شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اپی گلوتیت


اپی گلوتیت
اپی گلوتیت بیماری التهابی حاد و دردناک و متورم شونده اپی گلوت است . این بیماری منجر به انسداد راه هوایی فوقانی و نهایتاً تهدید زندگی بیمار می شود .
شایعترین سن بروز آن ۷-۵/۱ سالگی است ، گاهی این بیماری با کروپ یا خروسک اشتباه می شود . اپی گلوتیت یک بیماری مسری در زمستان می باشد .
* عامل بیماری : شایعترین عامل بیماری نوعی باکتری به نام هموفیلوس آنفلوانزا نوع B می باشد .
در غرب پس از واکسیناسیون هموفیلوس آنفلوانزا از سال ۱۹۸۸ این بیماری بندرت دیده می شود ولی در کشور ما همچنان شیوع دارد .
* علائم بیماری : بیماری با گلودرد شروع شده و به سرعت شدت پیدا کرده و طی چند ساعت منجر به سختی بلغ غذا می شود . بیمار طی ۶ ساعت اول دچار اختلال در تنفس شده و صداهای خشن تنفسی پیدا می کند . ( بروز این صداها افتراق این بیماری را از کروپ دچار مشکل می کند ) . اما این بیماران دچار تب و تعریق شدید بوده و نمی توانند سرفه کنند .
بیمار سعی در عقب نگه داشتن سر و جلونگهداشتن تنه خود دارد . اگر طی ۱۲ ساعت درمان های لازم و اقدامات محافظتی لازم صورت نپذیرد حتی منجر به انسداد کامل راه هوایی و مرگ می شود .
* تشخیص : این بیماران را باید به حالت نشسته نگه داشت و نبایستی آنها را خواباند و بلافاصله بایستی به پزشک مراجعه شود . از دستکاری و معاینه ته حلق بیمار بدون وجود امکانات پیشگیرانه بایستی اجتناب کرد . گرفتن عکس ساده گردن منجر به تشخیص در مرحله اول می شود . گاهی برای تشخیص قطعی نیاز به بیهوشی عمومی در اتاق عمل وجود دارد معاینه بیمار تحت شرایط مطلوب انجام شده و گذاشتن راه هوایی لازم می شود .
* درمان : شروع آنتی بیوتیک وریدی مناسب بهمراه اقدامات محافظتی اولیه مثل شروع اکسیژن و نگهداری بیمار در ICU و مصرف آرام بخش می باشد چنین اقداماتی احتمالاً تا ۳ روز کفایت کرده ولی بیمار در ادامه نیاز به ادامه درمان آنتی بیوتیکی و بخور مرطوب دارد .
* پیشگیری : در صورتیکه کودک بزرگتر از ۲ سال بوده و سابقه اپی گلوتیت در قبل را داشته حتماً از واکسن هموفیلوس آنفلوانزا استفاده کند .
هر گونه عفونت تنفسی را بایستی جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید