پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


عملیات ساختمانی تعطیلی ندارد!


باشید آن کسانی که منتظر بهره برداری از این ساختمان هستند، حاضر نیستند تنها به این دلیل که شما حق دارید از یک روز تعطیل خود استفاده کنید کار خود را به تاخیر بیندازند.
همسایه شما پس از مدت ها سبک و سنگین کردن و انجام مشاوره خانوادگی و غیر خانوادگی به این نتیجه رسیده است که با اندک سرمایه خود و یا با اخذ وام های مختلف با ودیعه یا بدون ودیعه یا حتی از طریق مشارکت با یکی از دست اندرکاران زبده در امر ساخت و ساز می تواند خانه ویلایی و قدیمی خود را به یک آپارتمان نوساز تبدیل کند و از این راستا البته سودی هم به جیب بزند.تمام مراحل کار انجام شده و حالا نوبت عملی ساختن نقشه ها است. شما هم که بی خبر از همه جا تمام هفته را به امید استراحت روز جمعه از صبح زود تا بوق سگ کار کرده اید ، امروز با خیال راحت به رختخواب رفته اید تا دلی از عزا در آورده و کسری خواب خود را جبران نمایید.
اما... ناگهان صدایی چون پتک بر سر شما فرو می آید. ابتدا بی توجه و بدون این که چشمان خود را باز کنید کمی غلت می زنید. اما باز هم پتکی دیگر و باز هم و بازهم...
ظاهرا امروز نیز باید از قید استراحت بگذرید. بهتر است منتظر باشید تا پس از چند روز عملیات تخریب تمام شود؛ شاید در این صورت روز جمعه بهتری در پیش داشته باشید. اما فراموش نکنید.
عملیات ساختمانی تعطیلی ندارند و شب و روز هم نمی شناسند. این بار نیمه های شب با صدای گوشخراشی از جا می پرید. بهتر است وحشت نکنید و نگرانی به دل خود راه ندهید. کارگران مشغول خالی کردن تیرآهن هستند.
صبور باشید؛ این سرو صداها چند ساعت بیشتر طول نخواهد کشید. و البته یک شب که هزار شب نمی شود.تمام طول هفته را دور از خانه و در محل کار خود بوده اید و از ماجرا خبر ندارید. گله و شکایت خانم خانه را هم از صدای یکنواخت و گوش آزار موتور جوش ، حساسیت بی مورد تلقی می کنید.
تا روز تعطیل بعد فرا می رسد و شما این بار هم به خود نوید استفاده حداکثری از روز تعطیل را داده اید. غافل از این که تعطیلی شما به معنای تعطیلی همه عالم نیست. شما مختارید روز جمعه خود را به بیکارگی بگذرانید. اما همه مثل شما فکر نمی کنند.
به همین دلیل است که در اوج رعایت اصول اخلاقی و همسایه داری و به دلیل روز تعطیل ، نیم ساعت دیرتر از روزهای عادی صدای ناهنجار موتور جوش شما را وادار می کند از خیر خواب راحت بگذرید و چون پایان کار جوشکاری زودتر از ساعت ۷و ۸شب برای همسایه شما صرف ندارد، بهتر است فرار را بر قرار ترجیح داده و خود را در خانه یکی از فامیل و بستگان مهمان نمایید.
البته مواظب باشید که از چاله به چاه نیفتید ومطمئن شوید که فامیل بیچاره خود در پی یافتن گریزگاه نباشد.پس از چند روز یا چند هفته در بازگشت از محل کار جرثقیل غول پیکری را می بینید که مشغول نصب تیرآهن های چندین متری است.
در دل خوشحال می شوید که سرانجام دیری نخواهد پایید که دستگاه موتور جوش همسایه خاموش شده و سر و صداها کمتر می شوند. اما زهی خیال باطل! گویا فراموش کرده اید که... باز هم نیمه های شب با صدایی شبیه آوار هراسان نیم متر از جای خود می پرید.
چه اتفاقی افتاده است؟ اصلا نترسید. کامیون مشغول خالی کردن بار آجر است. همین. راحت بگیرید و بخوابید؛ چون فردا روز پرکاری در پیش رو دارید!
چند ماه بعد، به سلامتی موتور جوش خاموش شده و دیوارها بالا رفته است. اگرچه صدای آواز کارگران مشغول کار در ساعت ۲بعد از ظهر هنوز گوش شما را می نوازد، اما هر چه باشد بهتر و قابل تحمل تر از سر و صداهای قبلی است.
مثل این که کم کم قرار است آرامش دوباره به محله بازگردد؛ اما نه! این دیگر چه صدایی است ؟ از پنجره به بیرون نگاه می کنید. از شدت گرد و غبار چند قدم آن طرف تر را نمی توانید ببینید. فکر کرده اید این ساختمان های رنگارنگ با نماهای براق و چشمگیر، خود به خود به این شکل درآمده اند؟
برای این که نمای ساختمان همسایه آذین بخش کوچه و محله شما شود، ناگزیر باید چند روز هم سرو صدا و علاوه بر آن گرد وغبار حاصل از سنگ کاری را تحمل بفرمایید. بالاخره چند روز بعد روشن شدن چراغ ها بر سر پنجره های آپارتمان نشان از پایان یافتن عملیات ساختمانی دارد.
همسایه را در کوچه می بینید و منزل جدید را به او تبریک می گویید. حالا دیگر نفسی به راحتی می کشید؛ چون انتظارها پایان یافته و بار دیگر سکوت و آرامش به محله بازگشته است.
درباره جمعه دوست داشتنی رسیده است و شما می خواهید با دو سه ساعت خواب بیشتر، جبران کسر خوابهای هفته را بکنید. پشتتان را به ساعت می کنید و به عقربکها ریشخند می زنید که ناگهان صدای مهیبی...
سعیده کافی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید