سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

شانکروئید ( شبه شانکر )


شانکروئید ( شبه شانکر )
شانکروئید عفونت باکتریایی حاد و موضعی دستگاه تناسلی است که با یک یا چند زخم نکروز شده دردناک در محل ورود باکتری بروز می کند و اغلب با تورم دردناک و چرکی غده های لنفاوی مجاور زخم همراه است . ممکن است در خانمها عفونت مخفی باشد . ضایعات خارج دستگاه تناسلی نیز شبیه شانکر در اطراف دستگاه تناسلی ، مانند سایر جراحات این عضو ، خطر ابتلا به عفونت ایدز را افزایش می دهد .
*‌ تشخیص : جداکردن باکتری از ترشحات زخم و کشت بر روی محیط کشت اختصاصی
* عامل عفونت : هموفیلوس دوکرئی یا باسیل دوکریی
* وقوع : بیماری بیشتر در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر دنیا نزد مردان و آنهایی که روابط بی بندو بار جنسی دارند شایع است . ممکن است در بعضی از نواحی جغرافیایی میزان بروز آن از سیفلیس بیشتر بوده و در حد میزان بروز سوزاک مردان باشد . شیوع زیادی در نواحی معتدل وجود دارد گاهی به صورت همه گیریهای کوچک شایع می شود .
* مخزن : انسان عامل این مخزن عفونی می باشد .
* روش انتقال : تماس مستقیم جنسی با ترشحات زخمهای باز و یا چرک خیارک منجر به ایجاد عفونت می شود . عفونت ممکن است در سایر نقاط بدن در اثر خود تزریقی ایجاد شود .
* دوره کمون : ۵-۳ روز حداکثر ۱۴ روز
* دوره واگیری : درتمامی مدتی که عامل عفونی در زخم اولیه و یا ترشحات غده های منفی متورم وجود دارد و زخم هنوز بهبود نیافته باشد ، انتقال صورت می پذیرد . این مدت در موارد درمان نشده بیماری ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد . درمان با آنتی بیوتیکها تمام باکتریها را از بین برده و محل زخم نیز یک تا ۲ هفته بعد بهبود پیدا می کند .
* حساسیت ومقاومت : حساسیت نسبت به این بیماری عمومیت دارد و مردان ختنه نشده حساسیت بیشتری دارند . به نظر نمی رسد که مقاومت طبیعی وجود داشته باشد .
*‌ پیشگیری : شبیه اقداماتی است که برای سیفلیس انجام می شود .
*‌ جداسازی بیماری : وجود ندارد ولی از نزدیکی جنسی تا بهبود تمام زخمها باید اجتناب شود .
* قرنطینه : ندارد .
* درمان : با تجویز پزشک از آنتی بیوتیک مخصوص بایستی استفاده شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید