چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کی بهتر است: شومی یا روسی


كافی است یك نظر به نتایج به دست آمده در مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری بیندازید، كاملاً واضح و آشكار است كه قهرمان قهرمانان دو نفر یعنی والنتینو روسی موتورسوار ایتالیا و میشائیل شوماخر قهرمان آلمانی فرمول یك هستند، اما واقعاً كدام یك از این دو برتر هستند؟ اوه، چه انتخاب سختی؟این سئوال می تواند از دو جنبه بررسی شود و جواب های متفاوتی داشته باشد. از نظر نتایج و افتخارات به دست آمده و از نظر احساس مشترك. اگر موافق باشید با رتبه های به دست آمده در سال ۲۰۰۴ شروع كنیم.
در سن ۳۵ سالگی میشائیل شوماخر با به دست آوردن ۸۳ قهرمانی از ۲۱۳ استارت و ۱۳۵ بار بالا رفتن از سكو یكه تاز بلامنازع مهم ترین مسابقه اتومبیلرانی است. او ۶۳ بار در هنگام شروع مسابقه نفر اول (pole position) بوده و ۶۶ بار هم سریع ترین رانندگی را در یك دور پیست داشته و كمترین زمان را به دست آورده است. با این ترتیب شوماخر در ۳۹ درصد مسابقات قهرمان شده و در ۶۳ درصد مسابقات هم از روی سكو بالا رفته است. هفت بار قهرمانی در فرمول یك هم نتیجه كلی این اعداد و ارقام است.از آن طرف والنتینو روسی ملقب به «دكتر» با ۲۵ سال سن نه تنها پا به پای شوماخر افتخار كسب كرده كه حتی در بعضی از جهات او را پشت سر می گذارد.روسی تا به حال ۱۴۰ بار در خط استارت گراندپری های متفاوت قرار گرفته و ۶۸ بار به قهرمانی دست یافته است.او در مجموع ۱۰۱ بار روی سكوی سه گانه قهرمانی ایستاده، ۳۵ بار پیشاپیش همه مسابقه را شروع كرده و ۵۹ بار هم در كمترین زمان یك دور پیست را طی كرده است. او در سال ۲۰۰۴ ششمین قهرمانی اش را نیز جشن گرفت. حالا راندمان حرفه ای او را ببینید. روسی در ۵/۴۸ درصد مسابقات قهرمان شده كه ۹ درصد بالاتر از شوماخر است و در ۴۲ درصد اوقات نیز سریع ترین زمان را برای طی كردن یك دور در پیست به دست آورده كه باز هم ۱۱ درصد بهتر از شوماخر است. اما در موقعیت pole position ۵ درصد از شوماخر عقب تر است.اگر بخواهیم در مورد نتایج و رتبه های به دست آمده قضاوت كنیم می بینیم كه روسی از شوماخر بهتر است. اما اگر بخواهید به صورت حسی و غریزی در مورد آنها قضاوت كنید تصمیم گیری با خودتان است. هر دو راننده هستند اما مسابقات آنها با هم كاملاً متفاوت است و امكان یك مسابقه مشترك بین آنها وجود ندارد. اما فاكتور های دیگری هم هست كه می تواند به انتخاب دقیق تر كمك كند.والنتینو روسی بی تردید بهترین موتورسوار تاریخ است كه در اولین تجربه با یك موتور سیكلت جدید قهرمان شده است. او سال گذشته با هوندا پنجمین قهرمانی اش را جشن گرفت و ناگهان در یك اقدام متهورانه با پیوستن به تیم یاماها دست به یك ریسك بزرگ و حیرت انگیز زد. بنابراین قهرمانی با یاماها از این نظر ارزش فوق العاده ای دارد اما شوماخر در تمام این سال ها تنها با فراری می تازد.به غیر از این روسی اولین موتور سواری است كه به صورت پیاپی با دو تیم متفاوت به قهرمانی دست یافته و تنها موتورسواری است كه سه بار پیاپی قهرمان جهان شده است.
شوماخر ۱۳ سال است كه در مسابقات فرمول یك می راند اما روسی در ششمین سال حضورش در مسابقات MOTOGP ششمین قهرمانی اش را جشن می گیرد، در واقع روسی هرگز در مسابقات موتور سواری ۵۰۰ سی سی شكست نخورده است.نكته عجیب تر این است كه روسی چندین بار پشت فرمان هیولای فراری در فرمول یك نشسته و ركورد های بسیار خوبی هم به دست آورده است، در حالی كه شوماخر را هرگز به روی یك موتور سیكلت حرفه ای مسابقه ندیده ایم. حالا دیدید كه اینجا هم روسی بهتر است، یا به عبارت دیگر بهترین!
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید