جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


نبرد دو اسطوره ”پورشه در برابر کورت“


دکتر فری پورشه فرزند ارشد ”فردیناند کبیر“ هر روز ساعت ۶ صبح سوار بر پورشه ۹۱۱ به در ورودی کارخانه می‌رسید و بدون تأخیر در دفتر خود حاضر می‌شد. این عادت چهل‌سالهٔ او و نگهبانان در ورودی، ویژهٔ رئیس بود که هر روز ساعت ۶ صبح باهم احوالپرسی کنند. فری پورشه برای رفت و آمد، یکی از نامدارترین اتومبیل‌های تاریخ یعنی پورشه ۹۱۱ را می‌راند و به تولید کارخانهٔ آن افتخار می‌کرد. حالا چند سالی است که فری پورشه چشم از جهان فرو بسته اما اتومبیل خلق شده توسط پورشه، یکی از ماندگارترین اتومبیل‌های دنیا است و هنوز به شکل اولیهٔ خود تا حد بسیاری وفادار مانده است. پورشه ۹۱۱ در سال ۲۰۰۵، با عنوان ۹۹۷ عرضه خواهد شد و امروز قرار است مصافی بی‌رحمانه با یک اتومبیل خوشنام دیگر از ینگه دنبا داشته باشد. آن طرف یک شورلت کوروت متعلق به نسل ششم آن ایستاده که اتفاقاً در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه خواهد شد. مسابقهٔ هر دو اتومبیل در حدود ۵۰ سالی است که این خود اصالت آنها را تداعی می‌کند که در حدود ۱۰۰ هزار دلار نیز قیمت‌گذاری شده‌اند. جالب است که هر دو اتومبیل را به خاطر رعایت کردن خطوط طراحی مشابه با نسل‌های پیشین، به راحتی می‌توان شناسائی کرد و بی‌تردید دارندگان این دو اتومبیل از در اختیار داشتن چنین خودروئی به خود می‌بالند. در گوشه‌ای از پیست زیبا و هیجان‌انگیز ”نوربورگ رینگ“ یک کوروت سرخ‌رنگ و یک پورشه ۹۹۷ زرد ایستاده‌اند. چهرهٔ هر دو، به شدت جذاب و زیبا است. نمی‌شود گفت کدام یک زیباتر هستند چون هر یک به سبک خاصی از طراحی وابسته هستند. پورشه ۹۹۷، با قوس‌ها و انحناهای هنرمندانه، شکل و شمایل آرامتری دارد و مانند اتومبیل‌ قدیمی در انتهاء اتومبیل با قوس نسبتاً کاملی ختم می‌شود؛ اما کوروت بیشتر به طرح گوه‌ای نزدیک است و در قسمت انتهائی، یک برش ماهرانه خورده تا برای استفادهٔ بیشتر از نیروی باد، آماده باشد.
حالا کدام‌ یک برتر از دیگری است، پورشه با تحمل شتاب جانب g۲/۲ یا موتور هشت سیلندر غول‌آسای کوروت که به راحتی تا محدودٔ قرمز دور می‌گیرد؟
در شاخهٔ مهندسی اتومبیل نقاط مشترکی بین هر دو اتومبیل دیده می‌شود.
- هر دو کمپانی به این نتیجه رسیده‌اند که سرعت زیاد چیز خوبی است!
- بخش میانی اتومبیل، بهترین جا برای قرار دادن سیستم انتقال نیرو و گیربکس است.
- چرخ‌های عقب، خیلی بهتر از چرخ‌های جلو در پیش راندن اتومبیل عمل می‌کنند.
محل قرار گرفتن موتورها کاملاً باهم متفاوت است. موتور هشت سیلندر کوروت زیر کاپوت جلو و موتور شش سیلندر پورشه که کمی کوچکتر از کوروت است، در قسمت انتهائی اتومبیل نصب شده است. فاصلهٔ محورهای جلو و عقب در کوروت نیز حدود یک فوت بیشتر است. با وجود این تفاوت‌ها، حدّ نصاب‌های دو اتومبیل برای شتابگیری و حرکت، به‌هم نزدیک است. پورشه در شاخص‌ نیرو به وزن بهتر از کوروت است اما عملکرد بهتر شورت در تعویض دنده و دور موتور این فاصله را جبران می‌کند و حتی به رکوردهای بهتر منجر می‌شود. پیستون‌های دو اتومبیل دو مانع بزرگ پیش رو دارند، یکی اینرسی حرکتی و دیگری مقاومت باد است. جالب است که در آزمایش شتاب‌گیری از ۳۰ تا ۷۰ مایل و رسیدن به سرعت ۱۴۰ مایل بر ساعت، کوروت رکود بهتری نسبت به پورشه به‌جای می‌گذارد. در عوض پورشه در پیچ‌ها، عملکرد بهتری دارد و با استفاده از سیستم ترمز بهتر، در فاصلهٔ کوتاهی متوقف می‌شود. وزن سبکتر و لاستیک‌ها و رینگ‌های مقاوم‌تر از دلایل اصلی پیروزی پورشه در تست توقف است.
فضای داخلی
فضای داخلی دو اتومبیل، کاملاً باهم متفاوت هستند، مثل تفاوت بین شب و روز! هنگام نشستن بر روی صندلی پورشه احساس می‌کنید در عمق فرو رفته‌اید و دیدن دماغه‌ٔ اتومبیل کمی سخت است. زانوها به خاطر شکل ویژهٔ داشبورد و متعلقات آن، در حالت عمودی نسبت به فرمان قرار می‌گیرند و فرمان هم نسبتاً پائین است؛ اما از رنگ و جلای داخل پورشه هرچه بگوئیم کم گفته‌ایم. یکی از زیباترین مبلمان‌های دنیا با رنگ قرمز مسی متعلق به پورشه ۹۹۷ است. رنگ بسیار زیبائی که حالت اسپرتی و کلاسیک را توأمان به راننده القاء می‌کند.
تعداد کلیدها، دکمه‌ها و کنترل‌ها در پورشه ۹۹۷، کابین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را تداعی می‌کنند. البته این ذهنیت چندان هم عجیب نخواهد بود به‌ویژه وقتی که سیستم اختصاصی ناوبری ماهواره‌ای با قیمتی در حدود ۳۳ هزار دلار را به پورشه اضافه کنید.
در کوروت، فضای متفاوتی وجود دارد. پیش از هر چیز وسعت دید در کوروت حیرت‌انگیز است. این وسعت دید هم به خاطر شیشه‌های بزرگ جلو و عقب است که به خاطر شیب بسیار کم، چیزی نمانده که به حالت افقی درآیند. پشت فرمان کوروت این احساس به راننده دست می‌دهد که با محور جلو فاصلهٔ زیادی دارد. داشبورد کوروت بزرگتر و درشت‌تر از پورشه است و با رنگ‌های قهوه‌ای یا مشکی عرضه می‌شود. در کنسول وسط هم رنگ متضاد مثل نقره‌ای مات یا طلائی مات مکمل فضای اسپرتی داخل آن خواهد بود. صندلی‌های کوروت کمی بزرگتر و راحتر از پورشه است و به همین دلیل حرکات دست و شانهٔ راننده، آزادانه و بی‌دردسر صورت می‌گیرد. دید عقب کوروت هم مثل پورشه ضعیف و نامناسب است. بنابراین هنگام حرکت با دندهٔ عقب، آینه‌های جانبی کمک بیشتری به راننده می‌کنند و شیشه‌های عقب تقریباً بدون استفاده می‌مانند.
تحرک
در آزمایش‌های بیرون از شهر پورشه، کیفیت بالاتری از رانندگی را به نمایش می‌گذارد. کمتر اتومبیلی را می‌توان یافت که مانند پورشه ۹۹۷، پیچ‌ها را در خود فرو بلعد. عملکرد فرمان پورشه بسیار خوب است و به خاطر سبکی وزن نسبت به کوروت، چرخش آسان‌تری دارید. کوروت در عوض سنگین‌تر و بزرگتر است و هنگام عبور از پیچ‌های تند کمی شتابزده به‌نظر می‌رسد؛ اما شتاب‌گیری آن بسیار لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. تعویض دنده در کوروت با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و به همین دلیل کوروت سواری بهتری می‌دهد. در کل در نخستین جستجوها، پورشه کمی سریعتر به‌نظر می‌آید اما این صنعت تنها در ثانیه‌های اولیه متعلق به پورشه است و پس از لحظاتی کوروت فاصله را جبران می‌کند. در پیست نورپورگ رینگ، کورت تنها با ۳۵ صدم ثانیه اختلاف و ۲۲ صدم مایل سرعت بیشتر پورشه را جا می‌گذارد؛ اما پس از پیاده شدن از اتومبیل‌ها، می‌توان لبخند رضایت را بر چهرهٔ رانندگان پورشه دید، آنها این افتخار را داشتند که بهترین اتومبیل اسپرتی سال را تست کنند.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید