شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سوزاک ( التهاب گنوکوکی مجرای ادراری )


سوزاک یک بیماری جنسی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود و عامل آن گنوکوک می باشد . در مردان ۷-۲ روز پس از تماس جنسی با فرد آلوده ترشحات چرکی از مجرای ادرار خارج شده و میزان دفع ادرار نیز کاهش می یابد . درصد کمی از مردان بدون نشانه بالینی هستند .
در خانمها پس از آلودگی ، التهاب دهانه رحم به وجود آمده که در بیشتر موارد بدون نشانه است ولی در برخی از خانمها پس از نزدیکی ترشحات غیرعادی یا خونریزی وجود دارد .
در بیست درصد از موارد ، عفونت در مراحل عادات ماهانه به رحم رسیده و باعث التهاب رحم ، ‌لوله های زهدان و برخی نواحی لگن می شود که گاهی چنین حالتی منجر به عقیم شدن و یا حاملگی خارج از رحم می شود .
دختران در سنین قبل از بلوغ ممکن است در اثر تماس جنسی مستقیم با ترشحات بالغین آلوده ، دچار التهاب گنوکوکی واژن و رحم شوند . نوزادان و ندرتاً بالغین ممکن است مبتلا به عفونت کنوکوکی ملتحمه چشم شوند که اگر به سرعت و به مقدار کافی درمان نشوند ممکن است منجر به کوری گردد . در صورتیکه آلودگی به صورت سیستمیک در بدن پخش شود منجر به درگیری مفاصل و پوست و گاهی بندرت قلب و پرده های مغزی می شود . در صورتیکه درمان آلودگی و التهاب مفصلی به تأخیر افتد منجر به ضایعات دائمی مفصلی میشود .
التهابهای غیرگنوکوکی مجاری ادراری - تناسلی و التهاب چرکی مخاطی رحم که ممکن است با عوامل دیگر غیر از گنوکوک ایجاد شده باشند ، در اغلب موارد با عفونت گنوکوکی همراه بوده و تشخیص بالینی سوزاک را دچار اشکال می کند .
تشخیص بیماری از طریق آزمایش میکروسکوپی گسترش ترشحات دستگاه تناسلی رنگ آمیزی شده با روش گرم یا کشت این ترشحات در محیطهای اختصاصی کشت ... صورت می گیرد .
حداکثر شیوع این بیماری در طبقات اقتصادی پائین جامعه وجود دارد .
در حال حاضر موارد مقاوم به داروهای قدیمی افزایش یافته است و داروهای جدید تنها کاربرد درمانی دارند .
* مخزن : انسان تنها مخزن شناخته شده این عامل عفونی است .
* دوره واگیری : این زمان نزد موارد درمان نشده بیماری ممکن است برای ماهها ادامه داشته باشد . چند ساعت بعد از شروع درمان مؤثر ، واگیری خاتمه می یابد .
* پیشگیری : مبتنی بر رابطه جنسی سالم می باشد .
جهت جلوگیری از ابتلا در اشخاصی که مشکوک به آلودگی به این بیماری می باشند حتماً بایستی از کاندوم استفاده شود .
اقدامات دیگری که خاص پیشگیری از ابتلا به سوزاک است مثل پیشگیری داروئی در چشم نوزادان و توجه به تماسهای بیماران مبتلا به سایر بیماریهای عفونی نیز اجرا می گردد .
ترشحات بیمار و اشیایی که به آنها آلوده شده اند بایستی گندزدایی شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید