شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نیروی کار جوان وتاثیر ان بر اقتصاد


جوانان سرمایه‌های گرانبهایی هستند که باید توجه ویژه ای به آنان در کشور داشته باشیم و اندیشه‌های آنان را باور کنیم.جوانان به شرایط حاضر قانع نیستند و امیدوارند مسئله از همه ظرفیت‌های کشور در جهت رفع مشکلات آنان و بهبود وضعیتشان بکوشند.جمعیت جوان کشور خواهان تغییرات اساسی در وضعیت خود هستند و به طورحتم غفلت از خواست و نیازهای آنان در واقع غفلت از آینده کشور است. رئیس جمهور درسال ۸۳ رسیدگی به امور جوانان و مسائل و مشکلات آنان را جزء اولویت‌های جدی دولت اعلام کرده است که امیدواریم با اینگونه تاکیدات بهبودی در وضعیت جوانان کشور انجام شود.دهه جاری اوج پدیده‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور است و درصورتی‌که برنامه جامع و مدیریت کارآمد برای جوانان توسعه نیابد ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های مسائل جوانان تشدید خواهد شد.نماینده مردم لاهیجان درمجلس شورای اسلامی ‌در گفت‌وگو با سینا گفت: باوجودی که دوسوم جمعیت کشور را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند؛ اما سهم جوانان در نظام تدوین سازی و تصیمیم گیری اجتماعی و ملی محدود است.ایرج ندیمی معتقد است: اشتغال، ازدواج، نشاط اجتماعی و آموزش از جمله مسائل مهم جوانان محسوب می‌شود که متاسفانه شاخص‌ها و نرخ‌های مرتبط با این مسائل هشدار دهنده هستند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پایین بودن میزان کسب مهارت شغلی و اجتماعی را از مشکلات اساسی جوانان در کشور می‌داند و می‌گوید : بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری در جمعیت فعال کشور است و بیش از ۵ سال تاخیر در سن ازدواج جوانان و همچنین کمبود تفریحات سالم و متناسب با ذائقه‌های جوانان توام با بیکاری و تاخیر در ازدواج نشاط اجتماعی جوانان را آسیب پذیر کرده است .وی به اقدامات موثر دولت در چند سال گذشته در حوزه جوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: تدوین منشور ملی جوانان ، تقویت اعتبارت مربوط به امور جوانان و ارتقای تشکیلاتی سازمان ملی جوانان از جمله اقدامات موثر دولت در چند سال گذشته بوده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: دولت باید با تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود در جهت رفع مشکلات و مسائل جوانان بکوشد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکند.ندیمی‌ تصریح می‌کند: ایجاد بازارکار مناسب، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم،می‌تواند زمینه ساز و نقطه امیدی برای بهبود بخشیدن به وضعیت زندگی و امرار معاش جوانان باشد که امیدواریم دولت با اتخاذ راهکارهای مناسب به آن برسد. یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز به سینا گفت: امروزه بحث نیروی انسانی به عنوان یک منبع و سرمایه نیروی انسانی در محافل علمی‌مطرح است. مجید موسوی افزود: در بحث اشتغال چهار راهكار جهت جذب نیروی انسانی پیش‌بینی شده كه چگونه بتوانیم نیروی انسانی را به اشتغال هدایت كنیم. وی گفت: در سال بیش از ۳۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم و در این شرایط امكان جذب نیروهای فارغ التحصیل در بخش‌های دولتی درحد صفر است و نرخ بیكاری طی سال‌های آینده به سمت جامعه تحصیلكرده پیشروی می‌كند. این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دو گروه سنی طی سال‌های آینده با مشكل اصلی اشتغال مواجه خواهند بود، یكی گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و دیگری گروه سنی ۲۴ تا ۲۹ سال است. به گفته موسوی باتوجه به این كه جمعیت جوان کشور روز به روز درحال افزایش است، تقاضا برای شغل در كشور بیشتر می‌شود. موسوی به افزایش اشتغال در سال‌های آینده اشاره كرد و گفت: با بها دادن به بخش خصوصی در امر ایجاد اشتغال می‌توانیم تا چند سال آینده این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم.
گفتنی است، براساس تحقیقات سازمان ملی جوانان از میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور ۹/۲۳ درصد خانه دار و ۷/۱۷ درصد محصل دوره دبیرستان هستند. براساس این گزارش، درحال حاضر ۷ درصد جوانان در کشور دانشجو هستند و این درحالی است که از میان جوانان محصل، ۲ درصد محصل در دوره پیش دانشگاهی ، ۲ درصد مشغول به تحصیل در شبانه‌ها و مراکز تربیت معلم و ۵/۱ درصد نیز طلاب حوزه‌های علمیه هستند.پژوهش‌های سازمان ملی جوانان همچنین نشان می‌دهد که ۹ درصد جوانان کشور در حال حاضر بیکار هستند و این در حالی است پیش بینی می‌شود جمعیت جوانان کشور در سال ۸۵ به ۲۴ میلیون نفر برسد که معادل ۸/۳۴ درصد از کل جمعیت خواهد بود بر این مبنا در سال ۸۵ بیش از یک سوم جمعیت کشور جوانان ۱۵ تا ۲۹ خواهند بود .شایان ذکر است : با توجه به افزایش چشمگیر تعداد جوانان در هر سال مشکل بیکاری و عدم اشتغال جوانان در سال‌های آینده و بخصوص در سال ۸۵ حادتر خواهد شد .
منبع : مؤسسه بین‌المللی ژئوفیزیك ایران


همچنین مشاهده کنید