سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آسپیرین


آسپیرین
‌این دارو یک مسکن غیرمخدر است و با اسامی Asaphen, Asprimox, Empirin,Disprin,Novasen موجود است و جزو داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ، ضد تب و مهارکننده تجمع پلاکتی محسوب می شود , برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد ، دندان درد و دردهای عادت ماهانه مورد استفاده قرار می گیرد . آسپیرین تب را کاهش می دهد و التهاب را در موارد رماتیسمی کاهش می دهد . همچنین خشکی ،‌تورم و درد مفاصل را در آرتریت می کاهد ولی بیماری را درمان نمی کند .
* نحوه مصرف:
برای جلوگیری از اثرات مضر آسپیرین روی معده ، این دارو را با غذا ، شیر ، داروهای ضداسید یا یک لیوان پر از آب مصرف کنید . البته در مورد قرص های پوشش دار یا شیاف صدق نمی کند . همچنین برای پیشگیری از عوارض گوارشی بهتر است از ۳۰-۱۵ دقیقه پس از خوردن آسپیرین دراز نکشید . به غیر از قرص های پوشش دار و قرص های طولانی ، اثر سایر قرص های آسپیرین را می توان برای سهولت بلع خرد یا در مایع حل کرد. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید ، آنرا مصرف کنید . البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی تان برگردید . مقدار دارو را دو برابر نکنید.
* هشدارها و موارد احتیاط :
اگر بر اثر مصرف آسپیرین عوارض داروئی مثل سوزش سردل ، بثورات پوستی ، تورم دست ، پاها و پلک ، افزایش وزن ، خس خس سینه ، مدفوع سیاهرنگ ، خونریزی از لثه ها در هنگام مسواک زدن پیداکردید حتماً به پزشک مراجعه کنید .
حساسیت به آسپیرین ، بارداری و شیردهی ، مصرف داروهایی مثل بروفن (‌ضدالتهابی غیراستروئیدی ) ، داروهای ضدانعقادی ( مثل وارفارین ) داروهای ضددیابت خوراکی ، آنتی بیوتیک ها ( سفالوسپورین ها و انکومایسین ) داروهای ضدسرطان ( متوترکسات ) اسیدوالپروئیک ، پروبنسید ، داروهای نقرس وزیدوودین ، سابقه ابتلا به مشکلات خونریزی دهنده ، مثل زخم معده ، هموفیلی ، کمبود پلاکتی ، پولیپ بینی ناشی از آسپیرین ، نقرس ، کمبود آنزیم G۶PD و فشارخون بالا و بیماریهای کبد ،‌ کلیه و قلبی باعث قطع مصرف آسپیرین خواهند بود .
آسپیرین در صورتی که بوی سرکه بدهد نباید مصرف کنید چون فاسد شده است . اگر از آن به عنوان پیشگیری از خونریزی استفاده می کنید نباید خودسرانه آن را قطع کنید به کودکان و افراد زیر ۱۸ سال آسپیرین با احتیاط کامل داده می شود . به کودکی که تب دارد و علائم شبیه آنفلوانزا را نشان می دهد نباید آسپیرین داد . مصرف بیش از اندازه آسپیرین می تواند غیر از عوارض گوارشی باعث وزوز گوش ، خواب آلودگی ، گیجی ، افت شنوایی ، اضطراب ، هیجان شدید ، تنفس تند و عمقی بشود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید