پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تاملی در برنامه سازی تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان


جامعه شناسان معتقدند رسانه های گروهی برای ارتباط با گروهی خاص فعالیت نمی کنند، بلکه هدف آنان برقراری ارتباط با خانواده ها و جامعه است.در راس رسانه های گروهی تلویزیون جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. ارتباط دیداری و شنیداری همزمان علت وجه تمایز تلویزیون از دیگر رسانه ها عنوان می شود.
تلویزیون پدیده ای است که در حال حاضر سیطره شگرفی بر ذهن ، فکر و روح آدمی یافته است و در واقع می توان گفت ویژگی اصلی این پدیده قدرت و شعاع عمل گسترده آن است.از سویی دیگر تلویزیون وسیله ای است که محبوبیت و مطلوب کودکان است و می تواند در آموزش آنان بسیار موثر واقع شود. علاقه کودکان به تلویزیون تنها بدین خاطر نیست که آنان می توانند از طریق صفحه آن ، تصاویر گوناگون متحرک و رنگی را مشاهده کنند، بلکه با استفاده از این وسیله می توانند نغمه ها، اصوات ، زبان و گفتگوهای مختلفی را هم بشنوند.در دنیای امروز تلویزیون از طریق برنامه های خود می تواند نقش بسیار مهمی در الگودهی به کودکان داشته باشد.هر چند لذتی انفعالی ناشی از سرگرم شدن ، تجربه یک خیال به عهده گرفتن نقش جانشین در یک واقعه هیجان انگیز و همانندسازی با افراد و شخصیت های داستانی از مواردی هستند که صاحب نظران برای توجیه علل جذابیت های تلویزیون آنها را بیان می دارند.گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما با تفکیک برنامه های خردسالان از برنامه های ویژه نوجوانان و طبقه بندی مخاطبان خود، گامهای موثری را برای ارائه برنامه های آموزشی و سرگرم کننده برداشته است ، در این میان مسابقه های تلفنی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که در فضایی شاد و با اجرای عموپورنگ محسوس است.کودکان به عنوان مخاطبان خاص با درکی اندک از دنیای مادی و اجتماعی و با توانایی های محدود، مشتاقانه به تماشای تلویزیون می نشینند و از این رو تاثیرپذیری آنان از شخصیت های داستانی زیاد است.در این زمینه باید اشاره کرد که تلویزیون یکی از مهمترین عوامل اجتماعی شدن کودکان است. واضح است که کودکان گروهی یکپارچه نیستند. اینان نیز ویژگی های مختلف میزان هوشمندی و درکی متفاوت از دنیای خود دارند.این نکته سبب می شود محتوای برنامه ها را به عنوان اطلاعات صحیح و غیرقابل تغییر بپذیرند. کودکان مایلند یاد بگیرند. آنها علاوه بر تماشای برنامه ها برای پر کردن اوقات فراغت ، شخصیت های داستانی را به عنوان قهرمانان خود می پذیرند و از آنان پیروی می کنند؛ بنابراین برنامه سازان باتوجه به نیازهای این قشر از جامعه باید دقت و وسواس خاصی را در تهیه و تولید برنامه های کودک و نوجوانان اعمال کنند.
کودکان و نوجوانان معمولا از قدرت تخیل بالایی برخوردارند و عوامل تولید برنامه های ویژه این گروه با توجه به خصوصیات آنان می توانند گامهای موثر برای جذب مخاطب و به تبع آن فرهنگ سازی بردارند.
منبع : خبرگزاری دانشگاهی ایران


همچنین مشاهده کنید