شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سینوزیت را هر چه زودتر درمان کنید


از علائم بارز سینوزیت ، عطسه ، چشمان اشک آلود ، آب ریزش بینی و یا گرفتگی بینی می باشند . اصولاً با رعایت و استفاده از افشانه ها و گرده های مخصوص ، ظرف چند روز تظاهرات زکام از بین می روند . برخی اوقات نشانه های بیماری ادامه پیدا می کنند مثلاً آبی که از بینی خارج می شود ، به رنگ زرد در می آید و یک ماده ی لزج بلغمی در قسمت عقب گلو پدیدار می شود . گرفتگی و انسداد بینی بیشتر شده و دردی کم و بیش مبهم در ناحیه ی پیشانی یا صورت در قسمت سینوس های پیشانی و آرواره ای فکی احساس می شود . بوها خیلی کم و یا اصلاً احساس نمی شوند . در این حالت دیگر بیماری زکام نیست بلکه سینوزیت است .
دلایل متفاوت بروز سینوزیت :
سینوس ها حفره های بسته ای هستند که یک روزنه ( مجرای ) کوچک به سوی بینی دارند . ده هزار لیتر هوایی که روزانه استنشاق می کنیم ابتدا توسط بینی قبل از این که وارد این مجراها شوند ، تصفیه ، گرم و مرطوب می شوند . هنگامی که مخاط بینی احتقان پیدا می کنند هوا دیگر داخل سینوس ها نمی شود ، بنابراین آنها محل مناسبی برای رشد باکتری ها و عفونت های گوناگون می شوند . برخی از عوامل نیز بروز این حالت را تسهیل می کنند . این علت ها عبارتند از :
زکامی که خوب مداوا نشده است : پنج تا ده درصد از زکام هایی که در درمان آنها بی توجهی شده به صورت سینوزیت در می آیند . اگر شما مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستید ، زکام خود را قبل از این که سینوس هایتان درگیر شوند ، درمان کنید (‌به وسیله قطره های ضدعفونی کننده ، داروهای استنشاقی و ... )
عامل محیطی : سرما ، اتمسفر مرطوب یا خیلی خشک ( فضای بسیار گرم ، هوای راکد اتاق و ... ) تغییرات اقلیمی شدید ، آلودگی هوا و ... عواملی هستند که اهمیتشان با توجه به حساسیت هر شخص تغییر می کند .
آرژی : آلرژی تمام مواد حساسیت زا ( پشم گربه ، حشرات و ... ) نیز می توانند مؤثر باشند .
عفونت دندان : دندان های آسیا و پیشین فک بالائی نزدیک به سینوس های فکی آرواره ای هستند . دو حالت وجود دارد ؛ یا دندان عفونت دارد و یا با آمالگامی پر شده که یک قسمت از آن وارد یکی از مجاری سینوسی آرواره ای شده است . در صورت احتمال چنین پیشامدی حتماً با دندانپزشک مشورت کنید . با این حال حتی با مداخله ای دکتر ممکن است سینوسی که منشأ آن عفونت دندانی است باز هم تداوم پیدا کند .
بروز سینوزیت بر اثر یک ناهنجاری کالبد شناختی ( آناتومیک ) ، مادرزادی و یا سانحه : انحراف تیغه بینی ، مجراهای سینوسی بسیار تنگ ، پولیپ بینی ( که معمولاً منشآ آلرژی دارد ) نیز می تواند اتفاق بیفتد .
پنج روز درمان
برای تشخیص سینوزیت حاد که به یک طرف محدود می شود ، پرسش بیمار و معاینه کافیست ، ولی زمانی که می خواهیم به طور دقیق ناحیه ی مبتلا را پیدا کنیم ، پزشک متخصص فیبروسکپی را تجویز می کند . این آزمایش بدون درد بوده و عبارتست از وارد کردن یک فیبر نوری از راه پره ی بینی . برای درمان و مداوای سینوزیت شدید باید در ابتدا به علت به وجود آورنده ی آن رجوع کرد . هنگامی که علت مشخص شد . مثلاً زمانی که علت آلرژی باشد ، باید از آنتی هیستامین استفاده کرده و عوامل آلرژی زا را حذف کنیم ؛ همچنین مراقبت های دندانپزشکی به عمل آوریم . درمان شامل استفاده از سه داروی مخصوص است . ابتدا یک داروی منقبض کننده ی عروق که از راه بینی داخل می شود و برای جلوگیری از آب ریزش و گرفتگی بینی می باشد سپس مصرف آنتی بیوتیک به صورت قرص برای مبارزه بر علیه عفونت ها و سرانجام استفاده از کورتیکوئید برای کاهش التهاب مجاری سینوسی . با این روش درمان که پنج روز به طول می انجامد سینوزیت شدید در اکثر موارد درمان می شود . اما علی رغم تمام این معالجات سینوزیت می تواند دوباره عود کند و موجب ناراحتی گردد و این هنگامی که دلایل ، مشخص و دایمی هستند ( انحراف بینی ، پولیپ و ... ) و با اعتیاد به سیگار ، توتون و تنباکو شدید تر می شوند . برای اطمینان خاطر از نوع مزمن سینوزیت ، پزشک معالج به تجویز اسکنر می پردازد که امروزه جایگزین رادیوگرافی قدیمی شده است . این آزمایش محل ناهنجاری های آناتومیک ( کالبد شناختی ) را مشخص می کند .
با واکسن از خود محافظت کنید :
اگر پزشک به وجود میکروب در حفره های بینی مشکوک باشد ، دستور برداشت و کشت ( باکتریولوژیک ) باکتری را می دهد . دکتر فن اظهار می دارد که در برخی افراد وجود برخی میکروب ها در داخل مجرای بینی باعث بروز زکام و یا سینوزیت مزمن می شود . اگر در برداشت از مجرای بینی نتیجه مثبت باشد ، درمان با واکسن ( که استفاده از یک واکسن ترکیبی از چند نوع میکروب است ) نتایج بهتری نسبت به مصرف آنتی بیوتیک دارد . کافی است یک تزریق پوستی را هر پانزده روز یک بار انجام دهیم تا از دست این میکروب ها خلاص شویم .
درمان درکودکان با قرص انجام می شود . علت بروز سینوزیت مزمن هنوز به درستی مشخص نشده ولی درمان آن به همان روش درمان سینوزیت شدید است یعنی مصرف آنتی بیوتیک ، کورتیکوئید و یا داروی منقبض کننده ی عروق ( مجاری بینی ) .
گاهی اوقات انجام عمل جراحی لازم است
متخصصان گوش ، حلق و بینی می توانند به وسیله ی ایجاد یک کانال ( مجرای ) داخل شدن در حفره ی بینی به سینوس ها آنتی بیوتیک تزریق کنند تا این حفره ها از وجود میکروب پاک شوند . ولی از این روش دیگر کمتر استفاده می شود . مطمئناً بیمار چند روزی تسکین می یابد ولی بیماری تقریباً همیشه مجدد عود می کند . دکتر فن اظهار نظر می کند : « تاکنون متوجه شده ایم که برای هواد دادن سینوسها به راحتی می توان از روش گشادکردن مجاری سینوسی با استفاده از انجام یک عمل جراحی کوچک سود ببریم . مجاری سینوسی که در ابتدا یک تا پنج میلی متر هستند می توانند به یک تا دو سانتی متر افزایش پیدا کنند . این روش جراحی ، انقلابی در درمان سینوزیت های مزمن به وجود آورده است زیرا دلیل آن هر چه که باشد از این طریق سینوسها هوا داده می شوند و از عفونت بیشترشان جلوگیری می شود » .
این نوع جراحی زمانی که درمان با دارو و بی فایده بوده و پولیپ ها در عملکرد بینی ناراحتی ایجاد می کنند و نیز در صورت بروز عفونت شدید الزامی است . عملکرد عمل با بی حسی کلی و توسط آندوسکوپی که در صفحه ی ویدئو مشاهده و با گذر از راه های طبیعی ( حفره های بینی ) انجام می شود . بدین طریق جراح ، سینوس ها را قبل از گشاد و بزرگ کردن از وجود چرک خالی می کند . در این روش بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و اگر صبح عمل جراحی را انجام دهد ، عصر همان روز مرخص می شود ولی باید بدانیم که جراحی با این روش بسیار ظریف و حساس است . جراحی سینوس های فکی آرواره ای ( ماکزیلاری ) فوقانی آسان تر از سینوس های موجود در ناحیه ی پیشانی است . بر عکس سینوس های اتموئیدال که در ناحیه ی نزدیک به چشم قرار دارند و نیز سینوس های اسفنوئیدال که نزدیک به مغز هستند نیاز به گروه جراحی مجرب و ماهری دارند . این بدین معناست که باید به اعمال جراحی در مقیاس هیا بسیار کوچک و بر روی سایر سینوس ها بپردازیم که در ۸۰ درصد موارد به درمان سینوس مزمن می انجامد و در غیراینصورت باید به مداوای دارویی مؤثر دیگری بپردازیم .
استفاده از آبهای معدنی ، درمان تکمیلی سودمند
استفاده از شش نوبت آب های معدنی در روز باعث نرم شدن مخاط بینی می شود . به علاوه به واسطه ای وجود مواد معدنی و الیگوالمان های موجود در خود خصوصاً گوگرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند . دکتر فن اظهار می دارد که هم زمان با درمان های دارویی ، استفاده از آب های معدنی درمان را کامل می کند .
جوانب پیشگیری و احتیاط را رعایت کنید
هومیوپاتی در این زمینه سودمند است ولی بسته به نوع ناراحتی و زمانی که آب ریزش بینی شدید داشته و ترشحاتی در قسمت عقب گلو مشاهده می کنید بر اساس اصول زیر رفتار کنید :
اگر بینی تان گرفته و سرفه می زنید ، از داروی کلیم بیکرومیکوم Kalium bichromicum ۵ CH سه دانه در روز و به فاصله ی چهار ساعت استفاده کنید .
اگر در ناحیه گونه درد دارید از مزریون Mezereum ۵CH روزی پنج عدد و به فاصله ای چهار ساعت استفاده کنید .
اگر سینوزیت شما به سرما حساس شده و تب دارید ، سه بار در روز از قرص سولفور Sulfur ۹CH استفاده کنید .
استفاده از سه ترفند :
از دستگاههای مرطوب کننده ی هوا در آپارتمان استفاده کنید . زمانی که دچار زکام شده اید دست ها و بینی تان را سه بار در روز بشوئید . از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید . حتی الامکان از هوای آلوده ، بوی سیگار و هوای راکد اتاق اجتناب کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید