پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ستون فقرات نقطه آغاز بیماری ها


در این میان درد ناحیه ستون فقرات و گردن شیوع بیشتری دارد و تقریبا تمامی کهنسالان با آن آشنا هستند.امروز می خواهیم روشی را به شما معرفی کنیم که اهمیت خاصی برای ستون مهره ها قائل است.متخصصان این شیوه درمانی که کایروپرکتیک نامیده می شود، منشاء اغلب بیماری ها را ناهنجاری های ستون فقرات و اعصاب مرتبط با آن می دانند. امروزه این شاخه از طب مکمل در سراسر جهان هواداران خاص خود را دارد. ناهنجاری های مهره ها همواره مورد توجه طبیبان بوده است.در تمامی تمدنهای کهن از ایران باستان تا یونان و بومیان قاره امریکا شواهدی از ارائه روشهای ویژه درمان ناهنجاری های ستون مهره ها در دست است که حاکی از اهمیت ستون فقرات در سلامت عمومی بدن از دیدگاه طب سنتی است.با وجود این مساله ، معرفی کایروپرکتیک به عنوان نگرشی نوین در درمان بیماری ها به سال ۱۸۹۵بازمی گردد.
در این سال دانیل پالمر که مشغول تحقیق و بررسی در زمینه آناتومی و فیزیولوژی انسان بود، به حقایق جالبی در زمینه علت ناشنوایی مستخدم خود در دانشگاه Iowa دست یافت.
پس از معاینه ، وی علت ناشنوایی را وجود یک مهره نابجا در ناحیه فوقانی ستون فقرات بیمار تشخیص داد. جالب این که با برگرداندن این مهره به مکان طبیعی ، بیمار مجددا شنوایی خود را به دست آورد.این اتفاق ساده سرآغاز تکامل علم کایروپرکتیک توسط پالمر شد. وی ۲ سال بعد نخستین کالج علمی را برای آموزش متخصصان این رشته تاسیس کرد. پالمر مجذوب هوشیاری فطری انسان و ارتباط آن با سیستم عصبی شد. وی معتقد بود کایروپرکتیک علم زندگی و هنر ایجاد هماهنگی میان سیستم عصبی و ستون فقرات است. امری که در نهایت درمان بیماری ها را به دنبال دارد. متخصصان کایروپرکتیک معتقدند اغلب بیماری ها مرتبط با ناهنجاری ها و حالات غیرطبیعی ستون مهره هاست.براساس این دیدگاه ، بدن انسان توانایی بهبود خود به خود را دارد و همواره در جهت کسب این توازن حرکت می کند. کایروپرکتیک برای سیستم عصبی نقش اساسی در ایجاد تعادل و حفظ سلامت قائل است و ناهنجاری های استخوان های درون مفاصل یا مهره ها مانع از جریان طبیعی در طول رشته عصبی شده و در نتیجه سلامت بدن را به مخاطره می افکند.متخصصان از طریق دستکاری استخوان ها، عضلات و مفاصل مرتبط با آنها بخصوص در ناحیه ستون مهره ها سعی در اصلاح این ناهنجاری ها دارند. لغت کایروپرکتیک از کلمات Cheiro به معنی دست و Praktikos به معنای انجام دادن تشکیل شده است. بدیهی است در این روش تاکید بر اصلاح حالات غیرطبیعی توسط دستهای متخصص باتجربه و آموزش دیده است.
قوانین اساسی درمان
۱- اصل اصالت حیات:
مطابق این عقیده ، بدن انسان توانایی ذاتی بهبود را دارد. نیروی حیاتی از طریق سیستم عصبی در سراسر بدن ساطع می شود و درواقع اعصاب هدایتگر و رسانای نیروی زندگی هستند.
با تنظیم دوباره بی نظمی در ستون مهره ها و مفاصل که هادی نیروی حیاتی هستند، متخصص کایروپرکتیک هرگونه انسداد در برابر عبور طبیعی این جریان را برطرف می کند. برخلاف طب رایج ، متخصصان کایروپرکتیک مستقیما به درمان بیماری اقدام نمی کنند، بلکه با تقویت توانایی بهبود خود به خود بدن ، بیماری را درمان می کنند.اعتقاد به وجود نیروی حیاتی در تمامی رشته های طب مکمل از اصول اساسی به شمار می رود. این نیرو در طب سنتی چین «چی »، در طب سنتی هند «پرانا» و در هومیوپاتی و کایروپرکتیک نیروی حیات نامیده می شود.
۲- تمرکز بر ناهنجاری های استخوان ها:
هنگامی که یک یا چند استخوان از ستون مهره ها جابه جا می شوند، بر اعصاب نخاعی فشار وارد می کنند. آسیب به اعصابی که از ستون فقرات منشعب می شوند، در اثر فشار یا تحریک موجب ایجاد اختلال در علایم و پیامهای عصبی در طول رشته اعصاب می شود و نتیجه چنین اتفاقی بروز بیماری در اندام هدف این پیامهاست.
اساس تئوری کایروپرکتیک بر این نکته استوار است که این حالات غیرطبیعی مهره ها و مفاصل عملکرد طبیعی نوروفیزیولوژیک را در بدن تحت تاثیر قرار داده و موجب پیدایش انواع بیماری ها می شود.
نشستن به مدت طولانی و عدم تحرک در خانه ، محل کار یا اتومبیل که محصول زندگی در عصر حاضر است ، فشار بر مهره ها را افزایش داده و موجب نقص در عملکرد اسکلت استخوانی و بروز بیماری می شود. در عین حال تغذیه نامناسب و استرس مزمن نیز همراه با عدم وجود تحرک کافی انتقال جریان نیروی حیاتی از طریق سیستم عصبی را مختل می کند. همین مساله انواع بیماری های مزمن را به دنبا ل دارد که امروزه با آنها مواجه هستیم.
تکنیک های کایروپرکتیک
روشهای متنوعی توسط متخصصان این شیوه درمانی برای درمان بیماری ها به کار گرفته می شود. از این روشها که به نام تنظیمات کایروپرکتیک نامیده می شوند، حدود ۵۵ روش درمانی استاندارد ارائه شده است که عمدتا شامل استفاده متخصص ماهر از دست برای برطرف کردن حالات غیرطبیعی استخوان هاست.متحرک کردن شامل حرکاتی است که توسط متخصص درون فضای مفصل به کار گرفته می شود تا دامنه کلی حرکت عضو آسیب دیده بهبود یابد.
تجزیه و تحلیل جزییات رادیوگرافی اشعه X از مهره ها برای تعیین مهره آسیب دیده نیز از جمله کارهایی است که توسط متخصص این رشته انجام می شود.روش دیگر که اختصارا به نام B.E.S.T نامیده می شود، تکنیکی بدون درد است که با استفاده از فشار دستان متخصص بر نقاط مورد معالجه انسداد انرژی در عصب مربوطه برطرف می شود.دهها روش برای تنظیم مهره ها مورد استفاده واقع می شود و متخصص با توجه به سن ، وضعیت بیماری و شرایط بیمار یک یا چند مورد را به کار می گیرد. به هر حال کشش کنترل شده ، کوتاه و ناگهانی مفصل و بافتهای اطراف آن تنظیم طبیعی این اندامها را به دنبال دارد.به خاطر داشته باشید تمامی این تکنیک ها حتما باید توسط متخصص متبحر و با تجربه انجام شود. در غیر این صورت احتمال آسیب و خطر برای بیمار وجود دارد.
۱- کایروپرکتیک و اعتیاد:
محققان دانشگاه پزشکی میامی در ایالات متحده بتازگی نتایج اولین تحقیق وسیع در مورد تاثیر این شیوه درمانی بر درمان اعتیاد را انتشار دادند.مطابق این بررسی ، شخصی که مراقبت ها و درمان های خاص کایروپرکتیک را دریافت می کند، حدود ۱۰برابر سایرین شانس تکمیل موفقیت آمیز برنامه ترک اعتیاد را دارد.با اصلاح ساختار اندام ها و بهبود جریان نیروی حیاتی در سیستم عصبی احتمال موفقیت ترک اعتیاد افزایش می یابد؛ ضمنا علایم محرومیت دارویی ناشی از ترک اعتیاد نیز در این بیماران کاهش قابل ملاحظه ای می یابد.
۲- کمردردهای مزمن: حدود ۸۰ درصد بیمارانی که به متخصصان کایروپرکتیک مراجعه می کنند، مبتلایان به دردهای ناحیه پشت و کمردردهای مزمن هستند. در سال ۱۹۹۴مراجع معتبر پزشکی در ایالات متحده ، کایروپرکتیک را به عنوان یکی از ۳ درمان عمده این گونه دردها به رسمیت شناختند.نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که این شیوه درمانی در مواردی به اندازه جراحی اعصاب ، فیزیوتراپی و جراحی ارتوپدی موثر بوده است.
۳- دردهای پیش از قاعدگی:
نتایج مطالعه ای که در سال ۱۹۹۹ روی ۲۵ زن در بیمارستان دانشگاه جانز هاپکینز به انجام رسیده ، نشان می دهد تنظیمات و درمان های کایروپرکتیک حدود ۱۰ روز قبل از شروع عادت ماهانه موجب ۵۰ درصد کاهش علایم و دردهای قاعدگی می شود.
سایر بررسی ها نتایج مشابهی در مورد تاثیر رضایت بخشی این نگرش درمانی در درمان سرطان ، دردهای مزمن و... ارائه کرده است.شاید حداقل فایده آشنایی با این روش جالب در درمان بیماری ها توجه خاص به حفظ سلامت ستون مهره ها و دوری از بی تحرکی ناشی از زندگی عصر حاضر باشد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید