پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استامینوفن


استامینوفن
استامینوفن یک مسکن غیرمخدر می باشد که مکانیسم و محل اثر ضددردی آن نامشخص است . با اثر مستقیم بر مرکز تنظیم حرارت موجود در هیپوتالاموس و افزایش از دست دادن حرارت به واسطه انبساط عروق و تعریق موجب کاهش تب می شود . استامینوفن دارویی رایج بوده که بدون نسخه پزشک قابل تهیه است . داروی انتخابی در تخفیف درد و کاهش تب در بزرگسالان است . در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد ، دندان درد ، درد خفیف آرتروز و دردهای ناشی از جراحی کوچک کاربرد دارد .
این دارو ممکن است در بسیاری از کشورها با اسامی تجاری متفاوت وجود داشته باشد . این اسامی شامل پاراستامول ، تایلنول و داتریل نیز می باشد .
* نحوه مصرف
قرص استامینوفن را برای سهولت استفاده می توان قطعه قطعه یا خرد کرد . انواع خوراکی استامینوفن را می توان با مقدار اندکی از مواد غذایی نظیر ماست یا مربا مخلوط کرد . در مورد پودرهای خوراکی همانند آنچه در Feveral Sprinkle وجود دارد ، کپسول بازشده و محتویاتش در یک قاشق چایخوری آب یا مقدار اندکی ماده غذایی نرم مخلوط می شود . نوع دیگر دارو به شکل شیاف وجود دارد برای استعمال راحت تر شیاف بهتر است آن را ۳۰ دقیقه در یخچال نگه داشت . برای استعمال شیاف ، پوشش شیاف را برداشته ، آن را با آب سرد مرطوب کرده ، سپس در حالی که به یک پهلو خوابیده با انگشت خود شیاف را داخل مقعد کنید . اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید ، می توانید به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرف کنید ، اما اگر تقریباً زمان دوز بعدی رسیده ، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه داروئی منظم خود بازگردید . مقدار دارو را دوبرابر نکنید .
*‌ هشدارها و عوارض
استامینوفن جزو داروهای کم عارضه محسوب می شود ولی به محض بروز زردی چشم یا پوست ، دردمعده ، تورم یا حساسیت در بالای شکم .
اسهال ،‌ بی اشتهائی ، تهوع و استفراغ ، مدفوع سیاه ، ادرار خونی ، تب و گلودرد که از قبل وجود نداشته است به پزشک مراجعه کنید .
استامینوفن با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ( NSAIDS مثل بروفن ) آسپیرین ،‌ضدانعقادها ( مثل وارفارین ، کومادین ) تداخل دارد . در صورتی که مبتلا به بیماری هپاتیت ویروسی ، فتیل کتونوری یا بیماری کبدی یا قلبی هستید به پزشکتان اطلاع دهید .
به کودکان زیر ۱۲سال در یک روز نباید بیش از ۵ نوبت استامینوفن به مقدار تعیین شده بر اساس سنشان بدهید . در صورتی که به مصرف بیش از حد استامینوفن شک کردید ،‌ حتی در صورت عدم وجود هر گونه علامت مسمومیت از اورژانس تقاضای کمک کنید . درمان مسمومیت باید هر چه زودتر آغاز شود . در صورتی که درمان مصرف بیش از حد استامینوفن ظرف ۲۴ ساعت اول آغاز نشود ، باعث ایجاد آسیب های جدی کبدی یا مرگ می شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید