پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نحوه صحیح مصرف دارو


نحوه صحیح مصرف دارو
از خرد کردن یا جویدن قرص های روکش دار خودداری نمائید . اگر قرص روکش دار ترک داشت مصرف نکنید .
داروهای مایع را قبل از مصرف تکان دهید زیرا بعضی از داروهای مایع در اثر ماندن ، دو لایه یا چندلایه می شوند و مواد مؤثر داروها در بعضی لایه ها کم و در بعضی لایه ها زیاد است .
در مصرف داروهای مایع به ویژه آنتی بیوتیک و داروهای ضدصرع تا حد امکان از قاشق های مخصوص همان دارو استفاده نمائید . چرا که قاشق های معمولی آشپزخانه به اندازه کافی دقیق نیست .
اگر شیشه شربت را در یخچال نگهداری کنید ممکن است شکرک بزند ، اما در صورت گرم کردن ( نه جوشاندن ) مجدداً قابل استفاده است .
داروهای نیمه خورده و داروهائی که مقداری از آنها مصرف شده است ، قابل نگهداری نیستند و باید دور ریخته شوند .
قبل از مصرف قطره یا اسپری بینی به آرامی بینی خود را تخلیه نمائید .
پیش از استفاده از قطره چشمی دستهایتان را بشوئید . مژه های خود و اطراف چشم را تمیز کنید تا از انتقال هر گونه آلودگی به داخل چشم جلوگیری شود . پلک پائین را طوری بکشید تا تشکیل کیسه بدهد . قطره چکان را نزدیک چشم نگهدارید . اما نباید با چشم تماس پیدا کند . قطره را در داخل کیسه زیرین بریزید ( هیچگاه قطره را مستقیماً روی کره چشم نچکانید ) چشم را ببندید و چند دقیقه در همین حالت بمانید .
نکته مهم اینکه ظرفیت پلک زیرین حداکثر یک قطره است و با ریختن بیش از یک قطره ، قطره قبلی شسته می شود . بنابراین اگر لازم است هم زمان دو یا چند دارو به شکل قطره مصرف کنید ، حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه بین ریختن دو قطره فاصله بگذارید .
از مصرف طولانی مدت قطره های چشمی به ویژه آنهائی که حاوی ترکیبات کورتونی هستند ( معمولاً برای رفع التهاب چشم استفاده می شوند ) بدون تجویز پزشک جداً‌خودداری نمائید .
مصرف طولانی مدت این داروها بدون کنترل پزشک ممکن است عوارض جانبی ، همچون بیماری کاتاراکت ( آب مروارید ) و گلوکوم ( آب سیاه ) و نهایتاً کوری را ایجاد کند .
برای ریختن قطره گوشی ، لاله گوش را عقب بکشید ( در کودکان به پائین و عقب و در بزرگسالان به بالا و عقب ) بعد قطره را بچکانید . قطره نباید سرد و یا بسیار گرم باشد . . بهترین روش برای اینکه قطره گوش به گرمای مناسب برسد ، این است که آن را بین دست به جلو و عقب بگردانید . هیچ گاه قطره گوش را در آب جوش قرار ندهید . زیرا نباید بسیار گرم باشد .
از مصرف قطره های حاوی افدرین ( بازکننده بینی ) بیش از چند روز خودداری نمائید که عوارض غیرقابل بازگشتی را بدنبال خوهد داشت .
بطور کلی در مصرف قطره ها یا پمادهای چشمی ، گوش و بینی از تماس نوک قطره یا پماد با مخاط خودداری کنید .
از قطره چشمی ، گوش یا بینی که مدتی بی استفاده مانده است مجدداً استفاده نکنید چرا که خود دارو می تواند محیط مساعدی جهت تجمع عوامل میکروبی باشد که در نتیجه ضرر آن بیش از خاصیت آن خواهد بود .
بهترین روش استفاده از داروهای به شکل کرم و پماد این است که ابتدا محل مورد نظر را به مدت ۵ دقیقه مرطوب نمائید و سپس قبل از خشک شدن ( در طی ۲ تا ۵ دقیقه ) دارو را روی ضایعه بمالید .
تمام داروهایتان را به دور از حرارت ، رطوبت و دسترسی کودکان نگهدارید . نیازی نیست که همه داروها در داخل یخچال نگهداری شوند . اگر داروها در جای مرطوب یا در گرمای نور آفتاب ،‌ در سرما یا گرمای زیاد نگهداری شوند تجزیه شده و فاسد می شوند . بعضی داروها وقتی تجزیه می شوند فقط اثرشان کمتر می شود اما برخی دیگر پس از تجزیه به ترکیب کاملاً متفاوت و خطرناکی تبدیل می گردند . بنابراین هیچ گاه قفسه داروها را در حمام ، ایوان خانه یا نزدیک به آنها قرار ندهید .
در پایان اینکه هنگام خرید و مصرف داروها به تاریخ انقضاء آنها توجه نمائید.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید