جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سیفلیس ( آبله فرنگی )


سیفلیس یک بیماری عفونی بوده که به صورت حاد و مزمن بروز می کند . زخم اولیه ، ضایعات پوست و مخاط ، دوره مخفی طولانی و ضایعات دیررس پوست ، استخوان ، اندامهای داخلی ، اعصاب مرکزی ، گردش خون از علائم آن است .
* عامل بیماری : اسپیروکتی با نام تریپونما پالیدم می باشد .
* راه انتقال : از طریق تماس جنسی و یا برخورد مستقیم با ترشحات بدن شخص مبتلا و در نوع مادرزادی از طریق مادر به جنین منتقل می شود .
* علائم بالینی :
زخم اولیه یا شانکر معمولاً ۳ هفته پس از برخورد با عفونت به صورت یک زخم بدون درد برجسته با ترشح سروزی در محل اولیه ورود عامل عفونت ، ایجاد می شود .
در مواردیکه شانکر در راست روده و یا دهانه رحم باشد شروع بیماری به صورت مخفی می باشد .
شانکر سیفلیسی ۶-۴ هفته پس از بروز حتی در صورت عدم درمان کوچک شده و در یک سوم از بیماران درمان نشده در این هنگام جوشهای۰ ثانوی که اغلب به همراه نشانه های خفیف سایر اندامهای بدن است بروز می کند . این جوشها به صورت قرینه در کف دستها و پاها به همراه بزرگ شدن عقده های لنفاوی ، بروز پیدا می کنند .
علائم ثانوی بیماری طی چند هفته تا یکسال از بین می روند و نشانه های بالینی یک سوم بیماران درمان نشده هم در این مرحله برای هفته ها تا سالها مخفی می ماند .
در طی مرحله ثانوی سیفلیس و مراحل ابتدایی فرم مخفی سیفلیس احتمال بروز مننژیت سیفلیسی حاد و بعداً سیفلیس مننژی - رگی ( Tabes dorsalis ) و نهایتاً فلج خفیف و دردهای ضربه ای نخاع تظاهر می کند .
گاهی فرم مخفی بیماری برای تمام مدت عمر وجود دارد .
در بعضی موارد پس از طی حدود ۲۰-۵ سال ضایعات ناتوان کننده در آئورت و گوم سیفلیسی پوست و اندامهای داخلی ، استخوان یا سطوح مخاطی ممکن است ایجاد شود .
ابتلای همزمان سیفلیس و ایدز خطر سیفلیس عصبی را افزایش می دهد .
در خانمهای باردار اغلب منجر به سقط جنین و مرده زایی می شود .
* تشخیص :
تشخیص آزمایشگاهی سیفلیس معمولاً با آزمایشهای سرمی از خون و یا مایع نخاعی صورت می گیرد .
موارد مثبت در آزمایشات مقدماتی اولیه مثل ( RPR , VDRL ) بوده و جهت رد موارد مثبت کاذب نیاز به آزمایشات دقیق تر مثل Abs - FTA دارد .
بررسی ترشحات زخم و یا غدد لنفاوی ( اگر بیماری آنتی بیوتیک مصرف نکرده باشد ) در سیفلیس های اولیه و ثانویه با میکروسکوپ زمینه تاریک امکان پذیر است .
معمولاً در سیفلیس اولیه که زخم شانکر وجود دارد آزمایشهای سرمی منفی است .
* دوره واگیری :
وقتی زخمهای جلدی ـ مخاطی مرطوب سیفلیس اولیه و ثانویه وجود دارد بیماری قابل انتقال است .
در هر حال انتقال بیماری پس از سال اول نادر است .
بیماران بایستی تا معالجه کامل از مقاربت جنسی خودداری کنند و پس از آن طی مقاربت بایستی از کاندوم استفاده کنند .
درمان بیماری توسط آنتی بیوتیک که توسط پزشک تجویز می شود امکان پذیر است .
پس از درمان طی ۶ ماه هر ماهه جهت کنترل عود بیماری بایستی آزمایش مجدد انجام شود . ( ویا در ماههای ۱ و ۳ و ۶ و ۱۲ پس از درمان آزمایش انجام شود ) .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید