شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تماشای تلویزیون و چاقی


تماشای تلویزیون و چاقی
طبق آمار گرفته شده در سال ۱۹۹۹ ، ۶۱٪ بالغین و ۱۳٪ کودکان و نوجوانان آمریکایی اضافه وزن داشتند . تنها۳٪ از آمریکایی ها ۴ گروه از ۵ گروه اصلی مواد غذایی پیشنهادی هرم غذایی را مصرف می کردند و کمتر از یک سوم آنها فعالیتهای بدنی متوسط راحداقل به میزان ۳۰ دقیقه و دست کم ۵ روز در هفته انجام می دادند .شیوه های مدرن زندگی امروزی همگی منجر به عدم تحرک و پرخوری شده اند و اگر چه بازیهای کامپیوتری و ویدیویی بطور مشخص روی رژیم غذایی و بی تحرکی تأثیر دارند اما هیچ رسانه ای در آمریکا به اندازه تلویزیون در این زمینه مؤثر نیست .مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا ( CDC ) تخمین زده که سالانه ۰۰۰/۳۰۰ مورد مرگ بعلت چاقی عارض می شود .از دیگر مشکلات و مسائلی که باعث می شوند به کنترل وزن توجه بیشتری داشته باشیم افزایش روزافزون بیماریهای قلبی ، فشارخون ، دیابت تیپ II ، مشکلات تنفسی ، آرتریت ، مشکلات تناسلی و بیماریهای مثانه و ... چاقی همچنین با مسائلی چون افسردگی ، کم تحرکی و کاهش تحمل بدنی همراه است .CDC گزارش می کند که یک چهارم بچه ها در آمریکا ۴ ساعت از روز یا بیشتر را به تماشای تلویزیون می پردازند .اطاق خواب یک کودک قرن بیستمی در آمریکا به محیطی پر از رسانه های مختلف تبدیل شده و بیش از نیمی از بچه های بین ۱۳-۹ سال در اطاق خوابشان تلویزیون دارند .کودکان و نوجوانان بطور ویژه در برابر پیام های رسیده از تلویزیون که روی رفتار و احساسات آنها اثرگذار است آسیب پذیرند . خیلی از آنها نمی توانند بین آنچه در تلویزیون می بینند و واقعیات تفاوتی قائل شوند .آثار سوء تماشای تلویزیون روی سلامتی کودکان شامل : خشونت و رفتارهای تهاجمی ، تمایلات جنسی ، وضعیت تحصیلی ، تغذیه و رژیم غذایی و الگوهای سوء مصرف مواد میباشد .
توصیه به والدین :
ـ زمان دیدن تلویزیون و سایر رسانه ها را برای کودکان به یک تا ۲ ساعت در روز کاهش دهید . ( برنامه های کیفی را ببینند )
ـ تلویزیون را از اطاق خواب کودکان دور کنید .
ـ تماشای تلویزیون را برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع کنید و آنها را به انجام فعالیتهای تعاملی که منجر به پیشرفت و تکامل مغز می شوند نظیر بازی ، صحبت کردن ،‌سرودخواندن با یکدیگر و .... تشویق کنید .
ـ برنامه ها باید آموزشی ، اطلاع رسانی و به دور از خشونت باشند .
ـ مشاهده برنامه های تلویزیون بهمراه بچه ها و بحث راجع به محتوای آن
ـ استفاده از ویدیو کاست که برنامه های با کیفیت بالا و آموزشی را برای بچه ها ضبط کنیم .
ـ تشویق به انجام تفریحات گوناگون شامل خواندن ، ورزش کردن ، سرگرمی ها و بازی های خلاق .
در آمریکا سالانه هزینه های زیادی صرف تبلیغات تلویزیونی می شود و یک فرد معمولی سالانه در معرض ۲۰-۱۰ هزار آگهی بازرگانی قرار دارد . قسمت عمده تبلیغات مربوط به مواد غذایی می باشد .
بچه ها نیاز دارند که از تلویزیون دور شوند .اگر چه بیشتر تحقیقات در این زمینه ها روی بچه ها انجام شده ولی بالغین هم تحت تأثیر تبلیغات تلویزیونی قرار می گیرند ولی کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردارند .
خیلی از محصولات که بطور ویژه برای بچه ها عرضه می شود شامل مقادیر بالای قند و چربی هستند این محصولات با عکس های کارتونی بامزه و دررنگهای جذاب بسته بندی می شوند تا برای کودکان قابل توجه باشند .نکته قابل توجه این است که محبوبیت این محصولات ، نتیجه مزه و کیفیت خوب آن ماده است یا بعلت عرضه مناسب آن ؟ بهرحال هر دوی این نقطه نظرات این حقیقت را انکار نمی کند که این محصولات برای سلامت بدن مناسب نیستند .
هله هوله ( junk foods )
جانک فود اساساً یک واژه عامیانه برای آن غذاهایی است که ارزش تغذیه ای بسیار کمی دارند . اگر به اتیکت یک ماده نگاه کردیم و یکی از دو ماده اصلی تشکیل دهنده آن چربی و شکر بود جانک فود محسوب می شود .
fast foods - غذاهای آماده چرب و روغنی بوده که برای گوارش خوب نیستند
محدودیت چربی و کلسترول بطور مشخص مورد توجه قرار گرفته ولی نباید اینگونه فکر کرد که غذای خوب فقط آن است که از لحاظ چربی در میزان پایینی باشد . تحقیقات نشان می دهد که بین چاقی ، فاست فودها و تماشای تلویزیون ارتباط وجود دارد . ریسک ابتلا به چاقی در افرادیکه در طول هفته دوبار یا بیشتر فاست فود مصرف می کنند و حداقل ۲ ساعت در روز به تماشای تلویزیون می پردازند نسبت به دیگران بیشتر است .فاست فودها حاوی مقادیر بالای چربیهای اشباع و کربوهیدارتهای کم کیفیت ، نان سفید و نوشابه های گازدار و ... بوده که برای سلامتی مناسب نیستند . در حالیکه به تماشای تلویزیون مشغولید مصرف هله هوله را محدود کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید