پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تب علفی یا ورم غشای مخاطی بینی در اثر حساسیت در کودکان


تب علفی یا ورم غشای مخاطی بینی در اثر حساسیت در کودکان
ما اغلب به اشخاصی برمی خوریم که پی در پی عطسه می کنند و از خارش و آبریزش چشم و بینی رنج می برند . علائم فوق نشان دهنده « تب علفی » یا ورم غشای مخاطی بینی است که از حساسیت ناشی می شود . برخی این بیماری را با سرماخوردگی یا آنفلوانزا اشتباه می کنند ، ‌در حالی که تب علفی محدود به یک دوره معین نیست و خارش نیز به همراه دارد . برای تشخیص تب علفی در کودکان کم سن و سال ، مدت دوام بیماری مدرک مهمی است . سرماخوردگی معمولاً با گلودرد آغاز می شود و حداکثر ۱۰ روز به طول می انجامد ، ولی مدت حساسیت متغیر است و ممکن است گاه گرفتگی بینی فقط یک یا دو روز به طول بیانجامد . در حالی که در زمانی دیگر شاید مدت آن طولانیتر از یک دوره سرماخوردگی باشد . تب علفی انواع مختلفی دارد و این امکان وجود دارد که کودک به بیش از یک نوع آن مبتلا شود . به عنوان مثال ، احتمال دارد که یک کودک به تورم غشای مخاطی بینی در اثر انبساط عروق ناحیه دچار شده باشد . این نوع حساسیت با مواد تحریک کننده ( اعم از عطر و فلفل و دود و ... ) تشدید می شود . برخی مواقع ،‌استفاده مداوم از اسپری بینی به ورم غشای مخاط بینی می انجامد .
ورم غشای مخاط بینی ممکن است در اثر مواد مختلف حساسیت زا اعم از علوفه سبز ،‌درختان و گرده افشانی گیاهان در فصول معینی از سال بروز کند . اگر شخصی علائم حساسیت را فقط در ماه اردیبهشت هر سال نشان دهد شاید گرده افشانی درخت زیتون یکی از عوامل مهم ایجاد این حساسیت باشد . حساسیتهایی که در فصول مشخصی از سال بروز می کند ممکن است ناشی از حساسیت به غذاهای فصلی نیز باشد . در غیراینصورت احتمال دارد که عوامل محیطی مانند حیوانات خانگی ، گرد و غبار یا سایر عوامل موجود در محیط زیست عامل ایجاد حساسیت باشند .
تب علفی به این دلیل که عوارض متعددی در مجاری فوقانی تنفسی ایجاد می کند ، معمولاً گمراه کننده است . چون کودکان قادر به رفع ناراحتیهایشان نیستند ، راههای ویژه ای برای تشخیص حساسیت آنها وجود دارد . واکنشهای حساسیت معمولاً بین کودکان مشترک است . کودکان معمولاً قادر به برخورد با عارضه خارش نیستند و حتی گاهی ممکن است از وجود این عارضه بی اطلاع باشند . لیکن به طور غیرارادی واکنشهایی نسبت به آن نشان می دهند ، مثل فشار بینی به سمت بالا برای تخفیف خارش . این واکنشها را واکنشهای حساسیتی می نامند . فشار بینی به سمت بالا ، موقتاً مجاری هوایی فوقانی را بازکرده و تنفس را تسهیل می نماید .
سایر واکنشهای خودبخودی کودکان در برخورد با عوارض حساسیت عبارتند از :
تغییرات چهره برای تخفیف خارش ، پیچاندن بینی ،‌دهن کجی و شکلک درآوردن لحظه ای و احتمالاً بروز علائمی در گوش یا چشم . گاهی چشم و پلکها سرخ و متورم شده و دچار خارش می شوند و در عین حال ترشحاتی نیز از آنها خارج می گردد . این عارضه را ورم ملتحمه ناشی از حساسیت می نامند . این عارضه معمولاً با سایر واکنشهای حساسیتی همراه است ، لیکن گاهی نیز منحصراً در چشم ظاهر می شود . گوشها ممکن است سنگین و دردناک باشند . ناراحتیهای گوش معمولاً در نوزادان وکودکان زیر ۵ سال شایع است . شیپور اوستاش که گوش را به حلق متصل می کند ممکن است متورم شده و مایعات در آن جمع شود ،‌زیرا وضعیت آن در کودکان به حالت افقی است که با رشد کودک ، به حالت مایل تغییر وضعیت می دهد و طبعاً در این حالت کارکرد بهتری خواهد داشت .
بچه هایی که به عوارض حساسیت دائمی دچار هستند اغلب فاقد انرژی کافی برای فعالیتهای فیزیکی و ذهنی بوده و ممکن است قادر به استفاده کامل از ظرفیت خود برای بازی و یادگیری نباشند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید