کتبی، پشتیبانی می‌شوند. به‌دلیل وجود تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران شرکتی برای اوراق بازار محلی با سررسیدهای طولانی‌مدت، سررسیدهای اوراق قرضهٔ شرکتی منتشره به لیرهٔ استرلینگ می‌تواند خیلی طولانی‌مدت باشد.
اوراق قرضه‌ای که توسط صادرکنندگان خارجی در بازار محلی اوراق قرضهٔ انگلیس منتشر می‌شوند به اوراق قرضهٔ Bulldog شهرت دارند. این اوراق از بسیاری جهات مشابه اوراق قرضهٔ یوروئی با واحد استرلینگ بوده و سرمایه‌گذاران مشابهی را در بازار انگلستان به خود جلب می‌کند.
بازارهای اوراق قرضهٔ آلمان
بازار محلی اوراق قرضه در کشور آلمان تحت سیطرهٔ اوراق قرضهٔ دولتی این کشور که Bundsx نامیده می‌شود و اوراق قرضهٔ منتشره توسط بانک‌های محلی، قرار دارد. در این باره لازم به‌ذکر است که بازار اوراق قرضهٔ شرکتی غیربانکی در کشور آلمان حجم قابل ملاحظه‌ای ندارد.
بازارهای اوراق قرضهٔ ژاپن
بازار اوراق قرضهٔ از پتانسیل و ظرفیت‌های عظیمی برخوردار است که در آن انواع اوراق قرضه مبادله می‌شود، مهمترین آنها به‌شرح زیر است:
اوراق قرضهٔ دولتی
اوراق قرضهٔ مربوط به شهرداری یا دولت محلی
اوراق قرضهٔ شرکتی
اوراق قرضهٔ سامورائی
اوراق قرضهٔ سامورائی به اوراقی اطلاق می‌شود که در بازار محلی اوراق قرضهٔ ژاپن توسط صادرکنندگان خارجی منتشر می‌شوند. انتشاردهندگان اوراق قرضهٔ سامورائی شامل مؤسسات فراملیتی، دولت‌های خارجی و سایر شرکت‌های بزرگ چندملیتی هستند.
شرکت‌هائی که تمایل به انتشار اوراق قرضه با واحد پولی ین دارند در بیشتر مواقع به سمت استفاده از اوراق قرضهٔ یوروئی حرکت می‌کنند.
Bundx لغت اختصاری است که در بازارهای انگلیسی زبان به‌جای Bundesanleihe که اوراق قرضهٔ بلندمدت دولتی کشور آلمان است، به‌کار می‌رود.
بازار اوراق قرضهٔ سوئیس:
از آنجائی که دولت سوئیس موضوع انتشار اوراق قرضه به ”فرانک سوئیس“ را در بازارهای بین‌المللی منوع کرده است شرکت‌هائی که تمایل دارند نسبت به انتشار اوراق قرضه با واحد پول کشور مزبور مبادرت ورزند باید از بازار محلی اوراق قرضهٔ سوئیس استفاده کنند.
”شرکت خدمات مشاوره و تأمین منابع مالی ایدرو“
بررسی بازارهای اوراق قرضه صفحه: ۱۴
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید