شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آمپی سیلین


آمپی سیلین
آمپی سیلین یک نوع آنتی بیوتیک از خانواده آمینو پنی سیلین ها است که از طریق مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها آن ها را از بین می برد . آمپی سیلین در درمان عفونت های تنفسی و بافت نرم ، از بین بردن میکروب هائی نظیر شیگلا ، سالمونلا ، E.Coli ، هموفیلوس ، پروتئوس و استافیلوکوک ، استرپتوکوک و پنوموکوک استفاده می شود . در مننژیت باکتریال و عفونت های گوارشی و تناسلی و پیش گیری از عفونت در سزارین نیز استفاده می شود .
* نحوه مصرف:
جذب گوارشی آمپی سیلین در حد متوسط است و حدود ۴۲ درصد آن متعاقب تجویز یک دوز خوراکی جذب می شود . غذا می تواند در جذب گوارشی آمپی سیلین تداخل نماید ، بنابراین بهتر است آمپی سیلین حداقل ۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود . اگر لازم است روزی ۴ نوبت آمپی سیلین مصرف کنید همچنین باید بین هر نوبت ۶ ساعت فاصله گذاری کنید . اگر پیش از اتمام دارو آن را قطع کنید ممکن است علائم عود کند .
* عوارض و احتیاط ها :
در افرادی که دچار آلرژی های مختلف نظیر آسم ، تب یونجه یا کهیر هستند دارو باید با احتیاط مصرف شود . همچنین در کسانی که سابقه اختلالات خونریزی دهنده دارند بعلت اختلال عملکرد پلاکتی دارو باید با احتیاط مصرف شود . در صورتی که حساسیت به مواد غذائی ،‌ رنگ خوراکی ، سایر داروها و آنتی بیوتیک ها ( مخصوصاً ) دارید و یا باردار هستید و یا شیردهی انجام می دهید پزشکتان را مطلع کنید .
این دارو با بروفن ، آسپیرین ، وارفارین ، داروهای ضد بارداری حاوی استروژن ، داروهای نقرس ، اریترومایسین و تتراسایکلین تداخل دارد .
مهم ترین عوارض جانبی پنی سیلین شامل بروز حساسیت و مشکلات ناشی از آن و نیز علائم دستگاه گوارش است . و تأثیر بر کلیه نیز می باشد .
مصرف وریدی آن می تواند باعث التهاب وریدی شود .
در صورتی که از داروهای ضدبارداری استفاده می کنید ، تا زمان مصرف آمپی سیلین از روش های دیگر ضدبارداری مثل ژل اسپرم کش یا کاندوم استفاده کنید ، با خوردن ماست می توانید از عوارض گوارشی خاص مثل اسهال ناشی از مصرف آمپی سیلین جلوگیری کنید . اگر پس از ۳ روز مصرف آمپی سلین بهبودی در شما حاصل نشد حتماً با پزشکتان مشورت کنید . مقاومت داروئی میکروبها نسبت به این دارو زیاد شده است . نباید پیش از اتمام دارو و زمان مصرف ، درمان را قطع کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید