جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انگشت ماشه ای


بروز این بیماری نسبتاً شایع است . نیام قسمت ابتدایی تاندون خم کننده انگشتان در قاعده انگشت دست ضخیم می شود و موجب تنگ شدن دهانه نیام می گردد . تاندونهای موجود در محل تنگی تحت فشار قرار گرفته و در ناحیه قبل از تنگی دچار تورم و برآمدگی می شوند . در هنگام راست کردن انگشت این قسمت متورم به سختی وارد دهانه نیام می شود و انگشت به اصطلاح قفل می کند .
ـ علائم بالینی : این بیماری در انگشتان افراد میانسال بویژه خانمها دیده می شود . همچنین در شست نوزادان یا بچه های کم سن و سال رخ می دهد .
ـ علائم نوع بالغین : بیمار از حساسیت درقاعده انگشت مبتلا و از قفل شدن انگشت در وضعیت خم شده کامل شاکی می باشد . قفل شدن با تلاش بسیار دست دیگر باز می شود . هنگام باز شدن صدایی به گوش می رسد ( Snap ) در معاینه یک برآمدگی قابل لمس و معمولاً دردناک در قاعده انگشت مبتلا دیده می شود .
ـ علائم در نوزادان : شست خم شده نوزادان نامیده می شود . نوزاد قادر به راست کردن انگشتی که در حالت خم شده قفل گردیده است ، نمی باشد . یک برآمدگی قابل لمس در قاعده شست لمس می شود . نکته قابل توجه در نوزادان این است که به سبب مشکل بودن اصلاح خمیدگی غالباً این بیماری با در رفتگی شست یا تغییر شکل مادرزدی اشتباه می شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید