پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ترس غرب از نفت


در نیویورك بهای نفت خام از مرز ۵۴ دلار برای هر بشكه فراتر رفت و در لندن هر بشكه نفت سبك «برنت» به ۵۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. تحلیلگران اقتصادی آلمان، روز سه شنبه این هفته پیش بینی كردند كه افزایش بهای نفت اكنون می تواند رشد اقتصادی این كشور را دستخوش ركود كند. روزنامه تایمز مالی به نقل از مركز تحقیقات اقتصادی اروپا نوشت: «نظرسنجی ها نشان می دهد كه شاخص امید به رشد اقتصادی در ماه اكتبر ۷ و یك دهم درصد كاهش یافته و به ۳۱ و سه دهم درصد رسیده است كه پائین ترین سطح را در شانزده ماه گذشته نشان می دهد». به موجب گزارش همین روزنامه، مهمترین بانك های آلمان مثل گروه بانكی آلیانس و دكا بانك پیش بینی های خود را برای رشد اقتصادی سال ۲۰۰۵ تصحیح كردند. كارشناسان، قطع صدور نفت نیجریه را مسبب اصلی افزایش بهای نفت خام می دانند و نگران آن هستند كه قیمت نفت برای مدتی نامعلوم در سطح بالای بشكه ای ۴۰ دلار باقی بماند و همین امر تحرك اقتصادی جوامع صنعتی را به میزان چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد. صدور نفت نیجریه در نتیجه اعتصاب در این كشور به خطر افتاده است. نیجریه با صدور روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشكه هفتمین كشور صادركننده نفت است. صدور نفت این كشور، تا آغاز این هفته هنوز به صورت كامل قطع نشده بود، اما حریق یك خط لوله در جنوب نیجریه، كمپانی شل را مجبور كرد كه برای چندین روز از میزان استخراج خود روزانه ۲۰ هزار بشكه بكاهد. كارشناسان همچنین افزایش تقاضای بازار را یكی از دلایل بالا رفتن بهای نفت می دانند. در روزهای نخست هفته جاری آژانس بین المللی انرژی پیش بینی كرد كه تقاضای نفت جهان، امسال ۱۹۰ هزار بشكه افزایش یابد و به ۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشكه برسد. در روزهای گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی، از افزایش هزینه تامین انرژی خود شكوه كردند و اعلام داشتند كه این امر سودآوری آنها را با خطر جدی روبه رو كرده است. بسیاری از شركت های هوایی كوشیدند با افزایش بهای بلیت پروازها هزینه اضافی خود را جبران كنند. رئیس بخش اقتصادی گروه مالی آلیانس اعلام كرد كه اگر بهای نفت برای شش ماه آینده در سطح بالای ۵۰ دلار باقی بماند، باید روی ركود شاخص رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۵ حساب كرد. وی در عین حال ابراز امیدواری كرد كه بهای نفت بار دیگر كاهش یابد. رئیس بخش اروپایی شركت جی پی مورگان نیز هشدار داد كه خطر ركود اقتصاد آلمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اكنون به ۲۵ درصد رسیده است. یك كارشناس اقتصادی برجسته پیش بینی كرد كه ممكن است در آینده نزدیك بهای نفت خام به بشكه ای ۵۸ دلار افزایش یابد.
به هم خوردن موازنه تجارت خارجی فرانسه
افزایش بهای نفت كه با بالا رفتن نرخ آهن نیز همزمان شده است، به گزارش روزنامه هندلزبلات هزینه واردات فرانسه را بالا برد و همزمانی این امر با كاهش صادرات سبب به هم خوردن تراز واردات و صادرات فرانسه شد. در حالی كه كارشناسان اقتصادی موازنه منفی میان صادرات و واردات فرانسه را برای ماه اوت امسال ۳۰۰ میلیون یورو پیش بینی كرده بودند، این رقم به ۴۶۰ میلیون یورو رسید.
افزایش نرخ طلا
همزمان با افزایش بهای نفت و سایر مواد خام، كارشناسان اقتصادی پیش بینی می كنند كه نرخ طلا نیز در شش تا ۹ ماه آینده به ۴۸۰ دلار برای هر اونس برسد. این در حالی است كه بهای هر اونس طلا در آغاز سال جاری میلادی ۲۵۰ دلار بود. نرخ طلا، از بهار امسال تا امروز بین هر اونس ۳۷۵ تا ۴۲۵ دلار نوسان داشت. به گزارش هندلزبلات، كارشناسان اقتصادی كاهش بهای طلا را با توجه به وضعیت فعلی بازار غیرممكن می دانند. نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی سابقه ای تاریخی دارد. به عنوان نمونه در آغاز دهه هشتاد، نرخ هر اونس طلا به ۸۵۰ دلار رسید و یك ركورد تاریخی را شكست. در حال حاضر نه تنها بهای طلا و نفت، بلكه همه انواع مواد خام و به ویژه فلزات رو به افزایش است. از این افزایش قیمت حكومت های كشورهای تولید كننده و انحصارات سود می برند، اما كشورهای فقیر جهان كه به واردات مواد خام وابسته اند از همه بیشتر آسیب می بینند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید