جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاثیرات بین المللی برگزاری المپیک آتن/اغلب یونانی ها راضی اند


نتیجه آمارگیری شركت یونانی «VPRC» منتشره در روزنامه الفتروتیپیای یونان نشان می دهد كه ۵۱ درصد مردم معتقدند كه سازماندهی و برگزاری المپیك ۲۰۰۴ آتن موجب «بهبود چهره كشور در سطح جهانی» شده است. ۴۵ درصد مدعی اند برگزاری المپیك موجب بهبود شبكه زیرساخت های كشور یونان به عنوان عضو اتحادیه اروپا شده است.طبق این آمارگیری ۴۲ درصد معتقدند برگزاری المپیك موجب افزایش توانایی ها و قابلیت های ورزش در یونان خواهد شد، ۴۱ درصد المپیك را موجب «تقویت صنعت توریسم» در كشور توریست خیز یونان دانسته، ۳۰ درصد برگزاری المپیك را موجب «افزایش فرصت شغلی»، ۲۵ درصد آن را موجب «توسعه اقتصادی كشور»، ۲۴ درصد آن را موجب «تقویت ارزش های ملی» و ۱۶ درصد آن را موجب توجه بیشتر مسئولین كشور به موضوع «محیط زیست» می دانند.
اما برای ۷۲ الی ۸۰ درصد سئوال شوندگان یونانی «هزینه انجام شده این بازی ها» برای آنها بسیار مهم بوده است. ۳۶ درصد مردم معتقدند كه یونان در مجموع از برگزاری این المپیك «سود زیادی» برده است. ۳۵ درصد معتقدند یونان «تا حدودی سود برده»، ۱۳ درصد میزان سود المپیك آتن را «كم» و ۹/۹ درصد برگزاری المپیك را «بدون سود» دانسته اند. ۷۹ درصد مردم یونان از سازماندهی این بازی ها ابراز «رضایت» كرده، ۹/۱۰ مخالف این نظر بوده و ۷ درصد آن را «نه خوب و نه بد» دانسته اند. همچنین آمارگیری دیگری از سوی شركت «MRB» نشان می دهد كه ۲/۷۹ درصد مردم این كشور سازماندهی مسابقات المپیك را «خوب»، ۹/۱۰ درصد آن را «نامناسب»، ۷ درصد آن را نه خوب و نه بد و ۹/۲ درصد نیز بدون پاسخ بوده اند.این آمار در حالی است كه حتی آقای كوتروچو مدیر ارتباطات «آتن ۲۰۰۴» معتقد است اظهارات احتمالی منفی شهروندان كشورهای برگزاركننده المپیك در همه شهرهای برگزاركننده المپیك دیده می شود و تا حدودی این نظرات طبیعی خواهد بود. اما دولت یونان مخالف چنین نظراتی است و دائماً از برگزاری موفق این بازی ها سخن می گوید و مدعی است «در كشور ما كسانی هستند كه نمی دانند با این موفقیت چه باید انجام دهند.» یك استاد دانشگاه یونان معتقد است «ما در المپیك دارای نیرو و توانایی های استراتژیك بودیم كه آن را از دست دادیم. گروهی معتقدند مردم یونان هنوز به عمق و نتایج برگزاری این بازی ها در كشورشان پی نبرده اند.»
آلفاندیس خبرنگار یونانی _ استرالیایی كه هم در المپیك سیدنی و هم آتن حضور داشته معتقد است «شهرهای سیدنی و آتن در امور سازماندهی قبل از آغاز بازی ها هر دو از راه های موازی و مشابه استفاده كرده اند. هر چند قبل از آغاز بازی های المپیك سیدنی از سیاه نمایی های فرودگاه این شهر سخن به میان آمده بود اما همین فرودگاه موجب رونق اقتصادی استرالیا بوده و سالانه سود ۳ میلیارد دلاری داشت و تنها سه ماه پس از المپیك سیدنی ورود جهانگردان خارجی به این كشور ۱۵ درصد افزایش یافته است كه این روند تاكنون ادامه دارد. البته ساخت پل ریو _ آنتی ریو در یونان نیز تا حدود زیادی توانسته تصویر كشور را بهبود بخشد.»طبق این آمارگیری ۷۰ درصد یونانی ها در ایام المپیك اقدامات كارامانلیس نخست وزیر كنونی یونان برای برگزاری المپیك را مثبت دانسته در حالی كه این آمار در ایام این بازی ها ۶۴ درصد بوده است. همزمان فقط ۳۰ درصد مردم این كشور اقدامات سیمتیس نخست وزیر سابق را مورد ارزیابی مثبت خود قرار داده اند. ۳۸ درصد مردم مسئولیت هزینه این بازی ها را متوجه دولت سوسیالیست سابق دانسته و ۲۶ درصد كمیته برگزاركننده این بازی ها را مسئول دانسته و ۴۴ درصد مردم نیز همه مسئولین وقت یونان را مسئول افزایش هزینه این بازی ها دانسته و تنها ۲ الی ۳ درصد دولت كنونی یونان را مسئول بودجه برگزاری این بازی ها هنوز در رقم اعلام شده از سوی دولت (۷ میلیارد یورو) و رسانه های خارجی (۱۰ میلیارد یورو) ابهامات و اختلافاتی وجود دارد، می دانند.آمارگیری همچنین نشان می دهد ۴۳ درصد یونانی ها برنامه افتتاحیه المپیك، ۲۲ درصد برنامه اختتامیه، ۶/۱۶ درصد دریافت مدال از سوی ورزشكاران كشورشان، ۴/۸ درصد دیدن ورزشگاه های مدرن كشورشان و۲/۶ درصد خبر دوپینگ دو ورزشكار كشورشان (كندریس و ثانو) در رشته دوومیدانی را از مهمترین لحظات خود در جریان المپیك ۲۰۰۴ آتن می دانند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید