سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

۳ میلیارد دلار سود در انتظار چین/پکن آماده المپیک ۲۰۰۸ می شود


به نوشته روزنامه چاینا دیلی گرهارد هیبرگ رئیس بخش بازاریابی كمیته بین المللی المپیك، درآمد بازی های المپیك ۲۰۰۸ را ۳ میلیارد دلار برآورد و تاكید كرد: «پیش بینی می شود درآمد بازی های المپیك پكن در تاریخ این رویداد ورزشی به لحاظ مالی بی سابقه و درآمد بالای این بازی ها در سال ۲۰۰۸ می تواند شاخص جدید مالی برای بازی های المپیك ۲۰۱۲ باشد.» به ادعای او ارزش كمك های حمایت كنندگان مالی المپیك پكن كه اكنون ۶۰۰ هزار دلار است به یك میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
شركت مواد نفتی «دیوار بزرگ چین» نیز به عنوان حامی مالی جدید بازی های المپیك پكن انتخاب شد. پیوستن این شركت در حالی است كه تاكنون یازده شركت بزرگ قراردادهای همكاری با مسئولین ذیربط كمیته المپیك پكن بسته اند تا اسپانسر و حامی این رقابت ها باشند. یوان بین، مسئول بخش بازاریابی كمیته تشكیلاتی بازی های المپیك پكن نیز اعلام داشته است بدون حمایت موسسات سرشناس جهان این المپیك به خوبی برگزار نخواهدشد.
پرجمعیت ترین كشور جهان به رغم مشكلات اجتماعی خود با رشد سریع اقتصادی اش، جهان را خیره كرده است كه چگونه در سایه دستاوردهای ورزشی و اقتصادی و تقویت موفقیت بین المللی خود قدرت را در خاوردور و جهان افزایش داده است. چین همچنین برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ موفق شد بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب كند و در این زمینه با پشت سر گذاشتن آمریكا به بزرگترین كشور دریافت كننده سرمایه خارجی در جهان تبدیل شود. اگر در روزگاری عبارت «امان از روزی كه چین بیدار شود» خود هشدار جهانی بزرگی محسوب می شد اما امروز به راستی اژدهای بزرگ بیدار شده و هیولای ۳/۱ میلیارد نفری رفرم اقتصادی عظیم خود را آغاز كرده است.
الگوی توسعه این كشور برپایه فراوانی نیروی ارزان، پذیرش گسترده كارخانجات بسته بندی در خاك خود، صادرات فرآورده های ارزان قیمت و سیل سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته و ظرف مدت كوتاهی به كمك شبكه مناطق اقتصادی به قدرت غول آسای صادراتی در منسوجات، كفش، لباس، ابزار الكترونیك و اسباب بازی تبدیل شده و تولیدات آن سراسر جهان را به تسخیر خود درآورده چین با گسترش ساختار زیربنایی نظیر بنادر، فرودگاه ها، اتوبان ها، راه آهن، پل، سد و ساخت ورزشگاه ها برای بازی های المپیك ۲۰۰۸ و تاسیسات لازم برای نمایشگاه جهانی شانگهای در سال ۲۰۱۰ این كشور را به كشوری مدرن تبدیل كرده و یكی از بزرگترین اقتصادهای جهان هم اكنون در ردیف ششم جهان قرار دارد.
وانگ كیشان شهردار پكن نیز اخیراً در گزارشی اعلام داشته است «روند ساخت و ساز تجهیزات، امكانات و تاسیسات مورد نیاز برای برگزاری بازی های ۲۰۰۸ نظیر ورزشگاه ها، دهكده المپیك، جاده ها و خطوط ریلی در سال ۲۰۰۵ با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد، تلاش مقامات چینی در حالی ادامه می یابد كه ساخت بزرگترین فرودگاه جهان در پكن كه از ماه مارس گذشته آغاز شده و ۱۰ هزار كارگر چینی در ساخت آن مشاركت دارند تا سال ۲۰۰۷ به پایان خواهد رسید.»
این مقام چینی همچنین تاكید داشته است: «چین هفت سال بین سال های ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۸ را به سه بخش جداگانه و مستقل تقسیم كرده است. بخش نخست از ۲۰۰۲ تا پایان سال ۲۰۰۳ را دربرمی گرفت كه به طراحی، نام گذاری ورزشگاه ها و بناهای ورزشی، سرمایه گذاری مالی و ساخت نشان رسمی المپیك پكن، ساخت محل اصلی استقرار كمیته برنامه ریزی و سازماندهی المپیك پكن و تكمیل برخی از پروژه های زیربنایی المپیك اختصاص داشت. بخش دوم كه از سال ۲۰۰۴ آغاز و تا سال ۲۰۰۶ ادامه خواهد یافت شامل تكمیل پروژه های المپیك است كه مهمترین قسمت فعالیت های ما را به خود اختصاص می دهد و بخش سوم نیز از سال ۲۰۰۷ تا افتتاح این بازی ها خواهد بود.»
كمیته تشكیلات بازی های المپیك پكن همچنین اعلام داشته است، بیشتر طرح ها و پروژه های ویژه المپیك پكن تا پایان سال ۲۰۰۶ به پایان خواهد رسید و به دنبال آن كارهای آزمایشی آغاز خواهد شد.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید