پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آسم شغلی


تعریف : آسم شغلی شامل ایجاد علائم ریوی بدنبال استنشاق گازها ، آلاینده ها و نیز کلیه مواد صنعتی که در محیط کار وجود دارد می باشد . بدین صورت که فرد از قبل هیچ مشکلی نداشته ولی ناگهان در محیط کار دچار حمله آسم می گردد .
* شیوع : شیوع آسم در صنایع مختلف متفاوت است . هر چند آمار دقیقی نمی توان ذکر کرد ولی تا ۱۵٪ موارد آسم به عوامل شغلی مربوط می گردد .
* علل : در صنایع شوینده ، استنشاق یکی از آنزیمهای خاص برای تهیه پودرهای شوینده ، منجر به ایجاد علائم تنفسی در ۲۵ درصد از کارگران مشاغل در آن قسمت می شود . همچنین حدود ۵٪ از کارگرانی که در آزمایشگاههای حیوانات و یا کارخانجات تهیه دستکش لاتکس کار می کنند به آسم شغلی مبتلا می شوند . ایزوسیانات ها مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از کارخانجات مصرف دارند . از جمله کارخانجات تهیه رنگهای اسپری ، مواد پلاستیکی ، کائوچو و فوم
* علائم :
همان علائم آسم می باشد مثل خس خس سینه ، کوتاهی تنفس ، احساس تنگی در قفسه سینه ، عدم تحمل ورزش ، فعالیتها و سرفه می باشد . آبریزش بینی ، احتقان بینی و تحریکات چشمی نیز می توانند ظاهر شوند . حتی تا مدت ها پس از قطع تماس با ماده محرک علائم ادامه می یابد . بطور شایع علائم در طی ایام کاری پیشرفت می کند و در زمات تعطیلات کاری فروکش می کند ولی مجدداً این سیکل با شروع کار ادامه می یابد . در بسیاری موارد یک تاریخچه مثبت مشخص یا خانوادگی از آلرژی ، فرد را بیشتر مستعد به آسم شغلی می نماید ولی در عین حال ،‌ در بعضی از افراد هیچگونه تاریخچه مثبت قبلی آسم وجود ندارد .
* پیشگیری :
تماس با ماده آلرژن باید قطع گردد . مثلاً یک کارگر در قسمتهای دیگر به کار مشغول گردد ویا محیط کار را از آلاینده ها پاک کرد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید