پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سرطان مری


سرطان مری
سرطان مری یکی از کشنده ترین سرطانها محسوب می شود . فقدان علائم زودرس اولیه و نیز وجود جریان لنفاوی دوطرفه و قوی مری سبب می شود در زمان تشخیص ، بیماری در مراحل پیشرفته باشد .
در گذشته سرطان سلولهای سنگفرش مری ( SCC ) ۹۵٪ تمامی سرطانهای مری را تشکیل می داده اما از سال ۱۹۸۰ به بعد میزان بروز آدنوکارسنیوم مری به سرعت افزایش یافته است و ۵۰٪ موارد جدید سرطان مری را تشکیل می دهد . علائم و درمان این دو نوع مشابه می باشد .
سرطان مری به دو شکل عمده زیر دیده می شود :
۱ ) سرطان سلول سنگفرشی
۲) آدنوکارسنیوم
سرطان مری در افراد زیر ۴۰ سال نادر می باشد و میزان بروز آن در طی دهه های بعدی عمر افزایش می یابد . علت سرطان سلول سنگفرشی مری ناشناخته است اما عوامل محیطی ، غذایی و عوامل موضعی مربوط به مری نیز مطرح شده اند . سوء مصرف الکل و سیگار جزء عوامل خطرساز اولیه آن می باشند . در ایران در حواشی جنوبی دریای خزر شیوع بیشتر این بیماری دیده می شود که آنرا با خوردن چای داغ ارتباط داده اند .
از عوامل خطر دیگر می توان پرتوتابی ، سندرم پلامر - وینسون ، آشالازی ، تنگی های لای ، ( lye ) و بیماری سلیاک را نام برد . آدنوکارسینوم مری عمدتاً بیماری مردان سفید پوست می باشد . نسبت ابتلای سفید پوستان به سیاه پوستان ۴ بر یک و نسبت ابتلای مرد به زن ۷ به ۱ است . تنها عامل خطر شناخته شده آن مری بارت است .
در مری بارت مخاط روده جایگزین مخاط طبیعی مری می شود که علت آن را برگشت مزمن اسید و محتویات صفراوی معده به مری می دانند . تقریبآً ۹۰٪ موارد آدنوکارسنیوم در ناحیه انتهایی مری بروز می کند در حالی که ۵۰٪ موارد سرطان سلول سنگفرشی در ثلث میانی و ۵۰٪ مابقی به نحو یکسانی در نواحی انتهایی و ابتدایی مری مشاهده می شوند .
* علائم بالینی :
زودرس ترین علامت سرطان مری چیست ؟
سرطان مری در مراحل اولیه و قابل درمان اغلب بدون علامت است و به ندرت بصورت تصادفی شناسایی می شود . بروز علائم ، نشان دهنده مرحله پیشرفته و غالباً غیرقابل درمان بیماری است . با پرسش دقیق مشخص می شود اکثر بیماران چند ماه پیش از مراجعه پزشکی دچار علائم بوده اند .
دشواری بلع شایعترین علامت سرطان مری می باشد . این حالت زمانی بروز می کند که تقریباً ۷۵٪ قطر طبیعی مری اشغال شده باشد . دشواری بلع غذاهای جامد پیش از دشواری بلع نسبت به مایعات بروز می نماید . در انسداد کامل مری ممکن است برگشت غذا ، سرفه یا عفونت سینه بروز کند ، تمام بیماران دچار کاهش وزن و بی اشتهایی هستند . درد قفسه سینه ، سکسکه و خشونت صدا نیز دیده می شود .
تشخیص : در صورت پیدایش دشواری بلع و یا علائم دیگر ارزیابی و تشخیص را می توان با آندوسکوپی و یا رادیوگرافی با باریوم انجام داد . مزیت آندوسکوپی این است که امکان نمونه برداری از تومور را میسر می نماید .
درمان: مهم ترین عامل در پیش بینی طول عمر بیماران که بر انتخاب روش درمانی تأثیر می گذارد مرحله تومور است . جراحی در مراحل اولیه مؤثر می باشد . بطور همزمان می توان از شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز کمک گرفت .
پیامهای بهداشتی برای پیشگیری از سرطان مری
۱ - از کشیدن سیگار خودداری بفرمائید .
۲ - از سوء‌ مصرف مشروبات الکلی پرهیز نمائید .
۳ - درصورت احساس سوزش سردل به پزشک مراجعه نمائید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید