چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سیاه سرفه


سیاه سرفه
سیاه سرفه عفونت دستگاه تنفسی است که توسط نوعی باکتری ( بوردتلاپرتوسیس ) ایجاد می شود این بیماری بسیار مهم و واگیر می باشد .عفونت از طریق استنشاق قطرات تنفسی شخص بیمار سرایت می کند.
این بیماری در تمام سنین بروز پیدا می کند ولی درکودکان شایعتر است . گسترش جهانی این بیماری به علت واکسیناسیون بسیار کاهش پیدا کرده است .
یک چهارم موارد ابتلا در کشورهای غربی در سنین نوجوانی و بزرگسالان رخ می دهد .
* دوره کمون : دوره کمون بیماری ۱۰-۷ روز می باشد .
* علائم : این بیماری با علائم سرماخوردگی شروع می شود که شامل احتقان و آبریزش بینی ،‌قرمزی و آبریزش چشم ، تب خفیف و سرفه خشک می باشد . پس از ۲-۱ هفته سرفه های خشک تبدیل به سرفه خلط دار می شود . در طول سرفه های پشت سرهم که به بیمار دست می دهد بیمار دچار قرمزی حتی سیاه شدن می شود . کودکان درانتهای سرفه های خود دچار تنفس تندتند به همراه ایجاد صدایی فریاد مانند می شوند .
سرفه های شدید منجر به استفراغ در کودکان و سختی نوشیدن مایعات و خوردن غذا می شود . در موارد بسیار شدید ، قرمزی های کوچک (پتشی ) در سطح پوست به علت پارگی مویرگهای زیرجلدی رخ می دهد .
سرفه ها برای هفته ها می تواند ادامه یابد . در بزرگسالان و نوجوانان علائم خفیف تر بوده به طوریکه با یک برونشیت قابل اشتباه است .
به طور شایع کودکان ۲ هفته علائم سرماخوردگی ، ۲ هفته علائم توأم با سرفه شدید و ۲ هفته هم دوره نقاهت را می گذرانند که ۲ هفته آخر گاهی تا ماهها طول می کشد .
* پیشگیری : کلیه کودکان بایستی بر علیه سیاه سرفه واکسینه شوند که در ایران بهمراه دو واکسن کزار و دیفتری با عنوان ثلاث به صورت سراسری به کلیه کودکان تزریق می شود . واکسن سیاه سرفه نبایستی پس از پایان ۵ سالگی تزریق شود .
به اشخاصی که یکی از اعضای خانواده آنها دچار سیاه سرفه می شوند آنتی بیوتیک به صورت پیشگیرانه داده می شود . تا رفع تب ، شخص بایستی ایزوله باشد و کسانیکه از بیمار نگهداری می کنند بایستی از ماسک استفاده کنند .
* تشخیص : تشخیص سیاه سرفه بر اساس شرح حال بیمار ، کشت ترشحات بینی و خلط و آزمایش خون و رادیو گرافی از قفسه سینه می باشد .
* درمان : تنها با تجویز پزشک شامل آنتی بیوتیک مناسب ، ضد سرفه در صورت لزوم ، خلط آور و تب بر می باشد . بیمار بایستی تحت مراقبت شدید و حمایتی باشد .
نیمی از کودکان نیاز به بستری در بیمارستان و مراقبتهای بیمارستانی دارند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید