سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


در راه ایجاد بزرگترین بازار مشترک جهان


این مذاكرات، هفته جاری با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و بازار مشترك آمریكای جنوبی كه مركوسور نام دارد، در لیسبون پایتخت پرتغال صورت گرفت. هدف مذاكرات، گشایش بازار اتحادیه اروپا به روی محصولات كشاورزی آمریكای جنوبی و متقابلاً ایجاد تسهیلاتی برای ورود كالاهای صنعتی اتحادیه اروپا به این منطقه بود. بنا به اظهار شركت كنندگان نشست، در روند مذاكرات پیشرفت هایی حاصل شد، اما بحث بر سر حصول نتایج نهایی به سال آینده موكول شد. بازار مشترك آمریكای جنوبی از سال ۱۹۹۱ ایجاد شده است. در این سال روسای جمهور آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه پیمان ایجاد یك بازار مشترك منطقه ای را امضا كردند كه «مركادو كمون دل سور» نام گرفت و كوتاه شده آن مركوسور است. مبادله آزاد كالا و خدمات، گمرك خارجی مشترك و هماهنگی سیاست های اقتصادی، ارزی و صنعتی میان كشورهای عضو، اهداف این بازار مشترك را تشكیل می دهد. در سال های اخیر شیلی نیز به عنوان عضو پیوسته به این بازار ملحق شد و امروز مركوسور به بازاری تبدیل شده است كه بیش از ۲۰۰ میلیون مصرف كننده را پوشش می دهد. این بازار مشترك در سال ۱۹۹۴ با امضای یك متن الحاقی از سوی كشورهای عضو، رسمیت قانونی بین المللی یافت و دارای مركز اداری واحد شد. یك سال بعد، تصویب مقررات گمركی واحد برای چهار كشور عضو، بر توانایی رقابت بازار مشترك آمریكای جنوبی با سایر بازارهای جهان افزود. به همین دلیل همكاری با این بازار بزرگ برای اتحادیه اروپا، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی دارای اهمیت استراتژیك شده است. مذاكرات رسمی بر سر ایجاد یك پیمان مشترك میان اتحادیه اروپا و بازار مشترك آمریكای جنوبی، از آوریل سال ۲۰۰۲ آغاز شد و تاكنون در هشت دور ادامه داشته است. اجلاس سران دو منطقه برای نخستین بار در ماه مه ۲۰۰۲ در مادرید و در بیست و سوم ژوئیه همین سال در ریودوژانیرو در سطح وزیران تشكیل شد. در ماه سپتامبر ۲۰۰۲ كمیسیون اتحاد اروپا یك بودجه ۴۸ میلیون یورویی را به تهیه خطوط اصلی همكاری با بازار مشترك آمریكای جنوبی اختصاص داد كه می بایست در فاصله سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به مصرف می رسید.
• جغرافیای انسانی
به گزارش سایت اینترنتی سفارت آرژانتین در آلمان، چهار كشور اصلی عضو بازار مشترك آمریكای جنوبی با یازده میلیون و ۹۰۰ هزار كیلومتر مربع وسعت، ۲۰۶ میلیون و ۱۰۰ هزار جمعیت را در برمی گیرند. این ارقام تنها مربوط به آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه است و شیلی را كه به تازگی عضویت پیوسته بازار مشترك آمریكای جنوبی را پذیرفته است، در برنمی گیرد. برزیل با هشت و نیم میلیون كیلومتر مربع مساحت و ۱۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت، بزرگترین عضو مركوسور محسوب می شود. كوچكترین عضو این بازار اروگوئه است كه از ۲۰۰ هزار كیلومتر مربع مساحت و ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت برخوردار است. مجموعه تولید ناخالص ملی چهار كشور عضو این بازار را، سفارت آرژانتین در آلمان، هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.
• رابطه اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا از مدتی پیش ارزیابی ضرورت های استراتژیك گسترش همكاری های اقتصادی با بازار مشترك آمریكای جنوبی را در دستور كار خود قرار داده است. شورای پارلمان اتحادیه اروپا در ماه ژوئن سال ۱۹۹۴ در نشست كورفو قطعنامه ای را صادر كرده كه بر ضرورت گسترش همكاری با بازار مشترك آمریكای جنوبی تاكید می ورزید. با توجه به این تصمیم، كمیسیون اتحادیه اروپا در اكتبر همین سال، پس از یك ارزیابی كارشناسانه، متنی را در اختیار شورای پارلمان اروپا قرار داد كه بر گسترش سیاست این اتحادیه در برابر بازار مشترك آمریكای جنوبی تاكید می ورزید. این متن دو مرحله را برای گسترش مناسبات پیش بینی كرده است. در مرحله اول این طرح سه مورد زیر برای گسترش همكاری ها ضروری شناخته شده است: تهیه مقدمات امر آزادسازی تجارت میان دو بازار، پشتیبانی از بازار مشترك آمریكای جنوبی از طریق تامین كمك های فنی و اقتصادی برای اجرای پروژه های بزرگ منطقه ای و سرانجام فعال كردن دیالوگ بر سر منافع سیاسی و اقتصادی مشترك در سطح وزیران. مرحله دوم طرح، تقویت دادوستدهای بازرگانی بر اساس منافع طرفین، تشویق سرمایه گذاری های استراتژیك، گسترش همكاری های سیاسی در سطوح بین المللی و ایجاد فضای تازه برای اثر گذاری سیاست خارجی اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید