جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

عفونت‌های باکتریال پوست


عفونت‌های باکتریال که ممکن است سطحی یا عمقی باشند عبارتند از: زردزخم، اکتیما، ارتیراسما، سلولیت، باد سرخ، کورک و جوش، هیدروآدینت چرکی، عفونت‌های اطراف ناخن، عفونت‌های فولیکولی، گرانولوم چرک‌زا، تب‌خال می‌باشند که به‌طور کلی با از بین بردن کانون عفونت و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی درمان می‌شوند.
حفاظت از پوست
کرم، پودر، شیرپاکن، ماسک‌ها، تغذیه: پوست و به‌خصوص پوست‌ خشک در مقابل باد، سرما، گرما و خشکی احتیاج به حفاظت دارد. برای این منظور، کرم‌پودرها با خواص پوشاننده بهترین وسیلهٔ حفاظتی می‌باشند.
بهترین کرم برای پوست‌های خنثی، کرم‌هائی هستند که حاوی کلسترول می‌باشند و بر سطح پوست، قشری محافظ ایجاد نمایند. استفاده از کرم، به‌خصوص در زمستان برای پوست ضروری است پودر را نیز می‌توان پس از استفاده از کرم مصرف نمود. استفاده از شیرپاکن‌ها به‌خصوص شیرپاکن‌های طبیعی مانند روغن بادام شیرین یا عصارهٔ خیار که از صابون‌های اسیدی هستند و پوست را تحریک نمی‌نمایند در حفاظت پوست مؤثر می‌باشند. استفاده از ماسک‌های زیبائی که به خوبی پوست را پاکیزه می‌کنند و مناسب‌ترین زمان استفاده از آنها هنگام غروب و بعد از پاک کردن صورت است برای حفاظت پوست لازم است. این ماسک‌ها که نرم‌کننده، سفیدکننده، مسدودکنندهٔ منافذ پوست، ضد چروک و ... می‌باشند. چنانچه از عصارهٔ میوه تشکیل شوند، طراوت و شادابی خاصی به پوست می‌بخشند. سلامتی پوست تابع زندگی سالم و تغذیهٔ صحیح است. بنابراین مصرف الکل که تعریق را افزایش می‌دهد، نیکوتین که خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد، افراط در مصرف چربی‌ها و نداشتن برنامهٔ غذائی،بر پوست تأثیر مستقیم دارد.
شناخت نوع پوست: ترشح کمی و کیفی چربی پوست که نباید با مواد غدد عرق اشتباه شوند، وجود چند نوع پوست را به این شرح مشخص می‌نماید.
پوست معمولی: پوست معمولی هنگام لمس، شاداب بوده و از رطوبت و چربی کافی برخوردار می‌باشد و به اصطلاح تر و تازه‌تر است. منافذ پوست معمولی به سختی قابل رؤیت هستند.
پوست چرب: پوست چرب براق بوده و منافذ آن باز است.
پوست خشک: پوست خشک فاقد چربی و براقی است و بسیار حساس می‌باشد.
پوست مختلط: این نوع پوست بسیار رایج است.
معمولاً پوست صورت از نوع مختلط می‌باشد. به‌طور مثال گونه‌ها معمولاً از پوست خشک، پوست پیشانی و پرده‌های بینی و چانه چرب می‌باشند. در این موارد باید گونه‌ها را به طریق پوست‌های خشک و بقیه قسمت‌ها را به روش درمان مخصوص پوست‌های چرب درمان کنند.
حفاظت پوست خشک: پوست خشک بسیار حساس است و از ترشح کافی برخوردار نیست. بنابراین استفاده از صابون‌های معمولی که خاصیت قلیائی آنها، چربی پوست را خنثی می‌کند و اسید اپیدرم را از بین می‌برد مناسب نیست و ضرر هم دارد. در پوست‌های خشک، باید از صابون‌های مخصوص پوست‌های خشک که دارای ph خنثی یا اسیدی هستند، هفته‌ای یک‌ یا دوبار استفاده نمود.
استفاده از آب‌های آهکی به همراه صابون سبب کشیدگی و التهاب پوست می‌شود بسیار ضرر دارد. استفاده از شیرپاکن‌ طبیعی، مانند روغن بادام شیرین بسیار مفید است، شیرپاکن‌های عطری برای پوست‌های خشک مضر می‌باشد. استفاده از کرم‌های کلسترول‌دار مناسب می‌باشد افرادی که دارای پوست خشک می‌باشند، بهتر است هرچند مدت‌ یک‌بار از ماسک‌های زیبائی استفاده نمایند.
حفاظت پوست چرب: پوست‌های چرب نسبت به تغییرات آب و هوا بسیار حساس هستند و در درجهٔ حرارت پائین یا در فصل زمستان، خشک و به آسانی دچار خارش می‌شوند و به‌علت پرخونی دچار سوزش و ترک‌خوردگی می‌شوند. بنابراین محافظت پوست در چنین هوائی با کرم‌های چرب ضروری است. پوست چرب آب و صابون را به راحتی تحمل می‌نماید و برای نظافت باید از صابون‌های اسیدی استفاده نمود. بعد از شست‌وشو با آب و صابون می‌توان از الکل نود و چهار دره یا الکل کامفره نیز در پاک کردن پوست چرب استفاده کرد. استفاده از لوسین‌های پاک‌کنندهٔ چربی، غدد مولد چربی را تحریک نموده و در نتیجه پوست چرب‌تر می‌شود بنابراین باید از مصرف لوسین‌ها خودداری نمود و از صابونی استفاده شود که دارای گوگرد یا املاح معدنی نظیر گوگرد باشد. استفاده ازکرم‌های پاک‌کننده پس از شست‌وشو با آب گرم و صابون در حفاظت پوست چرب مؤثر می‌باشد. شست‌وشوی کامل با آب گرم به هنگام صبح به پوست حالت براقی می‌بخشد که می‌توان آن را به کمک پودر تخفیف داد. برای تنگ کردن منافذ پوست، می‌توان با تحریک بافت‌ها، به‌وسیلهٔ موادی که قابض هستند، بافت را ملتهب نمود و با ایجاد آماس و ورم در روی پوست، به این موضوع تحقق بخشید. مالش و ماساژ پوست را متورم می‌نماید، موقتاً از قطر منافذ پوست می‌کاهد.
حفاظت پوست مختلط: بیشتر افراد دارای چنین پوستی هستند و نگهداری آن کاری بس دشوار می‌باشد زیرا چنین پوست‌های حساسی را با دو روش پوست‌های خشک و چرب باید تحت محافظت قرار داد. برای حفاظت پوست مختلط باید از مواد پاک‌کننده‌ای استفاده نمود که هم قسمت پوست خشک و هم قسمت پوست چرب را پاکیزه نماید. بنابراین آنها را باید با موادی پاک نمود و بقیهٔ صورت را با یک پاک‌کنندهٔ مخصوص پوست چرب تمیز نمود. البته هنگام روز فقط از یک کرم باید برای زیر پودر استفاده نمود.
پوست متغیر: عواملی چون غدد داخلی بر پوست بدن تأثیر دارند. البته این غدد همواره به‌طور یکنواخت عمل نمی‌کنند بلکه با رشد سن تغییر می‌یابند. این غدد به هنگام بلوغ موجب افزایش ترشح غدد چربی و در نتیجه چربی پوست و در دوران یائسگی سبب کاهش غدد چربی و در نتیجه خشکی پوست می‌شوند. بنابراین هورمون‌ها بر چگونگی نوع پوست در سنین مختلف تأثیر دارند.
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید