جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کارگردانان سیاست


کارگردانان سیاست
حضور فیلمسازان برجسته در تبلیغات انتخاباتی نه تنها رونقی به دوره تبلیغات نامزدها داده است، بلکه خود به جریانی تبدیل شده که سینمادوستان و منتقدان را مشتاقانه به انتظار تماشای این آثار نگاه داشته تا با دیدی کارشناسانه، این فیلمسازان را این بار، در این گونه مورد نقد و داوری قرار دهند.

بهروز افخمی برای کروبی
شاید انتظار می رفت که بهروز افخمی یاور معین، دیگر نامزد اصلاح طلبان باشد، اما انگار او ترجیح داده که بر روی مهره محتملتری سرمایه گذاری کند و سراغ مهدی کروبی رفته که پیداست هم اقبال فراتری از معین یافته است، و هم در میان نهادهای رسمی و عمدتا اصولگرای جمهوری اسلامی مقبولیت بیشتری دارد؛ جدا از اینکه حتما همراهی این دو بر روی کرسی های مجلس ششم رفاقتی را نیز میان آنان فراهم آورده است. باید دید که گرایش فن گرایانه افخمی چگونه می تواند روح مردم را تسخیر کند و نگاههای بیشتری را به سوی مهدی کروبی برگرداند.
داود میرباقری و مهدی فخیم زاده برای علی لاریجانی
یاری دو فیلمساز صاحب نام، داود میرباقری و مهدی فخیم زاده با علی لاریجانی نیز چندان دور از ذهن نبود. این سه، پیشتر در زمان ریاست لاریجانی بر صدا و سیمای ایران، به اشتراک، تولیدات عظیمی در سطح تلویزیون ایران را به سرانجام رسانده اند: امام علی، ولایت عشق، آخرین سردار، دوران معصومیت، خواب و بیدار و ... پس شاید ساخت فیلم تبلیغاتی لاریجانی توسط این دو فیلمساز را بتوان ادای دینی به مدیر سابق صدا و سیما به حساب آورد.
جواد شمقدری برای محمود احمدی نژاد
به نظر می رسد که برخی نزدیکان محمود احمدی نژاد، شهردار تهران، سعی در ایجاد هیاهویی تبلیغاتی در همکاری فیلمسازان با این نامزد داشته اند. به همین خاطر نام چند فیلمساز در حول و حوش احمدی نژاد برده شد. اگر سنخیت جمال شورجه و جواد شمقدری با محمود احمدی نژاد چندان اسباب تعجب نباشد، ذکر نام مجید مجیدی در پشتیبانی و همراهی از این نامزد از یکی از خبرگزاری های ایران، به همان سرعتی که موجب شگفتی شده بود، با همان سرعت نیز با تکذیب محکم فیلمساز امور را به حالت عادی بازگرداند. سرانجام، با قطعیت یافتن جواد شمقدری شایعات نیز پیرامون سازنده فیلم تبلیغاتی احمدی نژاد به پایان رسید.
کمال تبریزی برای اکبر هاشمی رفسنجانی
سعید ابراهیمی‌فر برای مصطفی معین
به نظر می رسد که فیلمسازی همچون کمال تبریزی، کارگردان فیلم مارمولک، رگ خواب تماشاگر را شناخته باشد و بتواند در کار خود توده ها را تحت تأثیر قرار دهد و آرایی را به سمت هاشمی رفسنجانی سوق دهد؛ اما قابل پرسش است که فیلمساز نخبه گرایی چون سعید ابراهیمی فر تا چه حد در ایجاد ارتباط گسترده مردمی با اهداف مصطفی معین موفق خواهد بود. شاید هم ستاد انتخاباتی معین در این زمان ترجیح داده با استفاده از ابراهیمی فر، روشنفکران و نخبگان دلسرد و نا امید از عرصه سیاسی ایران را به این حوزه بازگرداند و تأثیر در این گروه را هدف قرار داده است. باید دید که ابراهیمی فر تا چه حد قدرت نفوذ در ذهن این گروه عبوس و سخت گیر را خواهد داشت.
فیلمسازان جنگ برای محمد باقر قالیباف و محسن رضایی
اما کسی نمی داند همکاری گروه سازنده دوئل، با محمد باقر قالیباف، فرمانده سابق نیروی انتظامی را پای سابقه احمدرضا درویش، کارگردان دوئل در گرایش به سینمای جنگ و علاقه بسیار این فیلمساز در ایجاد صحنه های پرتحرک نظامی و استفاده وسیع از ادوات جنگی بگذارد، یا ساخت این فیلم تبلیغاتی را هم یکی دیگر از پروژه های ماجراجویانه این فیلمساز محسوب کند.
حسین قاسمی جامی هم دیگر فیلمسازی است که از سینمای جنگ می آید. پس قابل تصور است که نزدیکی فیلمساز با نظامیان و سپاهیان، او را با محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، هماهنگ کرده است، تا سازنده فیلم تبلیغاتی این نامزد باشد.
محرم زینال زاده برای محسن مهرعلیزاده
بی شک نام محرم زینال زاده نیز پا به پای دیگر فیلمسازان صاحب نام که در میدان تبلیغات انتخاباتی وارد شده اند، رونقی به انتخابات نهم ایران خواهد داد؛ با این وجود، سابقه بازیگری زینال زاده در این میان بیشتر یادآور چهره معصوم و شکننده او در نقش نسیم فیلم بای سیکل ران مخملباف خواهد بود که حالا آمده تا برای محسن مهرعلیزاده فیلم تبلیغاتی بسازد.
باید دید این گونه معصومیت تا چه حد موجب تأثر و همدردی مردم ایران و گرایش به محسن مهرعلیزاده خواهدشد.
انتخابات و تردیدهای سینماگران
به نظر می رسد جامعه هنرمندان و سینماگران ایران برای گرم کردن تنور انتخابات هنوز تردید دارند و برخلاف دو دوره گذشته با سردی، با این رویداد روبرو شده اند.
نامه کانون کارگردانان سینمای ایران را می توان به مثابه تحلیلی گذرا از اعمال روشهای متناقض و وعده های بی سرانجام سالهای اخیر، در حوزه فرهنگ و سینما دانست. این کانون در نامه ای خطاب به هشت نامزد ریاست جمهوری آورده است: "سوءاستفاده از جایگاه ویژه سینما در میان افکار عمومی، به نفع جریانهای سیاسی و عدم تحقق وعده ها و شعارهای انتخاباتی، موجب سرخوردگی جامعه محترم سینمایی کشور گردیده است...
مجلس دوره قبل نشان داد که چگونه فرصتهای مهم را می توان از دست داد و هیچ بهره ای برای حوزه فرهنگ و هنر نگرفت، و مجلس فعلی نیز، در بررسی و تدوین بودجه نشان داد که جناحهای سیاسی کشور در بی مهری به حوزه های فرهنگی مشترکات فراوانی دارند...
نتیجه طبیعی چنین رفتاری، عدم انگیزه کافی و قابل اتکا در مجموعه هنرمندان برای گرم کردن تنور انتخابات است... "
و در انتها از تمامی نامزدها خواسته است که برنامه های خود در حوزه سینما را اعلام کنند: "لذا درخواست داریم چناچه سینما را جزو مقولات اولویت دار می دانید، برنامه های عملی خود را برای گسترش، و یا احیانا محدود کردن، و یا حتی حفاظت از وضعیت موجود اعلام فرمایید، تا با روشن شدن افکار عمومی و جامعه سینمایی کشور، مقدمات حضور فعال و آگاهانه این مجموعه فراهم گردد."
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید