جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


چرا در بورس تهران سرمایه گذاری می کنید؟ (۲)


جزئیات این طرح نظر سنجی را در پی می خوانید:
سن و جنس پاسخگویان
از ۲۱۰ نفر پاسخگو به پرسش های گروه پژوهش همشهری در این طرح نظرسنجی معادل ۳/۲۴ درصد زن و ۷/۷۵ درصد مرد می باشند و حداقل سن پاسخگویان ۲۱ سال و حداكثر سن ۶۵ سال می باشد. بنابراین آمار ۹/۳۲ درصد پاسخگویان بین ۲۱ تا ۳۰ سال دارند و معادل ۵/۲۸ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و ۶/۳۸ درصد نیز بین ۴۰ تا حداكثر ۶۵ سال سن دارند.
شغل پاسخگویان
براساس آمار به دست آمده معادل ۹/۴۲ درصد پاسخگویان صاحب شغل آزاد می باشند، این دسته از پاسخگویان اغلب روزها در سالن اصلی بورس اوراق بهادار حضور مستقیم و مستمر دارند.معادل ۸/۲۲ درصد پاسخگویان نیز بازنشسته می باشند و معادل ۳/۴ درصد پاسخگویان صاحب شغلی در حال حاضر نبوده و اظهار كرده اند كه بیكار می باشند.همچنین معادل ۱/۷ درصد پاسخگویان خانه دار و ۹/۲ درصد دبیر می باشند. معادل ۴/۱ درصد روزنامه نگار و ۹/۲ درصد كارمند می باشند. از میان پاسخگویان ۳/۴ درصد خود را بورس باز معرفی كرده و معادل ۴/۱۱ درصد پاسخگویان دانشجو می باشند.
سطح تحصیلات
معادل ۳/۴۴ درصد از پاسخگویان در این طرح نظرسنجی دارای مدرك تحصیلی دیپلم می باشند و معادل ۶/۵ درصد فوق دیپلم، و ۱/۱۷ درصد دانشجو و ۱/۲۷ درصد كارشناس، ۹/۲ درصد كارشناس ارشد و ۴/۱ درصد دكتری و ۴/۱ درصد نیز فوق دكتری می باشند.
مدت ورود و حضور شما در بورس تهران چقدر بوده است؟
براساس آمار به دست آمده از این طرح نظر سنجی معادل ۳۰ درصد پاسخگویان ۶ سال و یا بیش از ۶ سال است كه در بورس اوراق بهادار حضور دارند و معادل ۶/۸ درصد نیز از ابتدای آغاز به كار بورس اوراق بهادار در این بازار حضور مستمر دارند.
معادل ۵/۴۸ درصد نیز معادل ۲ و یا كمتر از ۲ سال و معادل ۹/۱۲ درصد نیز ۴ سال است كه در بورس حضور دارند.
نحوه حضور در بورس تهران چگونه بوده است؟
براساس آمار به دست آمده ۲/۶۴ درصد از پاسخگویان اظهار كرده اند كه خرید و فروش سهام را روزانه پیگیری می كنند اما شغل اصلی آنها خرید و فروش سهام نیست در مقابل ۴/۳۱ درصد پاسخگویان نیز عنوان كرده اند كه خرید و فروش سهام تنها منبع درآمد آنهاست.همچنین ۳/۴ درصد پاسخگویان نیز به صورت مقعطی پیگیر امور سهام خود در بورس اوراق بهادار تهران هستند.
چرا در بورس تهران سرمایه گذاری كرده اید؟
معادل ۹/۲۲ درصد پاسخگویان در پاسخ به این پرسش كه چرا در بورس اوراق بهادار تهران سرمایه گذاری كرده اند، گفته اند كه راه های سرمایه گذاری در ایران محدود است و معادل ۶/۱۸ درصد نیز گفته اند كه با سرمایه گذاری در بورس تهران قصد دارند تا ارزش سرمایه نقدی خود را حفظ كنند.معادل ۶/۸ درصد نیز گفته اند كه به توصیه دوستان و آشنایان خود در بورس تهران سرمایه گذاری كرده اند. همچنین معادل ۳/۴ درصد نیز اظهار كرده اند كه سرمایه گذاری در بورس تهران ارزش ریسك كردن را دارد و ۱/۷ درصد نیز براین باورند كه بازدهی سرمایه در بورس تهران خوب است. معادل ۸/۵ درصد پاسخگویان نیز دو عامل یعنی توصیه دوستان و آشنایان و محدودیت سرمایه گذاری در ایران را برای سرمایه گذاری خود در بورس تهران ذكر كرده اند.همچنین ۸/۲ درصد نیز عواملی مانند توصیه دوستان و آشنایان و بازدهی خوب در بورس، ۸/۲ درصد پاسخگویان نیز بازدهی خوب در بورس و محدودیت راه های سرمایه گذاری در ایران، ۲/۱۷ درصد محدودیت راه های سرمایه گذاری در ایران و حفظ ارزش نقدی سرمایه را از عوامل مؤثر برای سرمایه گذاری در بورس تهران ذكر كرده اند و در مجموع ۶/۵ درصد پاسخگویان نیز چند عامل مشترك را از جمله محدودیت راه های سرمایه گذاری در ایران و ارزش ریسك كردن در بورس و بازدهی خوب آن و نیز حفظ ارزش سرمایه نقدی را از عوامل موثر سرمایه گذاری خود در بورس اوراق بهادار تهران ذكر كرده اند.
بازده سرمایه گذاری در بورس تهران چگونه است؟
۱/۵۷ درصد پاسخگویان بازده سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران را خوب ارزیابی كرده اند و معادل ۱/۷ درصد نیز آن را خیلی خوب ذكر می كنند.اما در مقابل ۷/۳۵ درصد نیز بازده سرمایه گذاری در بورس تهران را «بد نیست» ذكر كرده اند.
میزان ریسك پذیری در بورس اوراق بهادار تهران چقدر است؟
معادل ۷/۳۵ درصد پاسخگویان میزان ریسك پذیری سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران را بالا ذكر كرده اند و معادل ۳/۴ درصد میزان ریسك پذیری را كم و معادل ۹/۳۲ درصد نیز میزان ریسك پذیری را در بورس تهران متعادل عنوان كرده اند.در مقابل ۱/۲۷ درصد نیز میزان ریسك پذیری در بورس تهران را غیرقابل پیش بینی ذكر كرده اند.
افق سرمایه گذاری در بورس تهران چگونه است؟
معادل ۱/۷۷ درصد پاسخگویان افق سرمایه گذاری در بورس تهران را بلند مدت ذكر می كنند و به سرمایه گذاری بلند مدت در بورس تهران خوش بین هستند. معادل ۱/۱۷ درصد افق سرمایه گذاری در بورس تهران را میان مدت و معادل ۷/۵ درصد نیز آن را كوتاه مدت ذكر می كنند.از آمار بالا می توان چنین نتیجه گرفت كه بخش قابل ملاحظه ای از سرمایه گذاران در بورس تهران برنامه بلندمدت برای سرمایه خود دارند و در مقابل فقط ۷/۵ درصد به شكل كوتاه مدت در این بازار حضور می یابند و سرمایه خود را به محض ضرر از بازار اوراق بهادار تهران خارج می كنند!
میزان سرمایه گذاری در بورس تهران چقدر است؟
معادل ۷۰ درصد پاسخگویان در این طرح نظرسنجی بیش از ۵ میلیون تومان در بورس اوراق بهادار تهران سرمایه گذاری كرده اند و معادل ۱/۱۷ درصد كمتر از ۴ میلیون تومان، و معادل ۶/۸ درصد نیز كمتر از ۳ میلیون تومان سرمایه گذاری كرده اند و ۳/۴ درصد از پاسخگویان كمتر از ۲ میلیون تومان سرمایه خود را در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری كرده اند.
سهام چند شركت را خریداری كرده اید؟
معادل ۶/۸۸ درصد پاسخگویان صاحب سبد سهام شركت های مختلف پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند.
همچنین براساس آمار به دست آمده ۶/۸ درصد پاسخگویان صاحب سهام ۳ شركت پذیرفته شده در بورس و معادل ۴/۱ درصد صاحب سهام دو شركت و معادل ۴/۱ درصد نیز فقط سهام یك شركت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار را خریداری كرده اند.
كدام شیوه را برای خرید و فروش سهام خود انتخاب كرده اید؟
معادل ۴/۶۱ درصد پاسخگویان به طور روزانه خودشان در بورس اوراق بهادار حضور دارند و خودشان برای خرید یا فروش سهام دست به انتخاب می زنند. معادل ۶/۸ درصد پاسخگویان نیز به توصیه دوستان و آشنایان اقدام به خرید و یا فروش سهام می كنند.
معادل ۱۰ درصد پاسخگویان از طریق شركت های كارگزاری و توصیه آنها اقدام به خرید و یا فروش سهام خود می كنند.فقط ۹/۲ درصد سهامداران بورس در این طرح نظرسنجی مقداری سهام شركت های پذیرفته شده را خریداری و آن را حفظ كرده اند!معادل ۳/۱۴ درصد نیز خودشان و یا به توصیه دوستان و آشنایان اقدام به خرید و یا فروش اوراق بهادار خود می كنند و در مجموع ۸/۲ درصد پاسخگویان نیز به طرق مختلف شامل توصیه كارگزاری ها، دوستان و آشنایان و یا با حفظ سهام خود در بورس اوراق بهادار دست به انتخاب می زنند.
تا چه حد از كارگزاری ها رضایت دارید؟
معادل ۱/۴۷ درصد پاسخگویان تا حدی از كارگزاری های بورس اوراق بهادار رضایت دارند و معادل ۴/۴۱ درصد نیز از نحوه فعالیت كارگزاری ها ناراضی می باشند و فقط معادل ۳/۴ درصد از كارگزارهای خود خیلی زیاد و ۱/۷ درصد زیاد رضایت دارند.
دلایل نارضایتی از كارگزاران چیست؟
۴/۵۱ پاسخگویان به این پرسش پاسخی نداده اند این عده شامل كسانی می باشد كه از كارگزاری ها ناراضی نیستید و یا راضی می باشند. در مقابل ۸/۳۲ درصد پاسخگویان از جمله دلایل نارضایتی از كارگزاران را شلوغی زیاد و كم بودن كارگزاری ها عنوان كرده اند. معادل ۹/۲ درصد رابطه كارگزاری ها را با سهامداران عمده و بزرگ از عوامل نارضایتی خود ذكر كرده اند.معادل ۱/۷ درصد نیز گفته اند كه كارگزاری ها رابطه ای كار می كنند و با همه یكسان رفتار نمی كنند و معادل ۹/۲ درصد نیز كندی در كار خرید و یا فروش سهام توسط كارگزاری ها را دلیل نارضایتی خود عنوان كرده اند.
قاعده عملكرد اصلی شما برای سرمایه گذاری در بورس تهران چه بوده است؟
معادل ۱/۲۷ درصد پاسخگویان گفته اند كه استمرار در سرمایه گذاری و حضور بلندمدت در بورس تهران را انتخاب كرده اند و قاعده اصلی آنها حضور مستمر در بورس تهران است.معادل ۳۰ درصد از پاسخگویان نیز گفته اند قاعده اصلی آنها در بورس تهران، تنوع در سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام به شكل روزانه است. معادل ۷/۵ درصد پاسخگویان نیز اظهار كرده اند كه به بالاترین سود در كوتاه مدت فكر می كنند و ۳/۱۴ درصد نیز می گویند به سود معقول در میان مدت می اندیشند.۱/۷ درصد پاسخگویان صبر و بردباری را پیشه خود كرده اند و معادل ۳/۴ درصد نیز ضمن حضور بلندمدت، برای سرمایه خود در بورس تهران اقدام به تنوع در خرید و یا فروش سهام می كنند.در مجموع ۷/۱۰ درصد پاسخگویان نیز با در نظر گرفتن چند عامل مانند سود بالا، صبر و عمل بر اساس شنیده ها و استمرار حضور در بورس اقدام به مدیریت سهام و سرمایه های خود در بورس تهران می كنند.

عوامل مؤثر در سرمایه گذاری موفق شمادر بورس تهران چیست؟
معادل ۹/۴۲ درصد پاسخگویان آگاهی و هوشیاری خودشان در خرید و یا فروش سهام و توجه به تركیب سهامداران شركتهای مورد هدف را از عوامل مؤثر در موفقیت خود در بورس تهران ذكر می كنند و معادل ۳/۲۴ درصد نیز توجه به پیش بینی سود و افزایش سرمایه سالانه شركت ها را از عوامل موفقیت خود عنوان می كنند.
۹/۱۲ درصد استفاده از مشاوره كارشناسان مالی و ۹/۲ درصد كسب تجربه و تخصص خود را از عوامل موفقیت در بورس تهران ذكر می كنند.در مجموع ۴/۱۱ درصد نیز آگاهی و هوشیاری و توجه به پیش بینی سود و افزایش سرمایه سالانه شركت ها را به همراه عواملی مانند شفاف بودن اطلاعات برخی شركت ها در بورس و مشاوره كارشناسان را از جمله دلایل موفقیت خود ذكر می كنند.همچنین معادل ۲/۴ درصد پاسخگویان تجربه و تخصص خودشان را در كنار عواملی مانند توجه به تركیب سهامداران شركت ها و شفاف بودن اطلاعات شركت ها از جمله دلایل موفقیت خود ذكر می كنند.
آیا در بورس تهران موفق عمل كرده اید؟
۶۰ درصد پاسخگویان به این پرسش گروه پژوهش همشهری كه آیا در بورس اوراق بهادار تهران موفق عمل كرده اید پاسخ مثبت و بله داده اند و در مقابل ۹/۳۲ درصد نیز به این پرسش پاسخ خیر داده اند و معادل ۱/۷ درصد نیز عملكرد خود را تا حدی موفق در بورس تهران ذكر می كنند.

مهمترین مسائل و مشكلات موجوددر بورس تهران چیست؟
معادل ۷/۱۵ درصد پاسخگویان استفاده از رانت اطلاعاتی توسط برخی را در بورس تهران از مشكلات موجود در این بازار ذكر می كنند و معادل ۳/۴ درصد حاكمیت سهامداران عمده و باندبازی توسط آنان را از مسائل بورس تهران ذكر می كنند و معادل ۷/۵ درصد نیز كمبود كارگزار ی ها را از مشكلات بورس تهران می دانند و به این نكته تأكید دارند كه كارگزاری ها با مراجعه كنندگان برخورد ملایم و خوبی ندارند و با قیمت های نامناسب و خرید چند روزه خریداران را منتظر نگه می دارند و با خرید و فروش تلفنی حق افراد ایستاده در صف را تضییع می كنند. همچنین برخی تشكیلات كارگزاری ها را در جهت منافع سهامداران خرد نمی دانند و علت آن را تفكر سود بیشتر و حمایت از سرمایه گذاران عمده ذكر می كنند.برخی از پاسخگویان نیز بر این باورند كه كارگزاری ها ابتدا اطلاعات صحیح و درست خود را به دوستان و آشنایان و فامیل خود می دهند و حتی در برخی موارد موجب ضرر سهامداران خرد می شوند! معادل ۹/۲ درصد نیز مردانه بودن فضای بورس تهران و كمبود سالن مناسب را از جمله مشكلات بورس تهران ذكر می كنند.معادل ۴/۲۱ درصد پاسخگویان نیز شفاف نبودن اطلاعات و جوسازی در بورس اوراق بهادار كه به پشتیبانی و تبانی با بعضی از مدیران شركت های پذیرفته شده در بورس می انجامد را كه در نهایت ضرر سهامداران خرد را به دنبال دارد از مسائل و مشكلات بورس ذكر می كنند. این گروه بر این باورند كه هیچ قاعده و قانونی در بورس تهران حاكم نیست و سهامداران خرد كمتر مورد حمایت قرار می گیرند و كسی پاسخگوی ضرر و زیان آنها نیست.معادل ۴/۱ درصد نیز عدم نظارت های قانونی و دستورالعمل های قابل اجرا را در بورس تهران به جهت حمایت از سهامداران خرد از جمله مشكلات بورس عنوان می كنند و معادل ۹/۲ درصد نیز تأثیر مسائل سیاسی بر روی معاملات بورس تهران را از مشكلات بورس تهران ذكر می كنند.در مجموع ۶/۲۵ درصد پاسخگویان چند عامل همزمان مورد اشاره در بالا یعنی استفاده از رانت های اطلاعاتی، حاكمیت سهامداران عمده، كمبود كارگزاری ها ، شفاف نبودن و عدم نظارت و حمایت از سهامداران خرد را از مشكلات موجود بورس اوراق بهادار تهران ذكر می كنند.
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید