پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پنومونی مایکوپلاسمائی ( ذات الریه آتیپیک اولیه )


پنومونی مایکوپلاسمائی ( ذات الریه آتیپیک اولیه )
تعریف : این بیماری بیشتر به صورت یک عفونت قسمتهای پایین دستگاه تنفس تظاهر می کند ولی گاهی هم به صورت فارنژیتی که پیشرفت کرده و به برونشیت یا ذات الریه انجامیده ، تظاهر می کند .
* علائم : نشانه های بیماری تدریجی با سردرد ، بی قراری ، سرفه ( اغلب با حمله های ناگهانی ) ، گلودرد و گاهی ناراحتی سینه ، که ممکن است بیشتر مربوط به پرده های جنب باشد ، برو زمی کند . خلط که در مراحل اولیه کم است ممکن است بعداً زیاد شود .
نقاط ملتهب ریه که در رادیوگرافی سینه دیده می شود بسیار بیشتر از آنچه که علائم بالینی نشان می دهد می باشد .
یک هفته پس از آغاز بیماری در حدود یک سوم از بیماران دچار افزایش شمار گلبولهای سفید خون می شوند . دوره بیماری بین چند روز تا یک ماه و گاهی هم بیشتر ادامه خواهد داشت .
پنومونی مایکوپلاسمایی را بایستی از سایر پنومونیهای ناشی از عوامل غفونی مثل باکتریها ، آدنوویروسها ، آنفلوانزا ، ویروس سن سی شیال تنفسی ، پاراآنفلوانزا ، سرخک ، پستیاکوز ، تب کیو ، گروهی از قارچهای بیماریزا و سل تشخیص داد .
* عامل عفونت : مایکوپلاسما پنومونید
* وقوع : وقوع این بیماری همه جایی است وبه صورت تک گیر ، بومی و گاهی همه گیر به خصوص در اجتماعات نظامی بروز می کند . همه گیری بیماری بیشتر در اواخر تابستان و پائیز است .
جنس و نژاد در ابتلا به این بیماری بی تأثیر است .
* مخزن : انسان مخزن این عامل عفونی است .
* روش انتقال : احتمالاً از طریق تنفس قطرات معلق بزاق آلوده در هوا صورت می گیرد . تماس مستقیم با بیماران یا وسائل آلوده به ترشحات بینی و حلقی نیز منجر به انتقال بیماری می شود .
* دوره کمون : بین ۶ تا ۳۲ روز است .
واگیری : احتمالاً کمتر از ۲۰ روز است . درمان بیماری ، مجاری تنفسی را عاری از عامل عفونی نکرده وممکن است میکوپلاسما تا ۱۳ هفته در بدن باقی بماند . ممکن است ابتلای مجدد به این نوع ذات الریه نیز دیده شود ، مصونیت مربوط به حضور پادتنهای خونی که تا یکسال دوام خواهند داشت ، می باشد .
* گندزدایی : گندزدایی بینی و گلو و شستشوی نهایی صورت می گیرد .
* قرنطینه ومصون سازی تماسها : ندارد .
* درمان اختصاصی : شامل مصرف آنتی بیوتیک خاص با تجویز پزشک می باشد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید