جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سندرم شوک سمی ( TSS )


سندرم شوک سمی ( TSS )
بیماری شدیدی است که با تب زیاد ناگهانی ، استفراغ ، اسهال آبکی شدید ، درد عضلانی و کاهش فشار خون تظاهر یافته و در موارد شدید شوک ایجاد می کند .
* علائم بالینی :
در مرحله حاد بیماری ، سرخی پوست ، مشابه آفتاب سوختگی دیده می شود . تقریباً تا دو هفته بعد از بروز نشانه های بیماری پوسته پوسته شدن پوست ، به خصوص در کف دست و پا اتفاق می افتد .
تب معمولاً بیشتر از ۸/۳۸ درجه سانتی گراد و فشار خون سیستولی کمتر از ۹۰ میلیمتر جیوه است و نشانه های مسمومیت در ۳ عضو بدن و یا بیشتر دیده می شود که عبارتند از : دستگاه گوارش ، عضلات ( درد شدید عضلات و یا افزایش کراتین فسفوکنیاز عضلانی به بیش از ۲ برابر بیشترین حد طبیعی آن ) بافتهای مخاطی ( پرخونی مخاط واژن ، گلو و یا ملتحمه چشم ویا هر دوی آنها ) کلیه ها ، افزایش آنزیمهای کبدی ، گردش خون ،‌ دستگاه عصبی مرکزی .
* تشخیص :
کشت خون ، ترشحات گلو و مایع نخاع از نظر وجود عامل عفونی منفی است . آزمایشات سرولوژی برای تب لکه ای کوههای راکی ،‌ لپتوسپیروز و سرخک منفی خواهد بود .
اغلب موارد بیماری شوک سمی در ارتباط با سوشهای استافیلوکوک آرئوسهایی که سم شماره یک سندرم شوک سمی را ایجاد می کنند ، می باشند . این سوشها به ندرت در ترشحات واژن خانمهای سالم یافت می شود . ولی از ترشحات واژن خانمهایی که در دوره ماهانه بوده یا عمل جراحی زنانه داشته اند ، به طور منظم جدا می شود .
* علل مساعد کننده :
این بیماری اغلب در دوره عادت ماهانه خانمها و بیشتر نزد کسانی که از تامپونهای داخل واژن استفاده می کنند ایجاد می شود ولی علل دیگر مساعد کننده این بیماری شامل دیافراگمها و اسفنجهای داخل واژنی جلوگیری از بارداری و عفونتهای بعد از زایمان و یا سقط جنین می باشد .
* پیشگیری :
در مواردیکه ناشی از مصرف تامپونهای در دوران بارداری می باشد با اجتناب از مصرف آنها می توان پیشگیری کرد و یا مصرف متناوب به جای مصرف مداوم از خطر بروز این بیماری به شدت می کاهد .
خانمهایی که در طول دوره عادت ماهانه تب زیاد داشته ، استفراغ می کنند و یا مبتلا به اسهال می شوند بایستی مصرف تامپون را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنند .
* درمان :
بیشتر از نوع نگهدارنده و تقویتی است . باید کوشش کرد تا عفونت استافیلوکوکی را با درمان زخمها و یا خارج کردن جسم خارجی از واژن و استفاده از درمان آنتی بیوتیکی با داروهای ضداستافیلوکوکی ریشه کن کرد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید