جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بیماری آلزایمر


دمانس( زوال عقل ) وجود یک اختلال کلی در سطح توانائی ذهنی افراد است که شامل : اختلال در حافظه ، صحبت کردن و فکر کردن است و این خود باعث اختلال در فعالیت های روزانه و اجتماعی افراد می شود .
شایعترین فرم زوال عقل آلزایمر است . معمولاً سن شروع بیماری بالای ۶۵ سال است هر چند که در ۴۰ یا ۵۰ سالگی نیز دیده می شود .
علت دقیق بیماری روشن نیست . این بیماری را یک دکتر آلمانی بنام آلزایمر که در سال ۱۹۰۶ به رشته ها و فیبرهای عصبی غیرطبیعی در مغز یک انسان مرده پی برد نام گذاری کرد . تشخیص قطعی این اختلال بابیوپی مغزی است و در حال حاضر اسکن توموگرافی پوزیترون می تواند فعالیت سلولهای مغزی را در هر قسمت از مغز نشان دهد در بیماری آلزایمز فعالیت مغز در ناحیه خلفی کاهش می یابد ناحیه ای که برای صحبت کردن و حافظه بسیار مهم است .
ـ ‌علامت های بیماری :
شروع فراموشی علامت اصلی بیماری آلزایمر نیست . هرشخصی ممکن است در زمانهای مختلف دچار اختلال حافظه و فراموشی شود . علامتهای بیماری از شخصی به شخص دیگر فرق می کند اما بتدریج شخص بدتر می شود .
ـ علائم خفیف :
گیجی و از دست دادن حافظه
از داست دادن آگاهی نسبت به زمان و مکان و محیط خانواده
تغییرات شخصیتی و تغییر در قوه قضاوت
ـ علائم متوسط :
اختلال در فعالیتهای روزانه مثل شستشو و استحمام و غذا خوردن
اضطراب ، آژیتاسیون ( تشویق )، افسردگی و یا پارانوئید ( سوء ظن داشتن و بدگمانی )
اشکال درخواب
سرگردانی
اشکال در شناختن افراد خانواده یا دوستان نزدیک
ـ علائم شدید :
عدم صحبت کردن
از دست دادن اشتها و کاهش وزن
از دست دادن کنترل دفع ادرار و مدفوع
وابسته بودن و متکی بودن به دیگران برای گذراندن زندگی روزانه
ـ تشخیص :
پزشک با گرفتن شرح حال ودانستن گذشته بیمار و فعالیتهای وی می تواند به مشکلات وی پی ببرد .
آزمایشات خونی و ادراری که ممکن است دیگر علتهای زوال عقل را تشخیص دهد و حتی گاهی نمونه گرفتن از مایع نخاع ممکن است مفید باشد .
آزمایشات نوروسایکولوژیک ( عصبی - روانی ) : این آزمایشات شامل ؛ آزمایش حافظه ،‌چگونگی حل مشکلات ، توجه ، محاسبه کردن و صحبت کردن می باشد که از این طریق توانائی های ذهنی شخص سنجیده می شود .
اسکن از مغز که نواحی غیرطبیعی در مغز مشخص می شود .
ـ درمان :
هیچ درمانی ندارد . بعضی از داروها میتواند پیشرفت بیماری را به تأخیر بیاندازد و یا بعضی از علائم را کاهش دهد مثلاً برطرف کردن افسردگی ،‌ مشکلات خواب و یا تشویش بعضی ازگروههای حمایت کننده از بیماران آلزایمری نیز می توانند کمک کنند . پزشک معالج مربوطه می تواند بهترین روش درمانی را توصیه کند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید