جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

لشمانیوز احشائی ( کالا آزار )


کالا آزار یک بیماری انگلی مزمن است که در حیوانات ( سگ ، روباه و شغال و جوندگان ) وجود داشته و توسط پشه خاکی از این حیوانات آلوده و یا انسان مبتلا به فرد سالم منتقل می شود .
عامل بیماری یک تک یاخته درون سلولی از جنس لشمانیا بوده و بیماری با نشانه های تب ، بزرگی کبد و طحال ، بزرگی غدد لنفاوی ، کم خونی ، کاهش پلاکتها و گلبولهای سفید ، لاغری پیشرونده و ضعف تظاهر می کند . معمولاً بدون درمان کشنده است .
این بیماری بیشتر در بچه ها دیده می شود و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع به مرگ منجر می شود .
تشخیص : بیشتر از طریق کشت انگل از نمونه های بافت یا ترشحات بیمار و یا به وسیله دیدن انگل درون سلولی در گسترشهای رنگ آمیزی شده از مغز استخوان ، طحال ،‌کبد ، غده های لنفاوی و یا خون صورت می گیرد .
وقوع بیماری در مناطق روستائی بوده و در بعضی از مناطق گرمسیری و تحت گرمسیر دنیا از جمله کانونهای پراکنده ای در هندوستان ، بنگلادش ، پاکستان ،‌چین ، جنوب روسیه ، کشورهای خاور میانه ، کشورهای سواحل دریای مدیترانه ... شایع است . این بیماری در بسیاری از مناطق آلوده به صورت پراکنده و تک گیر نزد نوزادان ، کودکان و بزرگسالان دیده می شود و گاهگاهی موجهای همه گیر دارد .
میزان بروز کالا آزار به علت سمپاشی بر علیه مالاریا تغییر کرده است .
در نقاطی که از تعداد سگها به مقدار زیادی کاسته شده موارد کالاآزار هم کاهش یافته است .
دوره کمون بیماری معمولاً بین ۶-۲ ماه است ولی می تواند از ۱۰ روز تا سالها متغیر باشد.
دوره واگیری انسان به انسان معمولاً ندارد و بایستی به پشه منتقل شده و سپس از طریق پشه انتقال یابد .
انسان تا مدتها بعد از بهبودی برای پشه ناقل ممکن است آلوده کننده باشد .
استعداد ابتلا به این بیماری عمومیت دارد . شواهد قابل توجهی از وجود اشکال مخفی و یا تحت بالینی بیماری وجود دارد و نشان می دهد فقر غذایی می تواند باعث فعال شدن و بروز نشانه های بالینی این آلودگیهای مخفی شود .
علائم بیماری در سگ : سگهای جوان اغلب به شکل حاد و کشنده و سگهای مسن به شکل مزمن به بیماری مبتلا می شوند . از علائم عمده در سگ ،‌بیحالی ، تمایل زیاد به خوردن آب ، ریزش مو و لاغری مفرط است .
کنترل :
۱ - در کار کردن با خون و ترشحات بیمار باید نکات بهداشتی را رعایت کرد .
۲ - گندزدایی و قرنطینه هم زمان ندارد .
۳ - مصون سازی تماسها ندارد .
۴ - هنگام بروز همه گیری کنترل مؤثر بیماری با شناسایی مسیر انتقال و اکولوژی محلی انگل عملی است .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید