شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


پشت میز نشینی هم شد کار؟


كار مثل خون در رگ های اصفهانی ها جاری است. اصفهانی جماعت صبح قبل از طلوع آفتاب از خانه بیرون می زند و تا هوا گرگ و میش نشده از سركار باز نمی گردد، تازه ۱۲ شب نیز سرشب برخی از آنهاست. اصفهانی های شب كار در ذوب آهن، فولاد مباركه، پتروشیمی و ... مشغول فعالیتند. پشت میزنشینی هم شد كار ؟ كار اونس كه صبح بری و تا ۱۵ ۱۰ تا قالب كفش نزده باشی، برنگردی. اینو میگن كار. ۳۰:۸ صبح از خواب بلند شدن، ۲ بعد از ظهر تو خونه نشستن، كار نیمی شد! این توصیف یك اصفهانی كهنه كار به فرزند تازه كار خویش است.
استقلال اقتصادی زودرس
باور كردنش كمی مشكل است كه در نقطه ای از ایران آن هم در عصر معروف به انفجار اطلاعات، جوانان از ۱۵ تا ۲۳ سالگی مستقل شده و توان اداره یك خانواده را پیدا كنند. در نگاه مردم اصفهان، كارهایی كه زحمت كم دارد یا نیاز به بازوی قوی ندارد، كار محسوب نمی شود. رضا جعفرزاده، اصفهانی نسبتا جوانی كه اكنون مدیر روابط عمومی هواپیمایی كشوری است در حالی كه كار زیاد در قبال دریافت مزد را مهمترین خصلت اصفهانی ها عنوان می كند، به ایرانشهر می گوید: جوان های اصفهانی كه مهمترین سرمایه اصفهان هستند، از دوران نوجوانی به سر كار می روند. به خاطر همین هم در مدت كوتاهی به موفقیت های اقتصادی بزرگی دست پیدا می كنند تا جایی كه می توانند در جوانی ازدواج كرده و مستقل شوند. در اصفهان معمولا جوانان از ۱۶ تا ۲۳ سالگی تعیین تكلیف و صاحب شغل، همسر و خیلی چیزها هستند. وی می افزاید: اصفهانی ها خسیس نیستند، حتی از روی گشاده ای نیز برخوردارند، اما علت اینكه این واژه به غلط به آنها نسبت داده می شود این است كه آنها به دروغ خود را بالاتر از آن چیزی كه هستند، نشان نمی دهند. مثلا جوان اصفهانی هنگام ازدواج خود را كمتر از آن چیزی كه هست معرفی می كند نه بیشتر از آن، تا در زندگی آینده خود دچار مشكل نشود.
نوآوری
از كارگر اصفهانی گرفته تا مبتكران اصفهانی، هر كدام نوآوری هایی هر چند كوچك ولی ویژه خود را دارند. سلول های خاكستری اصفهانی ها، بیشتر از بقیه به كار می افتد یا بهتر بگوییم از مغز خود بهتر استفاده می كنند. دستگاه راهنمای امدادگران زلزله را اصفهانی ها ساخته اند، وسیله ای كه شاید شما را از خطر مرگ در زیر آوارهای برجای مانده نجات دهد. تبدیل اصفهان به قطب فن آوری و پول الكترونیك نیز نشانگر ابتكار اصفهانی هاست. دولت الكترونیك كه بنا بود پایتخت را منفجر كند توسط اصفهانی ها قاپیده شد و پیش بینی می شود كه قبل از پایتخت، اصفهان به مركز فن آوری های روز تبدیل شود. سید محمود حسینی بالاترین مقام سیاسی و اجرایی اصفهان به ایرانشهر می گوید: اصفهان به زودی قطب آموزش و فن آوری های برتر و كانون كار آفرینان كشور می شود. حسینی ادامه می دهد: این موضوعات در چشم انداز سند توسعه ۲۰ ساله كشور در نظر گرفته شده است، اینها شعار نیست و به واقعیت تبدیل خواهد شد. نوآوری های اصفهانی ها را هم می توانید در ذوب آهن و فولاد مشاهده كنید. جایی كه می گویند بهترین ورق گالوانیزه تولید می شود یا دی. ام. تی كه مواد اولیه پلی اكریل را با ظرافتی خاص تولید می كنند. دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی هم یكی از مراكز تولید نوآوری در اصفهان محسوب می شود. مراكز مهم آموزشی كه چند وزیر اقتصادی با گرایش های سیاسی متفاوت از آنجا فارغ التحصیل شده اند و مبتكران و پژوهشگران بی شماری دورانی را در این دانشگاه پشت میز گذرانده اند.
تاریخ اقتصاد
بازار نقش جهان اصفهان یكی از بزرگترین بازارهای سنتی ایران است كه هنوز هم نقش پررنگی در اقتصاد این استان و حتی كشور دارد. در این بازار می توانید از تابلوهای یكی دو هزار تومانی دیواری گرفته تا لوسترهای كنده كاری شده روی مس و برنج كه گاهی قیمت آنها به ۶ میلیون تومان هم می رسد بیابید. بازاری بزرگ با میدانی در میانه آن كه انواع سوغاتی های اصفهان را می توان در آن یافت. این میدان در قدیم محل چوگان بازی بوده ولی این روزها به قطبی تجاری در منطقه تبدیل شده است.
استان بی رئیس جمهور
با اینكه اصفهان عنوان استان دوم كشور را از آن خود كرده اما تاكنون رئیس دولت از بین آنها انتخاب نشده است. اصفهانی ها منتظر دولت نمانده اند تا استانشان آباد شود بلكه تلاش را راهكار آبادانی سرزمین خود قرار داده و در این راستا تلاش كرده اند. البته سوءتفاهم با یزدی ها و كرمانی های عزیز نشود كه آنها هم تلاشگرند! رئیس جمهور معتقد است پیشرفت های اقتصادی صورت گرفته در استان اصفهان و اینكه بخش عمده ای از صنایع بزرگ و مراكز ثروت اقتصاد كشور در این استان قرار دارد، به معنای برخورداری تمام مناطق استان نیست.خاتمی كه در جمع استاندار و نمایندگان اصفهان سخنانی را بر زبان رانده، بر اهتمام بیشتر بر توسعه مناطق محروم اصفهان در قالب طرح آمایش سرزمین كه در برنامه چهارم توسعه به آن اشاره شده تاكید می كند.خاتمی نگران آب اصفهان است و می گوید: تونل های آبرسانی بهشت آباد، كوهرنگ و چشمه لنگان باید هرچه زودتر اجرایی شود. رئیس جمهوری همچنین از پیشنهاد ایجاد دفتر توسعه كویر مركزی ایران استقبال می كند.
پایتخت جغرافیایی و اقتصادی
اگر نگاهی به نقشه ایران زمین بیندازید، می بینید كه اصفهان در بهترین نقطه ایران به لحاظ ارتباطی قرار دارد. كسانی كه می خواهند از جنوب كشور یعنی بوشهر و خوزستان به شمال كشور سفر كنند حتما باید از اصفهان بگذرند یا بالعكس.اصفهان در مسیر شرق به غرب هم چنین وضعیتی دارد. وجود آزادراه های مناسب از جمله آزادراه شرقی و غربی اصفهان نیز موجب شده تا دسترسی به اصفهان راحت تر انجام گیرد.بیخود نیست كه شاه عباس اصفهان را پایتخت خود قرار داده بود، چون اصفهان از نظر تجارت، توریست و اقتصاد خرد و كلان لیاقت پایتختی را دارد.مهمترین كارخانه ها نیز در اصفهان قابل دسترسی است. پتروشیمی، پالایشگاه، DMT، ذوب آهن، فولاد مباركه و ... از جمله مراكز مهم اقتصادی در اصفهان است. جایی كه اقتصاد رونق زیادی دارد. مراكزی كه گردش مالی برخی از آنها از ۱۰۰ میلیارد تومان هم بالاتر می رود.استاندار در این باره می گوید: در اصفهان به رغم سرمایه های بی شماری كه وجود دارد، نهادهای اقتصادی متناسب با رشد اقتصادی اصفهان شكل نگرفته است. نهادهای مالی متناسب با میزان داد و ستد و حجم فعالیت ها، نهادهای جذب سرمایه گذاری و تشكل های صنفی ایجاد نشده و همین خلاء ها موجب شده تا صندوق های قرض الحسنه پلكانی توانستند رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان را از مردم جذب كرده و اكنون مردمی را كه پول خود را به آنها سپرده اند، سرگردان كنند.
داد و ستد پول
نصف جهان كه به شهر مقتصدها مشهور است، قرار است صاحب یك منطقه بزرگ مالی شود.حسینی در این باره می گوید: در راستای راه اندازی منطقه مالی بزرگ در اصفهان بازار بورس اوراق بهادار راه اندازی شد و بورس فلزات هم در آستانه راه اندازی است. بورس اصفهان در فاصله كمی بعد از تهران رتبه اول را از آن خود كرد، به طوری كه روزانه بیش از یك میلیارد تومان سهام در آن داد و ستد می شود.همچنین نهاد جذب سرمایه گذاری داخلی هم راه اندازی شده كه اینگونه اقدامات اصفهان را به یك منطقه مالی بزرگ تبدیل خواهد كرد.
فرصت آفرینی
از كشاورزان اصفهانی در سال گذشته ۳۸هزار تن گندم خریداری شده، در حالی كه این استان پایین ترین سرانه مصرف گندم را دارد.
این سخنان سیدنصیرالدین میرلوحی رئیس اداره روابط عمومی استانداری اصفهان است. به اعتقاد وی،مردم اصفهان با اینكه محدودیت منابع دارند، اما همیشه برای كشور سودآفرینی كرده اند.
از نظر وی، در بحث مهاجرت پذیری كه رتبه چهارم را به خود اختصاص داده، اصفهان مهاجران را رها نكرده و امكان فعالیت را برای آنها فراهم آورده است.او نیروی انسانی فرصت آفرین را مهمترین سرمایه اصفهان عنوان می كند.
هزینه سفر
برای سفر به اصفهان اگر با اتوبوس سفر كنید باید ۱۲ هزار تومان بابت بلیت رفت و برگشت بپردازید. این مبلغ در آخر هفته كمی بیشتر می شود. هزینه سفر با سمند و پژوهای خطی حدود ۵۰ درصد بیش از این مبلغ است، اما به جای ۵/۵ ساعت شما را ۴ ساعته به مقصد می رساند. بلیت رفت و برگشت هواپیما هم حدود ۴۰ هزار تومان است كه با احتساب زمان معطلی در فرودگاه حدود ۲ ساعت وقت می گیرد. به زودی قطار برقی هم در این مسیر ایجاد می شود كه حدود ۱۰۰ دقیقه زمان می گیرد. قیمت هتل های اصفهان نیز از ۸ هزار تومان در هر شب شروع و در بالاترین حد خود به شبی ۳۳ هزار تومان در هتل عباسی و عالی قاپو می رسد.
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید