شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دانستنی‌هائی در مورد آلرژی


دانستنی‌هائی در مورد آلرژی
ـ چرا در فصل بهار آلرژی شایع است ؟
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ، گرده های گلها و گیاهان است که در اثر گرده افشانی ایجاد می گردد . گرده افشانی درختان مانند نارون ، گردو ، تبریزی ،‌افرا ، چنار ، زبان گنجشک در اسفند ماه شروع شده که تا اواسط بهار ادامه می یابد ولی علوفه ها از ماههای اردیبهشت و خرداد گرده افشانی می کنند که تا اواسط مرداد ماه ادامه می یابد ولی علفهای هرز در اواخر تابستان تا اوایل پائیز گرده افشانی می کنند .
از گلها ، گیاهانی مثل شمعدانی و گل سرخ حساسیت زا هستند .
ـ آیا مواد دیگری نیز می توانند در هوا پراکنده باشند ؟
غیر از گرده گل و گیاه یا ذرات قارچ ، موادی مثل ترشحات بدن حیوانات اهلی خونگرم مانند پشم گوسفند ، پر پرندگان و به ویژه موها و بزاق و فضولات گربه و سگ و موش نیز حساسیت زا هستند . ترشحات سایر حشرات از قبیل سوسک ، کنه وهیره ( مایت ) نیز می تواند آلرژی بدهد . دود اگزوز اتومبیل و یا دود کارخانه ها نیز از عوامل مهم آلرژی زا در هوا هستند . گرد و غبار منزل نیز موجب حالت آسم گونه ریوی می گردد . بندپایان ذره بینی شبیه کنه بنام مایت در میان پرزهای قالی ، تشک ، لحاف ، بالش و مبل های پارچه ای وجود دارد که ترشحات و فضولات و مواد بدن آنها در گرد و غبار منزل وجود دارند .
ـ چگونه دستکشها ایجاد حساسیت می کنند ؟
دستکشها از موادی بنام لاتکس تولید می شوند که این مواد در بادکنک ها ، مواد پلاستیکی ، مدادپاک کن ، قسمتهای لاستیکی اسباب بازیها ، اجزای پلاستیکی ، تجهیزات طبی ، نوارهای موجود در لباس یا سرشیشه ، پستانک ها و در کاندوم و غیره استفاده می شود .
واکنش حساسیت تأخیری به صورت اگزمای تماسی که ۳۶-۱۲ ساعت بعد از تماس با محصولات حاوی لاتکس روی می دهد و علائمی چون خارش ،‌قرمزی ، تورم و گاهی عطسه و خس خس و در موارد نادر تنگی نفس و شوک می توانند ظاهر شوند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید