جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اندوکاردیت عفونی


اندوکاردیت عفونی
اندوکاردیت ، التهاب عفونی لایه اندوکاردیوم قلب است . در اغلب بیماران دریچه های قلبی درگیر می شوند . افرادیکه مشکلات ساختاری قلب دارند در معرض خطر بیشتری هستند . اندوکاردیت در افراد بالاتر از ۵۰ سال شایعتر است . در مردان بیشتر از زنان دیده می شود . د رمعتادین تزریقی این بیماری با شیوع زیاد دیده می شود . در حالیکه در کودکان به ندرت دیده می شود .
* علائم بیماری : بروز ناگهانی ناخوشی ، تب ، دردهای عضلانی و کاهش انرژی از علائم اندوکاردیت می باشد .
در مواردیکه شخص اندوکاردیت عفونی مزمن دارد ماهها تب خفیف خستگی ، کاهش وزن و تعریق شبانه وجود داشته که در صورت عدم درمان منجر به مرگ می شود .
* عوارض : نارسائی احتقانی قلب ، پارگی رشته های عضلانی داخل حفرات قلبی ، آبسه عضلات یا دریچه های قلبی ، تخریب دریچه های قلبی ، اختلالات ریتم قلبی و ...
خطر دیگر اندوکاردیت کنده شدن ضایعات جوانه زده روی دریچه ها و رها شدن آنها در گردش خون و نهایتاً گیرکردن در یک رگ و عدم اکسیژن رسانی کافی به بافت منتهی به آن می باشد که منجر به آسیب سلولی برگشت ناپذیر در آن منطقه می شود .
* علل : علت اصلی اندوکاردیت باکتریهای استافیلوکوک ، انتروکوک ، واستر پتوکوک می باشند . این باکتریها در نقاط دیگر بدن بدون اینکه علائمی از عفونت بروز دهند مثل لثه ها ، دهان ،‌ بینی و روده بزرگ ، مجاری ادراری ، پوست و واژن به طور طبیعی وجود دارند .
در مواردی که این باکتریها وارد جریان خون می شوند .
( جراحی دندان ، زخم ، اعتیاد تزریقی ، جراحی پروستات ، سقط ، جراحی سزارین و ... ) میتوانند به قلب رسیده و باعث بروز مشکل شوند .
قارچها ( کاندیدا ، آسپرژیلوس ) خصوصاً در معتادین تزریقی باعث اندوکاردیت می شوند .
* روشهای تشخیصی : بیمار در سمع قلب دارای علامت می باشد .
تست تشخیص خونی واحدی برای اندوکاردیت وجود ندارد ولی کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون وافزایش رسوب گلبولهای قرمز مشاهده می شود .
مهمترین آزمایشی که انجام می شود کشت خون و بررسی آن از نظر وجود باکتری و قارچ است .
اکوکاردیوگرافی ( یک روش سونوگرافی قلب ) موارد غیرطبیعی موجود در قلب را نشان می دهد .
* درمان : آنتی بیوتیک تزریقی به تشخیص پزشک معالج برای مدت طولانی تجویز می شود . نوع آنتی بیوتیک تجویزی به نوع عامل ایجاد کننده بیماری بستگی دارد .
در بعضی از بیماران تعویض دریچه قلبی درمان دیگر مورد نیاز است .
* پیشگیری : برای پیشگیری از اندوکاردیت نظرات متفاوتی وجود دارد . ولی در کسانیکه در سمع قلب علامت غیرطبیعی دارند هنگام جراحیهای ذکر شده بایستی به صورت پشگیرانه آنتی بیوتیک مصرف کنند و یا اینکه تنها کسانیکه دریچه قلب مصنوعی دارند یا بیمارانیکه مشکل قلبی اثبات شده ای دارند بایستی به صورت پیشگیرانه آنتی بیوتیک مصرف کنند .
همچنین پس از انجام جراحی هم بایستی چند دوز آنتی بیوتیک مصرف نمائید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید